דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זמן ביקורת

מעל ל-90 חברי ועדות ביקורת ומבקרים של כ-50 קיבוצים נפגשו היום בגבעת חביבה בכנס לוועדות ביקורת שאורגן על ידי מבקר התנועה הקיבוצית אלי גולדמן בשיתוף משרד BDO

כנס ועדות ביקורת
כנס ועדות ביקורת בגבעת חביבה, השבוע

המשנה למזכ"ל התנועה – גיל לין, פתח את האירוע בדברי ברכה למשתתפים ואמר כי "התנועה הקיבוצית נמצאת תחת מתקפה מכל הכיוונים, טילים ופצצות על יישובי העוטף, התקפות גם על הקיבוצים בצפון הארץ ובגולן, טרור חקלאי, הצתות ועפיפוני תבערה, ויחד עם זה גם קשיים והתנכלות של רשות מקרקעי ישראל המקשה על הבניה בקיבוצים ומעת לעת גם חוקים חדשים המקשים על החיים בקיבוצים..." "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ" – הקיבוצים מתפתחים, יש כיום בקיבוצים אוכלוסייה גדולה מאי פעם, יותר חברים, יותר ילדים ומצב כלכלי ההולך ומשתפר. זוהי ההוכחה הטובה ביותר לרלוונטיות של הקיבוצים ולחשיבותם למדינת ישראל ולחברה הישראלית". רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב, שותפה בכירה וראש מגזר ביקורת פנימית וניהול סיכונים במשרד BDO, בירכה אף היא את באי הכנס ובדבריה ציינה את הצורך לחשוב מחוץ לקופסא ולהתקדם לעריכת "ביקורת אקטיבית".

בהמשך הרצה לין למשתתפים, על האתגרים החדשים הניצבים בפני הנהגות הקיבוצים בכלל ובפני מערכי הביקורת בפרט, בהרצאה שנשאה את השם "אתגרי הניהול הקיבוצי בעולם של רשתות חברתיות והתפוצצות מידע". לין אשר שימש בעברו כמנכ"ל של חברת תוכנה גדולה, הציג בפני המשתתפים תמונת עולם מורכבת, המחייבת את הנהגות הקיבוצים ומערכי הביקורת להתייחס אליה, תהליכים כגון: איבוד הפרטיות, הצפת מידע, חיים בבועה, מקורות מידע אלטרנטיביים, Fake News ועוד אשר מחייבים לפתרונות חדשים, הדורשים הבנה מעמיקה של המציאות החדשה ושינוי התנהגות.
"הפתרונות אינם דווקא בתחום הביקורת, יש לחזור ולהגדיר חזון לקיבוץ כבסיס לגיבוש הסכמה חברתית רחבה, להנחיל תרבות של שיתוף מידע ושקיפות, להקפיד על עקרונות הדמוקרטיה עם פתרונות מותאמים לימינו וגם לפתח מנגנוני בקרה וביקורת חדשים הנותנים מענה לאתגרים אלה" סיכם לין.

רו"ח דורון שטיין הרצה על השקעות חדשניות ומבחנים לקבלת החלטה מושכלת, להקשיב לסיכונים ולהבין במה אנחנו לא מבינים. עו"ד גילי עוז דיבר על חובות ואחריות הועד המנהל ועל תקנון רשם האגודות השיתופיות שמרחיב את הגדרת "נושא משרה" וכולל את ועדת הביקורת, וסקר סעיפים מהנחיות הרשם לוועדת הביקורת שפורסמו לאחרונה. רו"ח זהר בר דוד טויזר הרחיבה לנוכחים את הידע בנושא איתור ומניעת מעילות בקיבוץ, נושא אקטואלי תמיד לצערנו.

המשתתפים פגשו עמיתים משלל הקיבוצים וחלקו ביניהם מניסיונם בהפסקות והיה נראה שלכולם כבר ברור שזהו נושא שיש להתייחס אליו ברצינות ולתת לו את המקום הראוי לו בכל קיבוץ וקיבוץ.
אלי גולדמן, מבקר התנועה, סיכם והודה למשתתפים ולמרצים על תרומתם לכנס המוצלח.

חברי ועדות הביקורת והנהלות הקיבוצים מוזמנים לפנות למבקר התנועה בשאלות או הבהרות בנושא ביקורת פנימית בקיבוץ בכתובת דוא"ל: BIKORET@TKZ.CO.IL  או בנייד 050-5769194.

הוספת תגובה חדשה