דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ח"כ איתן ברושי: "יש לשנות את סדר היום התנועתי ולהתאים אותו למציאות המשתנה"

ח"כ חיים ילין: "התנועה הקיבוצית צריכה להיות יותר ליברלית ופתוחה"
ברושי וילין
משמאל: ח"כ איתן ברושי, מימין: ח"כ חיים ילין

 

בכנס הנהגות הקיבוצים נאמו ח"כ מהקיבוצים, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) וח"כ חיים ילין (יש עתיד). 

ח"כ איתן ברושי (גבת) אמר: "לאור המדיניות והעוינות שנוקטת הממשלה וגופים נוספים כלפי המרחב הכפרי כולו, יש לשנות את סדר היום התנועתי ולהתאים אותו למציאות המשתנה- השאלה החשובה ביותר היא מהם התנאים שהמדינה חייבת ליצור כדי לאפשר את קיומו של מפעל ההתיישבות והמרחב הכפרי – קיבוצים, מושבים, יישובים קהילתיים ומועצות אזוריות כאחד. בסוף השבוע האחרון הוריד מנהל רמ"י עדיאל שימרון את כל המסכות ואמר באופן ברור את מה שאנו יודעים כבר זמן רב: מדיניות הממשלה מכוונת להרס ההתיישבות והמרחב הכפרי. ממשלה שלא מוכנה לוותר על אף מאחז לא חוקי ביהודה ושומרון, מוכנה לוותר בקלות על מושבים וקיבוצים בכל רחבי הארץ. במחיר של בנייה במרכז הארץ, מחסלים את הקרקע החקלאית ואת הריאות הירוקות. רואים זאת במדיניות הממשלה יום יום ושעה שעה.

לאור המדיניות שיש בה צירוף של עוינות ובורות, עלינו להדגיש את הייחוד והחשיבות בקיום המושבים, הקיבוצים וההתיישבות הכפרית כולה. אנו רואים חשיבות בשיתוף פעולה באזורים השונים. אין מקום לסגנון של ויכוח מי קדם למי. אין מקום לתחרות שיוזמת מירי רגב בין מגדל העמק ונהלל - היום צריכים לפעול יחד. נעשה את הכול כדי לאחד את הכוחות ולמנוע פילוג ושֶסע. יש להרחיב את שיתופי הפעולה האזוריים לרבות בתחום החינוך. עלינו לפתוח את החינוך ההתיישבותי שאנו גאים בו כל-כך לחלקים נוספים בחברה הישראלית, לחזק אותו ולהבטיח את קיומו ולשם כך אני מקדם חוק בנושא זה".

ברושי ביקש להיישיר מבט גם פנימה לתוך התנועה הקיבוצית ואמר: "אם אנו רוצים להצליח במשימה, אין להתעלם מכך שכתנועה נעלמנו ונאלמנו. ככל שאנו רחוקים יותר ממוקדי קבלת ההחלטות, אנו יותר מושפעים מהן. ועלינו לחזור לצמתיי קבלת ההחלטות ולחזור אל המנהיגות הלאומית, בכנסת ובממשלה. שם נקבעות ההחלטות הגורליות לעתיד הכפר בישראל. לחזור אל הנהגת השלטון המקומי, והשלטון המרכזי. התחלפו כאן דורות של מנהיגים וסטים של ערכים ומשהו גדול השתבש כאן. וצריך לחזור למסלול הנכון".

ח"כ חיים ילין (נחל עוז) בירך אף הוא את משתתפי "כנס הנהגות הקיבוצים" של התנועה הקיבוצית. במהלך נאומו התייחס ילין לשינויים שצריכה לעבור התנועה לאור התמורות שחלו במדינת ישראל בשנים האחרונות.

"התנועה הקיבוצית צריכה להיות מעורבת בחינוך ולהיות דוגמה ומופת להקניית ערכים גם דרך שנות השירות. לצד זה, היא יכולה לסייע במשבר הסיעוד במדינה כאשר תוביל לשינוי ייעוד לקרקעות שנמצאות במרכז הארץ שיוכלו להוות שטח לבתי סיעוד ללא כוונת רווח. בימים אלו כאשר אנו נחשפים להתעללויות בקשישים ועל היעדר ביטוח סיעודי עלינו להיות דוגמא לערבות הדדית, שינוי הייעוד ייעשה במהרה במידת הצורך", אמר ח"כ ילין.

ח"כ ילין התייחס גם לצורך להתחבר לעשייה החברתית של מדינת ישראל ואמר "התנועה הקיבוצית צריכה להיות יותר ליברלית ופתוחה, לפתוח את הדלתות והמחשבה בצורה שונה לחלוטין מהיום. המדינה משתנה ואנחנו עדיין מדברים בשפה של לפני קום המדינה. אנחנו צריכים להיות מחוברים לערכים ולשורשים ולדבר בשפה משותפת שתחלחל ללבבות של מדינת ישראל".

הוספת תגובה חדשה