דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ח"כ מיכל בירן: "שלא בסמכות, המנהל מסכל ביצוע חלופת האגודה"

מנכ"לית התנועה הקיבוצית: "הובטח לפני חצי שנה כאן בוועדה ובוועדה לביקורת המדינה לסיים את יישום חלופת האגודה באזורי עדיפות לאומית עד סוף 2018. בפועל לא קרה הרבה, רמ"י רוצה להרוג את חלופת האגודה"
ח"כ מיכל בירן לרשות מקרקעי ישראל על הליך השיוך בקיבוצים: "שלא בסמכות, המנהל מסכל ביצוע חלופת האגודה"

"כשקראתי לקראת הדיון את פרוטוקול הדיון הקודם בנושא לפני חצי שנה, לא האמנתי. שום דבר לא נעשה", אמר מ"מ יו"ר ועדת הפנים ח"כ אכרם חסון בדיון מעקב על הגבלות קשות על הבניה בקיבוצים שהתקיים היום לבקשת ח"כ מיכל בירן ואיתן ברושי, "הזלזול מחריד. לא נעבור על כך לסדר היום".

ח"כ איתן ברושי: "כבר שנים אנו עומדים באותה נקודה לא טובה. עבודת השיוך לא התקדמה. נקברה חלופת האגודה. לא רק את חלופת האגודה רוצים לקבור. התנועה קיבוצית לא שותפה במיליארדים הנחות בקרקע לסקטורים כאלה ואחרים. ההתנהלות כלפינו חריגה. רמ"י נכשלה בחלופות השיוך. צריך להחליף את הצוות שנכשל ולבצע את חלופת האגודה כלשונה".

ח"כ מיכל בירן: "לעובדי ציבור יש מנדטים ברורים – הפוליטיקאים קובעים את המדיניות והם מבצעים. אתם (הכוונה לרמ"י) חורגים מסמכות. בג"ץ קבע שאין בעיה, ושלא בסמכות אתם מסכלים ביצוע חלופת האגודה. זה ממש פוט'ש. מי שלא השלים את הבקשות, ה'רטרואקטיבי' לא יחול עליו. אנשים הגישו את כל מה שהיה בצ'ק ליסט והמצאתם להם עוד סעיפים. הם הגישו בזמן בקשה להיכלל בחלופת האגודה".

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין: "הובטח לפני חצי שנה כאן בוועדה ובוועדה לביקורת המדינה לסיים את יישום חלופת האגודה באזורי עדיפות לאומית עד סוף 2018. בפועל לא קרה הרבה, רמ"י רוצה להרוג את חלופת האגודה בעזרת וועדה שהוקמה לאחר שהחלופה השתנתה לרעה ואושרה בבג"צ. אפשר לראות את זה בשטח – עד היום רק קיבוץ אחד וחצי קיבלו אישור לחלופה, ושלא במקרה זה היה קיבוץ שהעז להגיש בג"צ נגד המנהל, היתר מפחדים מנקמת השלטון. לנו אין "מחיר למשתכן" אבל אנחנו יושבים על הקרקע מאה שנים בלי שום זכויות, גם כשאנחנו מתחננים לשלם, שוב – לפי ההחלטות, לא נותנים לנו. דוחקים אותנו לחלופת הקניין המלא, אבל רוב הקיבוצים לא רוצים בה – קיבוץ זה לא עסקת נדל"ן. השינויים התכופים בחלופות פוגעים אנושות במרקם הקהילתי שלנו. אני מבקשת מחברי הכנסת להורות על פירוק הוועדה במנהל".

היועץ המשפטי של התנועה הקיבוצית, עו"ד מיכי דרורי הוסיף: "ביקשנו לדעת איזה דברים הוועדה בודקת, כדי שנדע להתייחס, מנהל המנהל הבטיח לנו רשימת נושאים, ולא קיבלנו כלום. מבקשים שנבוא לישיבות בלי שנדע על מה אנחנו צריכים להגיב".

ראש אגף הכלכלה בתנועה, דגן לוין הדגיש:"הבניה מותנה בשיוך על פי המנהל וזה החטא הקדמון. משפחה רוצה לבנות את ביתה ומתנים זאת בעשרות תנאים לא רלוונטיים התלויים בשימושי הקיבוץ מהעבר. נכבד כל החלטה, אבל למה בניה צריכה להיות כרוכה בזה. בתי הסוהר שחררו השבוע יותר מאלף אסירים בגלל חוסר יכולת, אם המנהל לא יכול לספק את העבודה שיתכבד וישחרר".

 שולה בן צבי, מנהלת אגף חוזים לדורות, רשות מקרקעי ישראל, תיארה את השתלשלות העניינים במשך השנים והוסיפה: "ביצוע השיוך מחייב התאמות מחשוב ולהקים יחידות. הקימו אגף שזה כל מטרתו. היה פיילוט ללימוד ובניית המערכת. כתבנו נהלי עבודה. יצאו לדרך עצמאית לפני שנה. יש המון עבודה. הספקנו הרבה עסקאות ב-751 ויש את אופציית האגודה".

נציג החטיבה להתיישבות יובל פונק: "ועדת ליברמן המליצה לתת לאגודות אפשרות לפעול. מצער ששום דבר לא הגיע למימוש מעשי. המצוקה ברורה. בשטחים הצלחנו לבצע שיוך- אפשר ללמוד מכך".

ח"כ מיכל בירן ואיתן ברושי, יוזמי הדיון, מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ אכרם חסון סיכמו הדיון.
ח"כ בירן: "לא קיבלתי תשובות. יש 60 קיבוצים בתהליך. למה רק שניים השלימו את המהלך?"

ח"כ איתן ברושי: "יש קשר בין בניה לשיוך לדורות. מי שמשקיע בבניה לא רוצה להתחייב על הלא נודע. אי אפשר שנים להתנצל. אני קורא לוועדה לפנות לשר האוצר לבצע שיוך כלשונו".
ח"כ חסון: "אפנה לשר האוצר על מנת שישב עם בכירי המנהל, חברי הכנסת ואנשי התנועה הקיבוצית".

הוספת תגובה חדשה