דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יום האישה הבינלאומי: כניסת נשים לתפקידי מפתח בשלטון המקומי – מהפכה למען כולנו!

הילית בן צבי, מנהלת היחידה לשוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, תנועת המושבים ובמרכז המועצות, בטור מיוחד לרגל יום האישה הבינלאומי, מבקשת להאיר את האתגר הבא בכל הקשור לנראות הציבורית ומזכירה: "ייצוג נשי חסר אינו גזרת גורל ואסור להשלים עם מצב שכזה"
נשים למועצה
בתמונה מימין: רותם שטיינר יוסף (חוף כרמל), אושרת גני גונן (דר' השרון), לימור רגב (יזרעאל),  רותם ידלין (גזר), הילית בן צבי (היחידה לקידום נשים), גלית שאול (עמק חפר), תמר רחמים (שפיר), עפרה ברק (עמק חפר). למטה: שני חיימי אלדן (עמותת כ"ן), עו"ד מרב ניב (התנועה הקיבוצית), נורית ברקאי (מועמדת בבחירות קודמות במטה אשר)

בשמונה במארס יציינו בישראל וברחבי העולם את יום האישה הבינלאומי. עם כל שנה שעוברת יש ליום מקום בולט יותר בסקירה התקשורתית ובחשיבות שנותן לו הציבור ובטח בשנה כמו שהסתיימה זה מכבר שעמדה בסימן נורמות חדשות להתנהלות שבין גברים לנשים.

חרף מרכזיותו של השלטון המקומי בחיי אזרחיות ואזרחי ישראל וחשיבותו הרבה לעיצוב פני החברה, שיעורן של נשים במוסדות השלטון המקומי נמוך ביותר ולא השתנה עם השנים. כך, כיום, מתוך 257 ראשי רשויות המכהנים בישראל, רק שש הן נשים, שיעור של כ-2% בלבד. שיעור נמוך של נשים מאפיין גם את שאר התפקידים הבכירים בשלטון המקומי, כאשר נשים מהוות רק 13% מכלל חברי מליאת המועצה בערי ישראל. כמו כן, ב- 98 יישובים אין כיום כל ייצוג לנשים. למותר לציין, כי ייצוג נמוך זה של נשים במוסדותיו הנבחרים של השלטון מקומי, רחוק מלשקף את שיעורן באוכלוסייה, ואין חולק כי לא חסרות נשים המוכשרות וראויות לכהן כנבחרות ציבור ולהוביל את העשייה הציבורית ברשויות המקומיות.

לצערנו, הדברים נכונים גם לגבי המועצות האזוריות בישראל: על פי נתונים עדכניים שאספנו במועצות האזוריות, קיימת ירידה במספר הנשים במליאות המועצות השונות. ממוצע ייצוג הנשים במועצות האזוריות עומד על 12.6%, וכמעט באף מועצה אינו עולה על 33% למעט שלוש מועצות בלבד, מתוך 54 המועצות הקיימות (בעשר רשויות אין כלל נשים במליאה, ובעוד 17 יש בין אישה אחת לשתיים נשים בלבד במליאה. ככלל, המצב דומה גם ברמת הישוב, ייצוגן של נשים במרבית הועדים המקומיים והאגודות החקלאיות, נמוך באופן משמעותי ביחס לגברים.

ב-30 באוקטובר 2018, בעוד כחצי שנה, יערכו בחירות לרשויות המקומיות בישראל. בבחירות אלו יבחרו ראשי ערים, מועצות אזוריות ומועצות מקומיות, וכן חברות וחברי המליאה של מועצות הערים והמועצות המקומיות והאזוריות.

בכדי לשנות מצב זה, מתקיימת מזה כארבע שנים עבודה רציפה של עמותת כ"ן – "כח נשים" עם היחידה לשוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, במושבים ובמועצות האזוריות, במטרה להביא עוד נשים 'לשבת מסביב לשולחן' במרחבים הציבוריים של הישובים והמועצות האזוריות. עבודה זו נושאת פרי ומורגשת כעת, כאשר בחלק מהמועצות האזורית, ישנה התעוררות של נשים הבוחנות את האפשרות להתמודד.

במסגרת זו, יזמנו במשותף יום עיון למתמודדות לראשות מועצה אזורית. יום העיון התקיים השבוע (יום שני) בקיבוץ גבעת חיים מאוחד. המטרות המרכזיות של יום העיון היו יצירת נטוורקינג רלוונטי – היכרות וחיבורים עם עמיתות ועם מקורות תמיכה נוספים, מתן ידע בתחום התמודדות ובחירות במועצות אזוריות, וקבלת השראה מנשים ש'עושות את זה'.

בין הדוברות בכנס היו עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה, נורית ברקאי, חברת מליאה שהתמודדה בבחירות הקודמות לראשות במוא"ז מטה אשר, שסקרה את אופן ההיערכות הארגונית במוא"ז לקראת בחירות (בניית מטה, רתימת מתנדבים, רשת בכל ישוב), רו"ח זהר נוימרק, שהרצתה על ניהול תקציב בחירות במועצה אזורית – בהתאם לחוק הבחירות המעודכן, ד"ר מטי צרפתי הרכבי – ראשת מועצה אזורית יואב וסיגל מורן – ראשת מועצה אזורית בני שמעון, ששיתפו מסיפורן האישי ומהדרך המיוחדת שעברו, כמי שעומדות בראש מועצה אזורית וכן שיתפו את משתתפות בתובנות וטיפים על הבחירות, על עבודת המועצות ובכלל.

אני ביחד עם שותפות ושותפים רבים במרחב הכפרי ובעמותת כ"ן, עושים מאמץ גדול כדי לשבור הבניות חברתיות הקיימות כבר שנים של רתיעה מצד נשים להיכנס לעולמות הפוליטיקה, אפילו זו המקומית. זוהי ההזדמנות לקרוא שוב לכל אישה שעתיד הקיבוץ שלה, עתיד ילדיה ומשפחתה מטרידים אותה, חשובים לה, מעסיקים אותה, לבוא ולקחת חלק בהתמודדות על הנהגת ועיצוב השלטון המקומי. לא חייבים להתמודד על ראשות מועצה, גם אם נעשה "מהפך" במספר הנשים במליאות המועצות השונות השינוי יהיה משמעותי ונראה לאין שיעור.
הדברים קורים כל הזמן ובכל מקום, בצעדים קטנים, מעט מהוססים, אבל השינוי יצא לדרך ואני מזמינה את כולן, וגם את כולם שמבינים עד כמה זה חשוב ומבורך, לקחת חלק איתנו במסע הזה.  

הוספת תגובה חדשה