דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יש שיתוף פעולה - יש תוצאות

רשת " הגן הקיבוצי" הפועלת בתוך אגף החינוך בתנועה הקיבוצית, שמה לעצמה כמטרה ליצור קשרי עבודה עם משרדי הממשלה השונים, על מנת לקבל הכרה בחינוך הקיבוצי ולאפשר למערכות החינוך הקיבוציות לשמור על הייחודיות שלהן. המהלך כבר מניב תוצאות
יש שיתוף פעולה - יש תוצאות
אורנה פז, ראשת אגף קדם יסודי במשרד החינוך ביחד עם נועה צור-ברוש ומפקחות אזוריות

כאשר נכתבים "חוזרי המנכ"ל", ובהם הנחיות המדינה להתנהלות מסגרות החינוך, הם מיועדים לכלל אזרחי המדינה, ללא הבחנה בייחודיות של כל מגזר. למרות זאת ואולי בגלל זאת, הנרטיב של אגף חינוך, בתנועה הקיבוצית הוא -"שיתוף פעולה הוא הכרחי בכדי להמשיך לקיים את החינוך הקיבוצי".

בשנה האחרונה הגיעו ב"רשת הגן הקיבוצי" לשני הישגים משמעותיים עם  משרד החינוך כתוצאה מהכרות מעמיקה ודיאלוג פורה וחיובי.

1. צוות היגוי משותף-

בצוות חברות מפקחות מחוזיות מאגף קדם יסודי במשרד החינוך, מנהלות גיל רך במועצות האזוריות, ובקיבוצים. הצוות נפגש אחת לחודשיים בהתאם לתוכנית שנתית שנכתבה במשותף עם אורנה פז ראשת אגף קדם יסודי במשרד החינוך.

לשנה זו הוגדרו המטרות ויעדים הבאים:

  • קיום תהליך של הדברות והתאמות לחינוך הקיבוצי, אשר יעשה תוך כדי למידת עמיתים העוסקת בנושאים המאתגרים את שני הצדדים.
  • הגדרת תפקידה של מנהלת הגיל הרך היישובית- נכון להיום משרד החינוך אינו מכיר באופן רשמי בתפקידה של המנהלת וכתוצאה מכך נוצרים קונפליקטים ומתיחויות המעמידות לא פעם את הגננת בין הפטיש לסדן. הכרה בתפקידה של מנהלת המערכת תיצור שפה אחידה בגן ובמערכת החינוך היישובית וכך ייווצר בסיס חזק לעבודה ומטרות משותפות.
  • הכרה בשולחן ההדרכה של הגן הקיבוצי - שולחן ההדרכה נותן מענה הדרכתי למנהלת המערכת ולאנשי הצוות בגיל הרך ומלווה את הקהילה. הכרה במדריכות תצמצם את מספר אנשי המקצוע הנכנסים לגן, ותיצור מעטפת פדגוגית וקהילתית מותאמת ובעלת יכולת לתת מענה מקצועי לחינוך הקיבוצי תוך כדי שיתופי פעולה ושיח עם משרד החינוך.

2. נספח תשלומי הורים לגני משרד החינוך בקיבוצים ובמועצות-

עקב ריבוי תלונות הורים שהוגשו לאחרונה לאגף אכיפה במשרד החינוך, אשר אינו תואם את אחוז האזרחים הקטנטן בקיבוצים, התחיל שיח בין האגף לבין מנהלות הרשת. מטרת השיח היתה הסדרת נספח תשלומי הורים מקובל על כל הצדדים ומותאם לחינוך הקיבוצי.

בעקבות דו שיח זה הוקם צוות אשר כלל את עורכת הדין מרב ניב המייצגת את התנועה הקיבוצית, נועה צור ברוש, מנהלת הגן הקיבוצי, דן גרוסמן, רפרנט ארצי לתשלומי הורים, אמיר שרהבני, מנהל אגף אכיפה, וצחי דיצר ממונה אכיפה מנהלית. 

התוצאה המשמעותית של צוות זה היא הכרה בכך שתשלומי ההורים בגנים הקיבוציים גבוהים יותר עקב הרצון לשמור על עקרונות חינוכיים איכותיים אשר משקפים את אופי הקהילה ומערכת החינוך קיבוצית- צוות חינוכי גדול, שעות עבודה ארוכות יותר, הפעלת הגן גם בחופשות משרד החינוך ועוד.

כתוצאה מעבודת הצוות נכתב ואושר נספח תשלומים חדש ומותאם לחינוך הקיבוצי. בימים אילו עבר נספח התשלומים לכלל מנהלי הקהילה ובמהלך החודש הקרוב יתואמו מפגשים אזורים עם מנהלי/ות קהילה וחינוך במטרה להסביר את חשיבותו ומהותו של הנספח.

נועה צור ברוש, מנהלת רשת הגן הקיבוצי אומרת: "שני הישגים אלו הם תוצאה של עבודה קשה והדדית של התנועה הקיבוצית ומשרד החינוך. צריך להבין שהישגים אלו הם תחילתה של הכרה בחינוך הקיבוצי כזרם בתוך החינוך הארצי ובהבנה שדו השיח אשר קיים היום עם בעלי התפקידים במשרד החינוך הינו חשוב ומשמעותי לקיבוצים ולשמירה על עקרונות החינוך הקיבוצי גם בעתיד".

צור ברוש מוסיפה כי: "במציאות היומיומית בה המידע נגיש לכולם וחברי הקיבוץ לא מקבלים את החינוך הקיבוצי כמובן מאליו, תהליכי הסדרה אלו נותנים לאנשי המקצוע את היכולת להסביר להורים את עקרונות מערכת החינוך הקיבוצית תוך כדי התאמתה לתהליכי השינוי אותם עוברת הקהילה. אנו רואות את מנהלות החינוך כנשות מקצוע וחוד החנית של הקהילות בהן הן עובדות."

"אני מבקשת להודות לשותפים בתנועה הקיבוצית- המטה ובקיבוצים עצמם, במועצות האזוריות ובמשרד החינוך על שיתוף הפעולה ביצירת התאמות למען מטרות חשובות אלו".

הוספת תגובה חדשה