דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

תמונת מצב בהראל חודשיים לאחר השריפה. כמה משלמים לממלאי התפקידים בקיבוץ ושווים גם בדרום. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
קיבוץ הראל
קיבוץ הראל
 01/08/2019

הראל - תמונת מצב: חודשיים
לאחר השריפה

חודשיים לאחר השריפה בקיבוץ הראל, הגיע מטה התנועה לביקור בשיתוף עם ראש המועצה ומנכ"ל משקי הדרום בכדי להבין את תמונת המצב ולשקול צעדים להמשך. קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית תעמיד ערבות להלוואה ממשקי דרום ע"ס 2.5 מיליון ש"ח, הנדרשים לצורך מאמץ השיקום. מזכ"ל התנועה: "נמשיך לסייע ככל יכולתנו וכל שנתבקש בשיתוף פעולה עם המועצה ומשקי הדרום"
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ביחד עם יאיר מנע ואיתן ליברמן על רקע חלק מהבתים שנשרפו. צילום: אייל צ'ובוטה
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, ביחד עם יאיר מנע ואיתן ליברמן על רקע חלק מהבתים שנשרפו. צילום: אייל צ'ובוטה

ביום שני השבוע הגיע מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, לסיור בהראל יחד עם ראש המועצה האזורית מטה יהודה, ניב ויזל, ויו"ר משקי הדרום, מיקי לזר. 
מטה התנועה וראש המועצה סיירו בקיבוץ על מנת לראות את נזקי השריפה, בה נהרסו כליל שמונה בתים, מבני ציבור ותשתיות, ובנוסף נערכה תצפית על התשתית הנבנית להצבת הקראווילות לטובת המשפחות שביתן נשרף, ושמעו על שיקום התשתיות שניזוקו וחזרו לפעול כמו חשמל, מים ביוב וכדומה, אך המלאכה טרם הושלמה.  כאמור, לפני שבוע אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לקיבוץ הראל להציב קראווילות במקום הבתים שנשרפו בקיבוץ. האישור החריג הגיע בעקבות פניית מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, לשר האוצר, משה כחלון, ולאנשיו לקדם הקמת קראווילות למשפחות שביתן נשרף. כמו כן, קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית תעמיד ערבות להלוואה ממשקי דרום ע"ס 2.5 מיליון ש"ח, הנדרשים לצורך מאמץ השיקום. 

לאחר מכן התכנסו חברי המטה לשיחה עם הנהלת הקיבוצים וחברים. לשיחה הצטרף גם מיקי לזר, יו"ר משקי הדרום (משואות יצחק) שאמר כי בשיחת הטלפון הראשונה שקיים עם נציגי הקיבוץ לאחר השריפה הוא הנחה אותם שיגידו מה הם צריכים ולא ידאגו לגבי הבטחונות. "הארגון מחויב להראל ויעשה את כל הדרוש כדי לסייע". ניר מאיר פתח את השיחה באמירה כי התנועה תמשיך לסייע ככל שתתבקש יחד עם שאר הגופים. "המשימה החשובה ביותר בהראל כיום, מעבר לשיקום, היא טיפול בתב"ע מכיוון שזו האפשרות היחידה לעתיד הקיבוץ להמשיך לקלוט, לצמוח ולגדול – כפי שהראל צריך. ביטוח חקלאי עמד ויעמוד לטובת הקיבוץ וגיוס התרומות מהקיבוצים אחרים היה ונמשך ומראה על סולידריות בין קיבוצים בשעת מבחן". נושא התב"ע נתקל בקשיים רבים שמנעו את התקדמות התב"ע בהראל במשך שנים רבות.

יו"ר הקיבוץ, יאיר מנע, סיפר לנוכחים כי הם מקווים להשתמש בשטח שהוכשר לקראווילות לקבלת תב"ע לבנייה עתידית, כשיגמרו שלוש השנים שאושרו להקמת האתר:" בנייה זה סם חיים, ולכן ראינו איום קיומי בעצירתה. בחודשיים האחרונים אנו מתנהלים בצורה לא זהירה ולא אחראית. לקחנו על עצמנו דברים שאני לא בטוח שנצליח לעמוד מאחוריהם. בשנים האחרונות התמודדנו הרבה עם נושא התב"ע". מנכ"ל הקיבוץ, עוזי הניג, ביקש להודות לתנועה ולממלאי התפקידים על עזרתם לאחר השריפה – "זה נתן לנו הרגשה שיש כתובת וגם המחשה לעתיד לקיבוצים אחרים".

בפגישה הועלה על ידי החברים הצורך בהליך חברתי וקהילתי, שילווה את החברים ויעזור לשקם את המארג החברתי ולהתמודד עם הטראומה שחוו, לצד נושא השיקום הפיזי שמטופל. ניב ויזל ראש המועצה האזורית מטה יהודה, הבטיח כי הוא מוכן לממן כל תהליך חברתי-קהילתי שהקיבוץ רוצה וצריך. "כל דבר שצריך אני מוכן לעזור, אבל בלי שהיישוב יבקש אני לא יכול לדעת. כשעבדתי בתנועה הקיבוצית והיה תת אכלוס בהראל, הייתי אמור להיות אחראי על הקליטה, והקיבוץ אכן קלט 20 משפחות אך לא היה לכך המשך. צריך לשים את האצבע גם על הנושא החברתי ולא רק על רכוש. התנועה צריכה להיות מחוברת לזה ולעזור, וגם המועצה תעזור במה שתתבקש. אני מודה לניר מאיר ומטה התנועה שהגיעו והזמינו איתי".

ניר מאיר סיכם את הפגישה: "השתדלנו לא "להסתובב לכם בין הרגליים", ונגיע בכל עת שנתבקש לכך. לא נוכל לרצות יותר מכם שיהיה פה קיבוץ. אם תרצו נעשה כמיטב יכולתנו ונהיה לצדכם בקרבות. אם אתם תרצו קיבוץ – אנחנו נהיה ונסייע."


באנר חוברת אירועים, פעילות ומידע 2019

קול קורא להצגת מועמדות לתפקיד מזכ"ל/ית התנועה

ניתנת בזה הודעה לחברי הקיבוצים החברים בתנועה הקיבוצית, אגודה שיתופית מרכזית בע"מ, על קיום בחירות למזכ"ל/ית התנועה ביום שלישי, 17.12.2019
לוגו תנועה אגף מטה

כל חבר קיבוץ כאמור אשר התקבל לחברות בקיבוץ חמש שנים לפחות לפני יום הבחירות, וחברותו בתוקף ביום הבחירות, ואשר מקום מגוריו הקבוע הינו בקיבוצו- כשר וזכאי להציג מועמדותו לתפקיד ובלבד שהמציא במעמד הגשת מועמדותו:

  1. מכתב מקיבוצו המודיע על תמיכתו במועמדות החבר/ה.
  2. אלף (1000) חתימות של חברי קיבוצים החברים בתנועה, מתוכן לפחות מאתיים (200) חברים בקיבוצים המשתייכים לארגוני קניות שונים מהארגון אליו משתייך קיבוצו של המועמד. החתימות הן על תמיכה במועמדות וצריכות לכלול שם מלא , מספר תעודת זהות וקיבוצו של החותם.

הגשת המועמדות לוועדת הבחירות תתקיים בבית התנועה הקיבוצית , רח' ליאונרדו דה וינצ'י 13, ביום ראשון 15/9/2019 , בין השעות: 11.00-15.00.

במעמד הגשת המועמדות , ימציא המועמד מכתב ובו שמו , מס תעודת הזהות שלו ושם הקיבוץ בו הוא חבר, וכן יפרט בקצרה את עיקרי המצע האישי.

למכתב יש לצרף כאמור את מכתב התמיכה מהקיבוץ ומסמך חתימות התומכים.

ועדת הבחירות תפרסם באמצעי התקשורת התנועתיים את שמות המועמדים לתפקיד מזכ"ל/ית התנועה לא יאוחר מיום רביעי, 16/10/2019.

כללי תקופת הבחירות יחולו  ממועד פרסום שמות המועמדים, כפי שהוגדרו בתקנון הבחירות.

 

שיבולת שופט אדלמן , יו"ר

ועדת הבחירות המרכזית


ביטוח חקלאי

כמה משלמים לממלאי התפקידים? (ולכל שאר העובדים בקיבוץ)

כמקובל, פעם בשנתיים עורכת התנועה הקיבוצית סקר שכר מקיף של ממלאי התפקידים בקיבוצים. בסקר הנוכחי נכללו 143 עיסוקים כשהשנה צורפו עיסוקים חדשים על פי בקשת מנהלי משאבי אנוש
 זולטן קלוגר (לע"מ).
זולטן קלוגר (לע"מ).

שלומית צימרינג, מנהלת היחידה להון אנושי בתנועה הקיבוצית: "משנה לשנה אנחנו רואים שיפור בתחום ניהול המשאב האנושי בקיבוצים. יותר קיבוצים מבינים את חשיבות התפקיד ויותר מנהלי מש"א מראים רמה מקצועית גבוהה, ובתוך כך הם מביאים כלי עבודה של משאבי אנוש "מבחוץ" לתוך מערכת הניהול הקיבוצית".

ראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס מוסיפה: "פיתוח ההון האנוש הוא מרכיב חיוני לקהילה קיבוצית במיטבה ותפקידנו כאגף לתת בידי מנהל מש"א והנהגות הקיבוצים כלים שסקר השכר הוא אחד מהם".

סקר השכר הקיבוצי  מהווה כלי עבודה ראשוני להנהלת הקיבוץ בניהול מדיניות השכר. הסקר מהווה תשתית לבחינת שכר במישרה קיימת ובמשרה חדשה בהשוואה לקיבוצים אחרים בקבוצת ההתייחסות שלו. 

תמחור משרה מתייחס למאפייני המשרה, למחירי שוק אלטרנטיביים וליכולות הכלכליות של העסק/ הענף. בתהליך קביעת השכר האישי לעובד יש להתחשב גם בנתוניו האישיים של העובד, תרומתו בעבודה ומהלך קידומו בעתיד.

צימרינג מוסיפה: "שני עשורים לערך מתחילת תהליכי השינוי באורחות החיים בקיבוצים, ואנחנו רואים שבשטח מתחילה להתעצב מדיניות שכר על פיה מתמחרים מחדש משרה לקראת גיוס, ובודקים בכל שנה את שכר החברים והשכירים בענפים השונים".

בתנועה מציינים כי השנה שלחו את נתוני השכר מספר מרשים של יותר משמונים קיבוצים.


באנר משקארד 1

ממשיכים להיות שווים - הפעם בדרום

ממלאות וממלאי תפקידים מקיבוצים רבים בדרום התכנסו השבוע במועדון בקיבוץ רוחמה ללמידה משותפת בנושא האחדת סטטוסים, תחת הכותרת –
"ברוכים השווים" בדרום
 
ממשיכים להיות שווים

הכנס, שאורגן כולו על ידי פעילות ופעילי התנועה בשותפות בין אגף חברה, המחלקה המשפטית, רכזי האזור, אגף כלכלה והקיבוץ הדתי, נוהל על ידי ענת מרלא חפץ (נירים) מהמחלקה לצמיחה ופיתוח קהילה בתנועה.

את היום פתח מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, שאמר לבאות ולבאים: "על סדר היום שלנו ביום הזה- קליטה לחברות מלאה, משמע - האחדת סטטוסים. בתהליך כזה אנחנו מדברים עם תושבי ההרחבה ולא עליהם, עם החברים בעצמאות כלכלית ולא עליהם". בדבריו חיזק ניר את תפיסת אגף חברה וקהילה והתנועה שיש להוביל תהליכים באופן משתף, פתוח וצופה פני עתיד.

אחריו סקרו עו"ד מרב ניב ועו"ד מיכי דרורי מהמחלקה המשפטית של התנועה את ההיבט המשפטי-חברתי של ריבוי סטטוסים בקיבוצים בפרספקטיבה של עבר-הווה-עתיד, והדגישו שמעבר להסדרות הנדרשות מהפן המשפטי, מדובר בתהליך חברתי-קהילתי אסטרטגי הבנוי על הגעה להסכמות.

לאחר מכן התחלקו הנוכחים לשמוע "סיפורי מקום" של ארבעה קיבוצים שעברו תהליכים על רקע הסטטוסים השונים בקיבוץ:

  • גשר הזיו - שי גרוסמן, יו"ר הקיבוץ, תיאר את תהליך הקבלה לחברות של תושבי ההרחבה. עד כה הצטרפו 20 משפחות מתוך 200, בהתאם לקצב הקליטה עליו הוחלט.
  • גלאון – מנהלת הקהילה מרב גורדון סיפרה על תהליך המעבר מחברות בעצמאות כלכלית לחברות מלאה – שבסופו עברו 127 חברים ( 90% מהחברים בעצמאות כלכלית) לחברות מלאה.   
  • ראש צורים - מורדי שבט, מרכז צמ"ד בקיבוץ הדתי וחבר הקיבוץ, סיפר על התהליך בקיבוצו, שיצא לדרך עם 25 בתי אב באגש"ח והצליח לקלוט לחברות כ-70 מתוך 100 משפחות שגרות בהרחבה.
  • כפר עזה – יו"ר הקיבוץ בעת המהלך זיו מצליח (טנא יועצים) תיאר את התהליך שהוביל לקליטת 13 משפחות מההרחבה לחברות מלאה בשלב ראשון, ועל המשך התליך עם משפחות נוספות.

בהמשך האזינו ממלאי התפקידים להרצאות קצרות בנושא כלים מעשיים למימוש המהלך -

לילך שינגורטן, מנכ"לית המועצה האזורית שער הנגב דיברה על ליווי המועצה בתהליכים להאחדת סטטוסים בקיבוצי שער הנגב.

דגן לוין, ראש אגף כלכלה, בחן את המשמעויות הכלכליות של האחדת סטטוסים: "על אף שעל פניו קליטה לחברות מלאה "מדללת" את זכויות החברים הוותיקים בנכסי הקיבוץ, קיימות סיבות כלכליות רבות וטובות לעשות זאת, ובהן - תרומה כספית לקיבוץ – להון, לערבות ההדדית ולתקורה; ערך מוסף פוטנציאלי בתרומה לענפי הקיבוץ (פריון העבודה); חיזוק ההון האנושי בקיבוץ; הקמת יזמויות ועסקים קטנים שיעסיקו חברים, ימשכו יזמויות אחרות ויתרמו לאקלים של חדשנות וטכנולוגיה. בראיה ארוכת טווח, התכווצות והסתגרות יפגעו ביכולתנו להגן על זכויותינו החקלאיות ועל במשטר הנחלות ויגבירו את הלחץ עלינו ככל שתעלה צפיפות האוכלוסין. ואחרון חביב: החברים החדשים מביאים איתם, כמובן, גם תועלות לא כספיות אך בעלות ערך קהילתי רב".

ענת מרלא חפץ הציגה ביחד עם זיו מצליח כלים פרקטיים ומפת דרכים להובלת התהליך.


באנר כנס חברה וקהילה

תמונת השבוע – פרידה מענקי תרבות

טוביה ריבנר וחנוך אלבלק, צילום חנוך אלבלק: דוד (דדה) עינב
צילום חנוך אלבלק: דוד (דדה) עינב


בשבוע החולף איבדה התנועה הקיבוצית שניים מהבולטים שבאנשי התרבות שלה.

הפרופסור והמשורר טוביה ריבנר, זוכה פרס ישראל הלך השבוע לעולמו בגיל 95. ריבנר, יליד ברטיסלאבה, עלה לארץ בשנת 1941 ללא משפחתו שנספתה בשואה והיה חבר קיבוץ מרחביה. במרבית שנותיו עסק בתחומי הצילום, הספרות והשירה. לצד פרסים רבים בחו"ל זכה בשנת 2007 בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים ושנה לאחר מכן בפרס ישראל לשירה.

הזמר חנוך אלבלק, חבר קיבוץ בית השיטה וחבר הגבעטרון, הלך לעולמו בגיל 84 בשבוע הקודם. אלבלק מזוהה במיוחד עם הפיוט המצמרר "ונתנה תוקף" שהלחין יאיר רוזנבלום לטקס יום הזיכרון לחללי בית השיטה שנפלו במלחמת יום כיפור. השיר הושמע פעמים רבות ברדיו בתקופות ראש השנה ויום כיפור ואומץ על ידי חזנים בבתי כנסת. בשנת 1957 נישא לשולה חלפון. הוא למד במכון וינגייט ושימש בשנות השישים כמורה לספורט בבית הספר בקיבוץ בית השיטה. לאורך השנים, הזוג הופיע בשירה ובאירועים בקיבוץ, והיו חלק מחבורת הזמר אשקולית של קיבוץ בית השיטה משנת 1973 ועד 1991. בשנות התשעים הוא הצטרף לגבעטרון. לפני כמה שנים פרש מהגבעטרון בשל מחלה. 
בתחילת יולי איבד הגבעתרון גם את אלה האריס, שהייתה חברה בלהקה במשך 26 שנה, ונהרגה בתאונת דרכים סמוך ליישוב נעורה. 


באנר שבילים

כנס חברה וקהילה ה-1

למנהלי קהילה ומזכירים, יחד עם מנהלי
התחומים החברתיים
Itaigo@gmail.com

מה? קהילה קיבוצית במיטבה - מרכיבים ומאפיינים ייחודיים בזהות הקיבוצית. 
השראה, למידה והקניית כלים לעבודה משותפת של ממלאי התפקידים. 


באנר הגן הקיבוצי

מאות מתושבי הגליל המערבי הפגינו נגד כוונת המדינה להקים במקום את מפעל ההתפלה הגדול בארץ

המפגינים מחו על הכוונה למקם את המפעל בלב שטח חקלאי ובקרבת בתי ישובים ומגורי חיילים וזאת בניגוד לעקרונות התכנון, המורים לבנות מפעל שכזה באזור תעשייה או צמוד דופן לאחד שכזה. בתחילת השבוע הפגינו חקלאי כפר ביל"ו נגד תכנית הוותמ"ל לספח מאות דונמים חקלאיים, המהווים את פרנסת תושבי המושב, לצורכי נדל"ן בקרית עקרון
מאות מתושבי הגליל המערבי הפגינו נגד כוונת המדינה להקים במקום את מפעל ההתפלה הגדול בארץ

השבוע הפגינו מאות מתושבי הגליל המערבי כנגד מיקום מפעל ההתפלה בגליל המערבי, המתוכנן לקום בצמוד למחנה שרגא ובין 4 ישובים כפריים במועצה האזורית מטה אשר.

המפגינים מחו על הכוונה למקם את המפעל בלב שטח חקלאי ובקרבת בתי ישובים ומגורי חיילים וזאת בניגוד לעקרונות התכנון, המורים לבנות מפעל שכזה באזור תעשייה או צמוד דופן לאחד שכזה. לטענת המפגינים מדובר באיוולת תכנונית וסביבתית שתפגע אנושות בביטחונם ובאיכות חייהם של חיילי צה"ל ותושבי היישובים, כמו גם בחקלאות, בסביבה החופית והימית הייחודית ובתיירות.

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר, ונציגי מטה מאבק התושבים טוענים שוב ושוב מול אוזניים ערלות כי המיקום המקודם על ידי רשות המים יפגע אנושות באזור וכי ישנם מקומות מתאימים וזמינים באזורי תעשיה להקמת מפעל ההתפלה הגדול בארץ, ולמרות זאת, מסרבים גורמי המקצוע לבחון החלופות בטיעונים לא מבוססים וללא בדיקה אמיתית, בניגוד להמלצות מומחי התפלה ודגימות מי ים.

מפעל ההתפלה הצפוני הנמצא בשלבי הפקדת התוכנית, מתוכנן להיות הגדול בישראל, בין הגדולים בעולם ויתפרש על פני שטח של כ 200 דונם.
רשות המים מבקשת להקים את המפעל על שטח חקלאי פתוח במרחק של מאות מטרים בודדים מבתי הישובים של הגליל המערבי. לצורך הקמת המפעל תידרש פריסת צינורות באורך של מעל 4 ק"מ אשר תביא מים מהים ותחזיר את שאריות הנקז אל השמורה הימית של שבי ציון.


באנר הקאתון רשת הצעירים

"מבחינתנו, צובה של היום הוא חלון ראווה של התנועה הקיבוצית"

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ פלמ"ח צובה אשר במועצה האזורית מטה יהודה. את הסיור ארגן והוביל רכז האזור, ומנהל מחלקת הרכזים האזוריים בתנועה, יענקלה שצ'רנסקי
חברי המטה מקבלים הסבר על עמותת "ברכת רעות" ופעילות מתנדבי שנת השירות
חברי המטה מקבלים הסבר על עמותת "ברכת רעות" ופעילות מתנדבי שנת השירות

קיבוץ פלמ"ח צובה הוקם באוקטובר 1948 על ידי חיילים משוחררים יוצאי הפלמ"ח. הקמתו של הקיבוץ בסמיכות לירושלים ביססה וחיזקה את ההתיישבות היהודית סביב העיר. מורשת הפלמ"ח של מייסדי הקיבוץ עיצבה את אופיו של הקיבוץ ונשמרת עד היום.

ביקור המטה בצובה נפתח בסיור ותצפית על הקיבוץ והאזור ממרפסת יקב צובה, בנוסף לארוחת בוקר משובחת. היקב הוקם בשנת 2005 כיקב המבוסס על ענבים מכרמי הקיבוץ, שנטעו כבר בשנת 1996. בשנת 2007 החל היקב לראשונה לשווק יינות מתוצרתו. היקב גדל בהתמדה ומייצר כעת 60,000 בקבוקים, מתוכם כ- 60% לייצוא, 40% בשוק. 

לאחר מכן התכנס מטה התנועה, יחד עם ממלאי התפקידים וחברי הקיבוץ, בבית הפעילות של עמותת "ברכת רעות" שם קיבלו הסבר על פעילויות העמותה ומתנדבי שנת השירות שלה. אלון, מרכז המטעים של צובה והאחראי על פעילות העמותה, סיפר על חזון העמותה הפועלת לטובת נערים וילדים עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות ושכליות, ילדים ונוער בסיכון - כולם מיישובי הסביבה ולא מהקיבוץ. העמותה, שהוקמה על ידי חברי הקיבוץ שסברו כי אחד מרעיונות ומטרות הקיבוצים היא תרומה לחברה, מופעלת כולה בהתנדבות על ידי מתנדבי שנת השירות מטעם התנועה הקיבוצית והתנדבות יוצאת דופן של חברי צובה. בעמותה מתנדבים מדי שנה 16 ש"שינים אשר עובדים 4-6 ימים בשבוע, 9 שעות ביום, במטעים ובכרמים. העבודה מהווה חלק גדול וערך חשוב בשנה הזו. לאחר שעות העבודה כל ש”ש מתנדב בשתי מסגרות, ובזמנו החופשי עוזר לחברי הקומונה במסגרות שלהם, כך יוצא שהם נחשפים למגוון אוכלוסיות עם צרכים שונים ולא מלווים רק קבוצה אחת לאורך השנה, כמו שקורה בדרך כלל בשנת שירות. הש"שינים מעבירים לחניכים חוגים של כישורי חיים, יצירה, נגרות, תפירה, חקלאות וחממות, טבע וכדומה. 

בדיון שנערך הציגו מור בן יוסף - מזכירת הקיבוץ ושרה גרינבוים - מנהלת הקהילה, את קיבוץ צובה כיום והאתגרים הניצבים בפניו. צובה הוא קיבוץ שיתופי, שחגג זה מכבר את חגיגות ה-70 להקמתו. בצובה כיום 277 חברים וכ-16 מועמדים בתהליך קליטה, 150 ילדים וכן בנים במסלול הצבאי ולאחריו. הקיבוץ קולט חברים חדשים כל שנה, וממשיך בבניה של יחידות דיור חדשות לצורך קליטה זו. בשנים האחרונות נקלטו 60 חברים חדשים, וכמו כן אושרה לאחרונה תב"ע המאפשרת את המשך תהליך הקליטה. הקיבוץ דאג לקרנות פנסיה לחברים ולקרן מילואים.

ניר מאיר סיכם את הדיון: "אני זוכר שבעבר ביקרתי בצובה כרכז האזור, עוד לפני שהפך להיות לאימפריה שהוא היום. מבחינתנו צובה של היום הוא חלון הראווה של התנועה הקיבוצית. הקיבוץ נוהל בצורה מוקפדת כל השנים ולא הלך להרפתקאות. החזון הקואופרטיבי מתגשם פה בצורה מרשימה. החיים עוד יזמנו לקיבוץ מבחנים בגלל ה"לחץ" לפיתוח של ירושלים, המדינה תלחץ אותנו כקיבוצים בנושא אפשרויות הבניה והצפיפות, וצריך להתכונן לתקופה זו."

בסיום הסיור חברי המטה הלכו לראות את  "חורשת אי הילדים" - חורשה בשטח המטעים שהקימו לפני 10 שנים, אשר מונגשת כולה לאנשים עם מוגבלות. בכל שנה כל קומונת ש"ש בונה עוד חלק בחורשה, ומדי פעם מגיעים גם מתנדבים מיחידות מובחרות ויחידות אחרות לעזור בבנייה ותחזוק החורשה. המקום מאפשר לילדים עם מוגבלות פיזית להגיע לטבע ולחוות פעילות אתגרית וקצת שונה, שעל פי רוב נמנעת מהם עקב בעיות נגישות. חברי המטה שוחחו עם כמה מהש"שינים שבדיוק נכחו שם בזמן פעילות, ומסיימים בעוד מספר ימים, ושמעו מהם על החוויות שצברו במהלך השנה והתוכניות לשירותם הצבאי.


פייסבוק התנועה

ההאקתון הקיבוצי השני - יוצא לדרך!

יש לכם יוזמה חדשנית בקיבוץ? יש לכם רעיון פורץ דרך לגבי המרחב הציבורי בקיבוץ, או מיזם עסקי המבוסס על ערכי הקיבוץ?היוזמה החינוכית שלכם רק מחפשת הזדמנות להחשף לעולם?
אנחנו מחפשים אתכן ואתכם!
ההאקתון הקיבוצי השני

בואו ל-24 שעות שבהן תקבלו ליווי מטובי המנטורים, כאשר היוזמה הזוכה תזכה לסל של עשרות שעות יעוץ וליווי בהמשך.

לפרטים >>> https://www.tkzhackathon.co.il/


ביטוח חקלאי

התנועה הקיבוצית מצדיעה לקצינים ולקצינות הקיבוצניקים

המיזם לעידוד השרות בקבע ע"ש רא"ל דן שומרון יוצא לדרך זו השנה החמישית. נוקי גולדפישר, ראשת מחלקת ביטחון בתנועה, קוראת לחברי ובני התנועה הקיבוצית המשרתים כקציני קבע בצבא, להגיש את מועמדותם ולהצטרף למיזם
סא"ל עומרי טלר, שהשתתף במיזם דן שומרון 2018, מקבל תעודת הערכה על שירותו בטקס לכבוד המשתתפים במיזם

נוקי, זו השנה החמישית בה מתקיים "מיזם דן שומרון". איך הכל התחיל ומה השתנה?

"בימים שלאחר "צוק איתן", חיפשנו הזדמנות לתת חיזוק ציבורי אוהד ומפרגן לאוכלוסיית משרתי הקבע - מי שביום יום בוחר להתייצב למשימות מורכבות בסביבה תובענית וקשוחה, שאינה בדיוק המרחב האופטימלי לאיש משפחה בוגר אקדמיה, ודורשת ממנו ויתורים לא מעטים בתחום האישי והמשפחתי. 

כחלק מתפיסתה של התנועה הקיבוצית לעידוד למעורבות חברתית וציבורית פעילה בתחומי חיים שונים, החלטנו בשלהי 2014 על מיזם דן שומרון לעידוד שירות הקבע הארוך. לא ידענו מהם הנתונים האמיתיים "בשטח", כמה קצינים קיבוצניקים נמצאים, או לא נמצאים, בעמדות המפתח. מהצבא לא הצלחנו לקבל את המידע, והחלטנו לנסות ולפנות לאוכלוסיית המשרתים עצמה - לבקש מהם להזדהות ולהיות חלק מקבוצה פעילה. ההצלחה הייתה מעל המשוער. קיבלנו פניות רבות מחברי קיבוץ, משרתי קבע, ומדהים היה לפלח את קשת התפקידים אותם מלאו הקצינים הפונים, ומהו הרקע שממנו הגיעו.
בשנה השנייה, ברור היה שאותם קצינים לא רק פורצי דרך כל אחד בתחומו, אלא יכולים להוות השראה ולשמש דוגמה לדור הצעיר. למעשה, משנה ב' ואילך, מהווים המשתתפים שותפים לכל הפעילויות המרכזיות שאנחנו עושים לבני הנוער ולמתנדבי שנת השירות ועוסקות בעידוד לשירות משמעותי ומיטבי, בדגש על פיקוד, קצונה והובלה."

אז מהם הנתונים באמת? כמה ומי הם הקצינים שהשתתפו במיזם לאורך השנים?
"בשנה הראשונה קיבלו 25 קצינים ואנשי מערכת הביטחון את תעודות ההערכה, רבים מהם היו חברים חדשים שהצטרפו עם משפחתם לאווירה המיוחדת של הבית הקיבוצי.
מתוך משתתפי שלושת השנים הבאות (43 משתתפים סך הכל), רבים הם בני ובנות קיבוץ שבחרו להישאר בצבא ולבנות את ביתם בקיבוץ – ויותר מכך, חלק גדול מתוכם בחרו להתנדב גם לשנת שירות לפני הגיוס. בין הקצינים משתתפי המיזם ניתן לפגוש את אלו שצמחו וטיפסו בסולם הפיקוד של יחידות האם שאליהם התגייסו, וניתן לפגוש גם את אלו שרכשו השכלה אקדמית ייעודית המשרתים ומפתחים את זרועות הצבא בהתאם להשכלתם."

מדוע בחרתם להוקיר רק את הקצינים מקבע שני והלאה?
"את המיזם בחרנו להפנות לאנשים שנמצאים בשלב של בחירה והכרעה בין תעסוקה מתגמלת יותר עם תנאים נוחים יותר לגידול משפחה, ובין ההחלטה להישאר בתנאים פחות נוחים, לעתים תוך סיכון חיים, בשל תחושת המחויבות והאמונה בעשייתם. אני סבורה שההערכה הציבורית שהם זוכים לה מהבית הקיבוצי, היא זו שמסמנת לכולנו את התפקיד הקשה והמורכב שלנו בתוך החברה הישראלית של 2019 – חברה של חטוף ככל יכולתך, שהתרחקה מערכים חברתיים עליהם גדלנו כמו שוויון ערך האדם, ערבות הדדית, ומשימות משותפות. אנחנו צריכים  לשאוף ולעודד את הטובים והמוכשרים להיות בעמדות ההובלה, החינוך והפיקוד בכל מקום בו יש צורך במובילים עם דרך וערכים."

אנחנו מזמינים את כל הקצינים והקצינות חברי הקיבוצים ואת בני ובנות הקיבוצים הנמצאים במסלול קבלה לחברות ועדיין לא לקחו חלק במיזם, להצטרף אלינו, ולהיות חלק מקבוצה פעילה ומשפיעה על אתגרי הדור הבא.


באנר משקארד 2

מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס (קבוצת שילר), התפטרה בשל הסירוב לצמצם את מכסות החלב

"רואה בהחלטה של שר החקלאות שלא לקבל את המלצת מועצת החלב להפחתת מכסות פגיעה משמעותית"
מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס (קבוצת שילר), התפטרה בשל הסירוב לצמצם את מכסות החלב
מיכל קראוס. צילום: דנה בר-און

קראוס כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "אתמול (שני) הודעתי ליו"ר מועצת החלב, על כך שאני מסיימת את עבודתי במועצה בתום התקופה כפי שנקבע (31.3.2020) 
אני אוהבת את המועצה, אוהבת את האנשים ומאמינה מאוד בחשיבותה ותרומתה של המועצה לענף החלב, החשוב והמרכזי בענפי החקלאות בישראל והטוב בעולם. 
מבחינה מקצועית, לצערי הרב המלצת דירקטוריון מועצת החלב לשר החקלאות על הפחתת המכסה הארצית נענתה בשלילה זו השנה השנייה ברציפות. אני רואה בהחלטה זו פגיעה משמעותית ביכולת של מועצת החלב וענף החלב כולו להערך לשנים הבאות.
כפי שאתם יודעים הנושא המקצועי הוא זה שמוביל אותי לאורך כל הדרך. שיקולים ולחצים פוליטיים כאלה או אחרים אינם מענייני ואינם מענייני המועצה. 
אמשיך בניהול המועצה והענף במלוא המרץ עד לתום התקופה כמוזכר לעיל ואעשה ככל יכולתי לסייע בכניסתו של המחליף/מחליפה לתפקיד".


באנר חוברת אירועים, פעילות ומידע 2019

ההרשמה למחזור ב' של תכנית מופת - ע"ש תמנע שוויקה ז"ל - בעיצומה

בחודש ספטבמר יפתח מחזור ב' של תכנית מופת – מיסודה של המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית והתנועה הקיבוצית. התכנית קמה במטרה לסייע לבעלות ובעלי יוזמות חברתיות פורצות דרך להגשים אותן. השאיפה היא שהתוכנית תיצור קבוצת צעירות וצעירים השותפים למעשה בעל חזון משותף ויכולת פעולה משותפת
אקסלרטור ליזמות חברתית

בוער בך הרצון להשפיע, לשנות ולעצב את המציאות?
את רואה את עצמך אקטיביסיטית בנשמה?
יש לך רעיון לשינוי חברתי?

מקומכם איתנו!
הצטרפו עכשיו>>>> http://www.mofetwzo.org.il/


מה אנחנו מציעים?

  • תכנית הכשרה מקצועית בת 4 חודשים, הכוללת מפגשים שבועיים של תכנים פרקטיים להקמת מיזם חברתי - מבניית תוכנית עבודה, לגיוס משאבים ועבודה מול המגזר האזרחי והציבורי.
  • מנטור אישי לליווי היוזמה.
  • בסיום התכנית, יוזמות נבחרות יזכו למענק כספי ותמיכה של עד 20,000 ₪
  • חיבור למוסד ההסתדרות הציונית העולמית, לרשת הצעירים של התנועה הקיבוצית והצטרפות לקהילת היזמים של האקסלרטור.

 


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה