דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

שנה ללכתו של צביקה לוי ז"ל. טעימה ראשונה מהצפוי בכנס ההנהגות ה-7 וגשם גשם משמים.
כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
ואדי שומריה במשמר העמק, צילום: מתי חלילי
ואדי שומריה במשמר העמק, צילום: מתי חלילי
 09/01/2020

מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה - מקימים מיידית צוות שיסייע בהכרעה בבחירת תנועת הנוער בקיבוצים
ובמרחב הכפרי

לוגו תנועה

מזכירות התנועה הקיבוצית ראתה ותראה גם בעתיד חשיבות רבה לחינוך מיטבי, הן זה הפורמלי והן החברתי - ערכי, עבור הנוער הקיבוצי בפרט ועבור נוער המרחב הכפרי כולו. ככלל אנו רואים חשיבות כזאת גם עבור כל הנוער בישראל. 

לכן, החליטה מזכירות התנועה בישיבתה מיום ראשון (05.01.20), כי לאור המציאות המורכבת בה נמצאים קיבוצים ויישובים רבים במרחב הכפרי, בהקשר להשתתפות נעריהם בתנועות הנוער, ומתוך הדחיפות הקיימת בקבלת ההחלטות, לקחת חלק פעיל בטווח המיידי על מנת לבחון לעומק כיצד ניתן לסייע למועצות לקיבוצים וליישובים לשקול היטב את ההחלטות שלהם בנוגע לבחירה היישובית/מועצתית לאיזו תנועה להתחבר.
המזכירות החליטה להקים צוות יעודי לנושא בכדי לבחון אילו משאבים כספיים נדרשים לעניין, ומהן דרכי הפעולה הנכונות ביחס לאפשרויות של חבירה לתנועות קיימות של ישובים/מועצות, בחינת עצמאות מסוימת ועוד שלל אפשרויות אשר הצוות, אליו יצורפו גם גורמים חיצוניים, יבחן בתקופה הקרובה.


באנר כנס הנהגות 2020 - הנה זה בא

שנה ללכתו של צביקה לוי ז"ל – זוכרים בגעגוע והערכה

במלאת שנה לפטירתו של צביקה לוי – "האבא של החיילים הבודדים" בתנועה הקיבוצית, התקיים אירוע מרגש ורב משתתפים בחדר האוכל של קיבוץ יפעת בנוכחות משפחתו, חבריו לשירות הצבאי ולדרך, חיילים בודדים להם דאג לאורך השנים, חברי "פרלמנט העמק" ומוקירי זכרו
צביקה לוי ז"ל

צביקה הלך לעולמו לפני שנה לאחר שבשנים האחרונות לחייו נאבק בגבורה במחלת ניוון השרירים בה לקה, ואף הספיק לקבל את פרס ישראל על פועלו כשנה לפני מותו. לוי כונה "האבא של החיילים הבודדים" בזכות עשייתו רבת השנים למען אלפי חיילים מחוסרי אמצעים וטיפול במשפחות השכולות מטעם התנועה הקיבוצית. הוא היה ממונה על התיאום והקישור בין התנועה הקיבוצית לבין צה"ל בכל נושא ההלנה והטיפול בחיילים הבודדים, הפנייתם למשפחות מאמצות בקיבוצים, מעקב אחר היקלטותם ומתן מענה לכל בקשה ומצוקה שלהם. בשנת 1995, אחרי למעלה מעשור של פעולות התנדבות אישיות עם החיילים הבודדים, הטיל עליו ראש אכ"א דאז, האלוף (במיל') יורם יאיר (יה-יה) לעמוד בראש מיזם החיילים הבודדים בקיבוצים. צביקה עזב את עיסוקיו האישיים והחל להתמסר כל כולו מאותו רגע והלאה למאות ואלפי החיילים שהגיעו ארצה לשרת את המדינה לאורך השנים.

בערב הזיכרון שנערך בחדר האוכל של קיבוץ יפעת, נכח קהל רב, ודוברים רבים עלו לבמה וסיפרו על היכרותם עם צביקה וזיכרונותיהם ממנו, וביניהם יו"ר כחול לבן והרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף (במיל') בני גנץ, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, סגן הרמטכ"ל והשר לשעבר מתן וילנאי, אלוף (במיל') טל רוסו ומזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר. בין הדוברים היו גם רעייתו, נעמי, שלושת ילדיו של צביקה, בנו המאומץ כעביה שהיה חייל בודד וכיום הוא חבר יפעת, חברים רבים מהצבא ומהקיבוץ וחיילים בודדים שצביקה דאג להם באופן אישי. הסיפורים הרבים והאנושיים על צביקה ז"ל הרכיבו תמונה מלאה של אדם יוצא דופן – איש של אנשים שנגע בכל מי שהיה עמו בקשר והשפיע על חייהם של חיילים רבים שהחליטו לקשור את גורלם עם מדינת ישראל.

בערב נחנכה מסורת חדשה שבה חילקה "קרן צביקה", שנוסדה בידי חבריו ובני משפחתו, מלגות לימודים לתואר ראשון לשבעה חיילים בודדים אשר השלימו את שירותם הצבאי המלא ובחרו להמשיך ללמוד במוסד אקדמי בישראל. עו"ד אבנר צור סיפר כי בכוונת הקרן (שהיא התגשמות חלומו של צביקה) להרחיב את פעילותה בשנים הבאות. 

הערב הסתיים בנגינה ושירה של השיר "חברים" שהיה אהוב במיוחד על צביקה.

בני גנץ שהניח ענף כותנה (כמנהגו הזכור של צביקה) על קברו, כתב בעמוד הפייסבוק שלו:" גיליתי אדם שרדף טוב ומצא טוב בכל מעשיו, אדם שהחל במסע למה שהפך אותו לסמל עוד בחייו - האבא של החיילים הבודדים.
זה התחיל כתחביב והפך לשליחות. לפעמים זה לדאוג לדירה לחייל בקיבוץ, לקבל בסוף מסע באמצע הלילה או לעלות לקבר של חיילת בודדה ולהשאיר ענף כותנה-הדרך שלו להגיד שלכל חייל וחיילת שיש מי שזוכר אותם."


ביטוח חקלאי

עוד מעט זה קורה - כנס החינוך החמישי של התנועה הקיבוצית

יו"ר, מנהלות ומנהלי הקהילה והמנהלות והמנהלים העסקיים מגיעים מידי שנה ל"כנס ההנהגות" של התנועה. לאנשי ונשות החינוך לגיל הרך והחינוך החברתי יש את כנס החינוך שייערך בעוד עשרה ימים (20-21/1), וגם הוא כבר הפך למסורת המושכת את אנשי החינוך
מהקיבוצים בכל הארץ
 
עוד מעט זה קורה - כנס החינוך החמישי של התנועה הקיבוצית


דבי ברא"ס, ראש אגף החינוך בתנועה הקיבוצית פותחת ומתארת את ההיערכות לקראת כנס החינוך ה-5 של התנועה: "לאורך  השנה אנחנו מקיימים קשר רציף עם אנשי ונשות החינוך בקיבוצים בכל הארץ: נפגשים בהכשרות המקצועיות, במפעלים החינוכיים, בסיורי מטה התנועה הקיבוצית ובמועצות האזוריות.  

מקומו של הכנס כמפגש שנתי ייחודי הוא ברלוונטיות שלו למנהלי ומנהלות החינוך. זהו מפגש אשר מאפשר חווית למידה – מההרצאות ומהשותפים בשטח. בכנס מתאפשרת חוויה של יחד ושותפות למקצוע והוא נבנה מתוך הכרות ומחויבות למענים רלוונטיים מהשטח - למועצות האזוריות ולקיבוצים".

הכנס יתפרש על פני יומיים רצופים בעוד כעשרה ימים, 20-21 בינואר, בקיבוץ נחשולים שבחוף הכרמל. הכנס יערך בתאריך זה לאחר דחיית הכנס בבוקר התאריך המקורי בשל האירועים הבטחוניים בחודש נובמבר. 

מה היה הרציונל בכנס ייעודי לאנשי החינוך בקיבוצים?

 "כשהגינו את כנס החינוך, לפני חמש שנים, החזון לאורו פעלנו ניצב על שלושה עוגנים : הראשון -העצמה וחיזוק מנהלי החינוך, שבשגרת היומיום ניצבים לא אחת לבד למול משימות חינוכיות, מערכתיות וקהילתיות. השני – יצירת "יחד" משמעותי, למידת עמיתים וקידום משותף של החינוך הקיבוצי בכל הקיבוצים ובמועצות האזוריות ,  והאחרון - מיצובה של התנועה הקיבוצית באמצעות צוות אגף החינוך כמובילה ויוצרת חיבורים וכן מקדמת, יוזמת ומחדשת את תפיסת החינוך הקיבוצי.

ההשראה לכנס החינוך הייתה לידתו של כנס ההנהגות, שיועד ליו"רים של קיבוץ, מנהלי קהילה והנהלות כלכליות, כנס שמיטיב לתת מענה מקצועי ומחזק את תחושת השייכות של הנהגות הקיבוצים לתק"צ לצד למידת עמיתים, העשרה והנאה. כך יזמנו אנו את כנס החינוך מתוך מחויבות למענה לאנשי החינוך ובראשם למנהלי החינוך".

כנס החינוך הקיבוצי ה- 5 יעסוק בזהות. התנועה הקיבוצית והקיבוצים פועלים ומתקיימים בעולם הנתון לשינויים תכופים, חלקם נכפים עלינו, את חלקם אנו בוחרים וישנם השינויים שאנו מזהים בדיעבד. הנחת יסוד זו מחייבת את כולנו בבחינת תהליכי חשיבה ועדכונים תמידיים כיצד לשמור על הרלוונטיות של המערכות הקהילתיות וחיזוק העוגנים המערכתיים בכלל ובחינוך בפרט, כשפערי הדורות רק הולכים וגדלים.

בין דוברי הכנס יהיו, אילנה נורמן, ראש המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער, ד"ר גדי ביאליק שידבר על חשיבות השיח הזהותי בכל ארגון, זהות כמושג מרכזי ומשפיע על היבטים תפקודיים בארגונים חינוכיים ובכלל. פרופ' יערה בר-און תבחן את קריסת המשפחה האלטרנטיבית קיבוצית והשפעתה על חינוך ילדינו, ״זהות היברידית בעולם דיגיטלי״ הוא נושא ההרצאה של דפנה עינת-ליבר, טל פרידמן יעסוק בזהותו כאבא לילדים מאומצים וילדה עם צרכים מיוחדים בשילוב הומור והרבה אהבה, ויחתום את שני הכנס מאיר שלו שייקח למסע מרתק במילון המשפחתי וידבר על השפעת השפה העברית על עיצוב זהותנו.


באנר משקארד 1

גשם גשם משמים

שבוע חורפי וגשום במיוחד עובר עלינו, ולצד שמחה ומראות מלבבים של שלג ונחלים שוצפים, יש לצערנו גם הצפות, שיבושים, נזקים ואבידות בנפש. ביום ראשון הוצפו בתים ומבנים בהזורע, וקיבוץ גלעד נותק כתוצאה מהצפת הכביש המוליך אליו, אתמול הוצפו בתים במחניים ושובשה הכניסה לקיבוץ ולכפר הנשיא. היום לא התקיימו לימודים במועצה אזורית מטה אשר בשל הצפות ובמועצה אזורית גולן
בשל השלג

קיבצנו עבורכם נתוני גשם שנאספו במספר קיבוצים על ידי השירות המטאורולוגי הישראלי ביממה האחרונה שבין 06:00 ביום רביעי 8.1 ל-06:00 ביום חמישי 9.1.

מרום גולן - 108 מ"מ

כפר בלום - 68.6 מ"מ

מסדה - 51.6 מ"מ

אילון - 73.9 מ"מ 

גשר הזיו - 63.5 מ"מ

אפק - 79.2 מ"מ

עין השופט - 36.8 מ"מ

עין כרמל - 44.2 מ"מ

גלגל - 19.2 מ"מ

חפץ חיים - 46.7 מ"מ 

נגבה - 70.5 מ"מ

דורות - 23.9 מ"מ

בארי - 11 מ"מ

צפו בווידאו המרהיב של נחל השופט זורם בעוצמה באמצע קיבוץ הזורע מיום ראשון האחרון. קרדיט צילום: אוזי ג'ואמיס, רשות ניקוז ונחלים קישון.

שיהיה המשך חורף גשום ובטוח לכולם/ן!

 
באנר כנס החינוך הקיבוצי ה-5

תמונת השבוע – הנה הם באים ימים
של גשם

הנחל שנוצר במוסד החינוכי שומריה. צילום: מתי חלילי

זקני משמר העמק, ושאר הקיבוצים במועצה האזורית מגידו, לא זוכרים כמות משקעים כמו זו שירדה ביום ראשון השבוע. מתי חלילי ממשמר העמק צילם בחשיפה ארוכה מראה נדיר ומדהים בנחל משמר העמק (המכונה בפי המקומיים "ואדי שומריה") שבקיבוצו, בסמוך למוסד החינוכי שומריה, שעלה על גדותיו.


פייסבוק התנועה

כנס ההנהגות ה-7: הצצה ראשונה לתוכניה

כנס ההנהגות השביעי יתקיים בחודש הבא 17-19/2 בים המלח. קבלו הצצה ראשונית למה שהולך להיות....
תוכניה כנס ההנהגות השביעי

יותר מ-500 ממלאי התפקידים הבכירים בקיבוצים מכל הארץ, ולצידם בכירי המועצות האזוריות הקיבוצניקים ומנהלי הארגונים האזוריים, יגיעו לשלושה ימים של למידה משמעותית ודיאלוג סביב נושאים הנמצאים על סדר יומו של הקיבוץ הבודד, הקיבוצים כולם והמדינה

צוות ההפקה של הכנס שם דגש רב על למידה מהמשובים שהתקבלו בשנה שעברה, ופועל לשיפור מתמיד של התוכן והתנאים. וכחלק מכך, יעמוד המלון כולו לרשות באי ובאות כנס ההנהגות.

מהרו להירשם, מספר המקומות מוגבל


באנר שנת שירות

ממשיכים להוביל את תוכנית מתנדבי חו"ל המפורסמת

בזמן האחרון הצטרפו לכח התנועתי מספר פעילים, בתקופה הקרובה נציג אותן ואותם לפניכם. מוזמנות ומוזמנים להכיר את קרן פרדו, מנהלת מחלקת מתנדבי חו"ל בתנועה
ממשיכים להוביל את תוכנית מתנדבי חו"ל המפורסמת
צילום: אילת ארנוני

קרן, חברת קיבוץ גזר, נשואה לפביאן ואמא לעומרי ואלה.

"את הדרך שלנו לגזר מצאנו כמשפחה צעירה לפני שבע שנים, בסיום מסע של 10 שנים בברלין", מספרת פרדו. וממשיכה:"בברלין סיימתי לימודים אקדמאיים בעבודה סוציאלית וחינוך בלתי פורמאלי ונחשפתי לעולם חדש עם פרספקטיבות שונות ורחבות של עשייה חברתית ופוליטית – ממעורבות באגודת הסטודנטים, ארגון מפגשים לדיאלוג בין תרבותי, הקמה והובלה של פרויקטים אקדמאיים עד פיתוח תכניות פעילות לצעירים בזירה החברתית ופוליטית של יחסיי ישראל-גרמניה עם מרכז התיאום הפדראלי לחילופי הנוער ישראל גרמניה.

השהייה הארוכה בגרמניה הייתה עבורי תהליך מכונן של למידה וגדילה אישית, מחקר ולימוד מעמיק של נושאים חברתיים רבים הקשורים ברב- ובין-תרבותיות, זהות ויחסיי רוב-מיעוט. ההתנסות הזו הייתה חוויה עוצמתית, אשר אתגרה תפישות ורעיונות חברתיים וקראה לי לבחון מחדש את ה"מובן מאליו" שלי, העמדות, ערכים ונרטיבים עליהם גדלתי".

מתוך הפעילויות האלו, הקימה פרדו לאחר החזרה לארץ פרויקט התנדבות בילטראלי חדש במועצת תנועות הנוער והמועצה הציבורית לחילופי נוער בישראל - "קום-מתנדב".


באנר שבילים

הזמנה לישיבת מועצת התנועה הקיבוצית (1/2020)

תתקיים ביום חמישי כ"ו בטבת תש"ף,  23.1.2020, בשעה 09.00
בבית ברנד - אפעל
לוגו תנועה

על סדר היום

  1. אישור פרוטוקול מועצה 4/2019  מיום 24.12.2019.
  2. ממועצה למועצה
  3. סיכום הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית – שיבולת שופט אידלמן – יו"ר ועדת הבחירות.
  4. החלפת נציגי ציבור במזכירות.
  5. תוכנית עבודה ותקציב אגפי התנועה לשנת 2020 – קריאה ראשונה
  6. עדכונים.

 

מזכירי הקיבוצים/מנהלי הקהילות מתבקשים לוודא את השתתפותם של  צירי/ נציגי הקיבוץ  במועצה, המהווה, כידוע, את "אסיפת הקיבוצים" על כל המשתמע מכך.

להזכירכם, כציר במועצה מטעם קיבוץ יכול לכהן רק מי ששמו מופיע בפנקס החברים של אותו הקיבוץ.

לא יינתנו כרטיסי ציר (שרק באמצעותם, כשהם בצבע המיועד לאותה מועצה וחתומים באותו יום, ניתן להצביע) למי שאינם מופיעים ברשימות כצירים או כממלאי מקום קבועים.

לא יבוצעו עדכוני צירים קבועים או ממלאי מקום במועד המועצה.

 

ניר מאיר

מזכ"ל התנועה הקיבוצית


באנר משקארד מתנה

עדכון סכום גמלת הפנסיה המינימאלית וריענון הכללים העיקריים של פנסיית
הבסיס בקיבוץ

קלנועיות ביגור
  1. עדכון סכום גמלת הפנסיה המינימאלית:

סעיף 1 לתקנות האגודות השיתופיות (ערבות הדדית בקיבוץ מתחדש,תשס"ו-2005  קובע כי "סכום הגמלה הפנסיונית" הוא – 40% מהשכר הממוצע כהגדרתו בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה – 1995).

כמדי שנה מעדכן הביטוח הלאומי את השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר על פי חוק הביטוח הלאומי  (סעיף 1), השכר הממוצע  המעודכן החל מ - 1.1.2020 הוא 10,428 ש"ח.

בהתאם לכך:

סכום הגמלה הפנסיונית המינימאלית ("פנסיית הבסיס") לחברי קיבוץ החל מ-1.1.2020 הוא 4,172 ש"ח בחודש.
 

  1. ריענון הכללים העיקריים של פנסיית הבסיס בקיבוץ מתחדש:
  • מהזכות לפנסיית הבסיס אין להפחית אלא הכנסות בעלות אופי פנסיוני, על כן אין להתחשב בהכנסות החבר מעבודה או מרכוש או מקצבאות הביטוח הלאומי בקביעת הזכאות לקצבה הפנסיונית (הקצבה מהמוסד לביטוח לאומי מצטרפת לפנסיית הבסיס).
  • פנסיית הבסיס ניתנת לכל אחד מבני הזוג בנפרד ואינה מותנית בהכנסות בן/בת הזוג.
  • התנועה ממליצה כי לחבר יחיד במשק בית תינתן תוספת לפנסיה בגובה של 25% מפנסיית הבסיס (גובה פנסיית הבסיס המומלצת לחבר יחיד במשק בית 5,220 ש"ח).

אנחנו לרשותכם בכל שאלה

בברכה

המחלקה המשפטית ואגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית


באנר הגן הקיבוצי

סאטירה חדשה מבית צוותא: חמדת אבות

שלושה אבות, שני שרים, ראש ממשלה אחד ושד עדתי
סאטירה חדשה מבית צוותא: חמדת אבות

המלצת השבוע, תוכנית הטלוויזיה "סוכן תרבות" עם קובי מידן בכאן 11: "פעם ראשונה שראיתי יצירה אמנותית שבאמת קרובה למציאות של העולם הפוליטי, אין דקה אחת של הפוגה בהצגה הזאת. הצגה מאוד מהנה ומאוד מצחיקה" - יועץ התקשורת רונן צור  

מאת: מיכל אהרוני (אנגינה פקטוריס)
בימוי: אלון אופיר
מוזיקה מקורית: דני רובס
משחק: גיל פרנק, אלברט כהן, שרה וינו אלעד, אלמה דישי ואורי יניב  

משך הצגה: 80 ד'

קוד 2016 לכרטיסי הנחה בקופות - טל. 03-6950156 ובאתר צוותא


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה