דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כמה מילים לסיכום כנס החינוך ה-3

מוזמנים לקרוא את דברם של ראשות וראשי מחלקות אגף החינוך לסיכום כנס החינוך
כנס החינוך ה-3

כארגון חינוכי תפקידנו לחבר את השטח למציאות עד כמה שניתן. היכולת שלנו בו זמנית לראות, לנתח ולתכלל את המגמות הנושקות למערכות החינוך שלנו מאפשרת לנו ליצר כנס חדשני, מעורר שאלות על עתיד החינוך שלנו. מה תפקידו/ה של מנהל/ת החינוך היום? איזו אחריות יש לנו על ילדנו והאם היא באה לידי ביטוי בקהילה? האם זה נכון שמערכת חינוך עוסקת בגילאים של לידה ועד גיל 18, כאשר כל המחקרים היום באופן חד משמעי מדברים על תהליכי התבגרות גם בגיל 25 ומעלה? אולי אנו צריכים להיות הראשונים שיכולים לשנות את המבנה הארגוני של מערכות החינוך ולקחת אחריות גם על החיילים הצעירים, כהמשך לרצף החינוכי המוכר לנו. 
כאשר קיימת כזו אי ודאות כלפי העתיד, המרקם החברתי בקיבוצים עבר ועודנו עובר שינויים, ודור הילדים היום יגדל למציאות שאנו אפילו לא יכולים לדמיין. כך שאלות על הזהות החינוכית שאנו רוצים להוביל עולות חדשות לבקרים.

בכנס החינוך עסקנו ביצירתיות, בהכרות עם כלים חינוכיים חדשים ונחשפנו למושגים שעבור חלקנו זו הייתה פעם ראשונה. מה זו "ולידציה" ואיך ניתן דרכה ליצור קשר משמעותי יותר עם ילדים ונערים- מושג ששמענו בהרצאה מפי יהודה לימן, מרצה בכיר ובעל מרכז לימן. למה יותר מתמיד חשוב היום ללמוד איך ניתן להיות "כאן ועכשיו" על ידי שימוש "בשפת הקשב" (המיינדפולנס) שכבר פועל, במספר גנים ובתי ספר בארץ. כלי זה מאפשר לנו בין היתר להתמודד עם הלחצים וvחרדות ולעודד שיח ודיאלוג מעמיק עם עצמנו ועם הסובבים אותנו. מבוגר משמעותי יכול להיות לילדיו רק כאשר הוא קודם כל משמעותי לעצמו.

בגיל הרך עסקנו בבניית תמונת העתיד למערכות הגיל הרך וחידדנו את החשיבות והאחריות שלכם/ן כמנהלות ומנהלים לעורר את השיח על הזהות החינוכית במועצה ובקיבוץ. ליצור חזון מערכתי חדש בעזרת המתודולוגיה הארגונית של דיסני שתאפשר לכם לגייס מעורבות גדולה יותר של הצוותים, הורים ושותפים נוספים בתהליך החשיבה. "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא אותו" – אמר פיטר דרוקר הוגה דעות אמריקאי.

כנס החינוך היווה עבור "שבילים" הזדמנות מדויקת ומשמחת לדיון בין שותפים, על מקומה וייחודיותה של מערכת החינוך החברתי במפגשים מובנים ובשיחות לא פורמאליות. ההבנה שמנהלי החינוך החברתי נושאים על כתפיהם את האחריות המקצועית להוביל את המערכת הקהילתית במציאות משתנה, אל עתיד בו רבים הפועלים בשטח המבקשים לייתר את המערכת, כמו משרד החינוך בבית הספר של החגים והחופש הגדול. משימה זו תתאפשר באמצעות חיזוקה של עבודת הרשת בין הקיבוצים, המועצות וכלל השותפים במרחב הכפרי.  

שיח העמיתים בשילוב ההרצאות ביקשו לחזק את מחויבותם, שליחותם ומשימתם של המנהלים, תוך חיזוק התחושה ש"ביחד" נוכל למשימה. אין ולא יהיה תחליף לחינוך חברתי קהילתי המציב לנגד עיניו את ערכי הקהילתיות והערבות ההדדית לצד היצירתיות וההתחדשות. כנס החינוך הוא שלב נוסף בקידום החינוך החברתי–קהילתי שביתו הטבעי מצוי ב"שבילים".

בסדנא של שנת השירות דיברנו על התשתית הרעיונית של שנת השירות המושרשת עמוק בחזון הקמת המדינה (אפילו הרצל אמר!), על הערכים המובילים הנרכשים במהלך שנת השירות, תפקידן ותפקידם של מנהלי ומנהלות החינוך במהלך תהליך ההכנה לשנת השירות: החל מהכנה לקראת שנת השירות, דרך תהליך המיונים, ואחריו על תוצאותיו. אנו, בצוות שנת השירות מאמינים בשותפות מתמשכת עם מנהלי ומנהלות החינוך, ונשמח להעמיק את הקשר.

המחנך של היום ובוודאי מנהל/ת מערכת חינוך נדרשים לתמרון מיוחד בין עוצמת השינויים ומהירותם המתגברת, ובין יסודות החינוך ומציאת עולם יציב, ערכי ואמין לחניכים, להוריהם ולקהילה כולה ואנו שמחים לראות שיש לנו שותפים רבים בקיבוצים, המבקשים לקחת חלק בעיצוב העולם החינוכי-קיבוצי, לשמור על ייחודו ואיכותו מחד, ולשפר ולהעמיק מאידך גיסא.

הוספת תגובה חדשה