דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לשמור על חוסן אישי במהלך מילוי תפקיד בקיבוץ

ממלאי התפקידים השונים בקיבוצים נחשפים במהלך עבודתם לקונפליקטים רבים, ולסיטואציות חברתיות לא פשוטות הנכפות עליהן מתוקף תפקידם. כדי לסייע למנהלים לעבוד בסביבה מאתגרת זו, הגו במחלקת צמיחה ופיתוח קהילה של התנועה הקיבוצית, ביחד עם רכזי האזורים, סדנא ייעודית שמטרתה לתת לממלאי התפקידים בקיבוצים ובמרחב הכפרי כלים לטיפול במצבי קונפליקט, ולהכשיר את המנהלים לפעול במקצועיות ובאחריות אל מול האתגרים הניצבים בפניהם
משתתפי הסדנא

"ביקשתי כלים שיאפשרו לי להתמודד כמזכיר עם קונפליקטים חברתיים בקיבוץ, ושאוכל להישאר לחיות בקהילה לאחר מכן", סיפר רועי רשקס מזכיר הקיבוץ בסאסא.

במפגשים של פעילים מאגף חברה וקהילה ורכזי האזורים בתנועה הקיבוצית עם ממלאי התפקידים במספר מועצות אזוריות, הם מנסים מזה זמן לאפיין את אתגרי הניהול העכשוויים במצבים המשתנים, ולפתח עבורם מענים רלוונטיים.

אחד מאתגרי הניהול הללו הוא חשיפתם, לעיתים, של ממלאי תפקידים בקיבוצים להתמודדות עם מצוקות אישיות ומצבי קיצון בהתנהגות של חברים ותושבים בקיבוץ, העלולות להגיע לידי ביטוי בתגובות קשות מאוד כלפי ממלא התפקיד. אחת ממלאות התפקידים סיפרה על "הצורך המתבקש שאני חווה בעבודתי וההבנה שאני צריכה ללמוד ולרכוש כלים באופן מקצועי, על מנת לענות על הצורך הזה ולהיות יותר טובה."

כדי לסייע למנהלים לעבוד בסביבה מאתגרת זו, הוכנה בתנועה הקיבוצית בשיתוף עם ענת סריג, מנהלת המרכז האקדמי למרחב הכפרי במכללה האקדמית כנרת ויעל פוקס לוי, עו"ד ומגשרת, סדנא ייעודית שמטרתה לתת לממלאי התפקידים בקיבוצים ובמרחב הכפרי כלים לטיפול במצבי קונפליקט, ולהכשיר את המנהלים לפעול במקצועיות ובאחריות אל מול האתגרים הניצבים בפניהם.

ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה, משתפת מניסיונה: "תחושות המשימתיות של מנהלת או מנהל הקהילה והמרכיב המנהיגותי באישיותה עלולים למסך את ההצפה הרגשית, שהולכת ונצברת. אני זוכרת היטב לא מעט חוויות מאתגרות ב-15 שנות ניהול קהילה בקיבוצים שונים. השלב הראשוני הוא קודם כל המודעות של ממלאי התפקידים עצמם לחובתם ולאחריותם לדאוג לחוסנם האישי, כל אחת ואחד בכלים שמתאימים להם."

על המשתתפים במחזור הראשון של סדנא זו, שהחלה לפעול לפני כשבועיים במכללה האקדמית כנרת, נמנים ממלאי תפקידים ממגוון קיבוצים.

עידן שיר, מנהל התיירות בקיבוץ מורן, מספר: "נרשמתי לקורס כדי לקבל כלים להתמודדות עם אוכלוסיית הקיבוץ וניהול נכון של צוות העובדים". יחד איתו נרשמה לקורס נעמה לוי מזכירת הקיבוץ ומרכזת המשק: "המציאות הקיבוצית העכשווית, בה צריך לנוע בין הפרטי לציבורי, בין העסקי לחברתי ובין הערכי לכלכלי מזמנת לנו, המנהלים, התמודדויות בלתי פוסקות. ואז, צדה את עיני ההזדמנות לאפשר לעצמי עוד כלים להתמודדויות האלה ונכנסתי בשמחה."

יוני אופנהיים, מנכ"ל קיבוץ מלכיה, מוסיף: "ההרשמה לקורס הייתה חשובה לי על מנת לקבל כלים להתמודדות היומיומית בעבודה בקיבוץ. התחושה היא שיש עזרה  כיצד להתמודד עם נושאי היום יום ושיח משותף מהנעשה בשטח."

אדוה בר זית, מנהלת משאבי אנוש בקיבוצים מורן וברעם: "קונפליקטים ומשברים הם לב ליבו של תפקידי  בתחום משאבי אנוש. חיפשתי כלי נוסף שיסיע בידי למנף כל אתגר שכזה לכיוון החיובי ויעזור להגיע להבנות ולהצמיח."

תמר וייצמן מזכירת קיבוץ ברעם: "מורכבות מילוי תפקיד בקיבוץ שיתופי  מעודדת אותי לחיפוש עקבי של כלים שיעזרו לי למלא את התפקיד על הצד הטוב ביותר..."

לאור הביקוש הגובר, אנו בוחנים אפשרות לפתוח סדנאות נוספות באזורים נוספים ברחבי הארץ.
מוזמנים ליצור קשר עם איילת הריס, ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה לפרטים נוספים: 052-8022072 | ayeleth@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה