דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - במועצה האזורית מגילות ובקיבוציה

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע במועצה אזורית "מגילות ים המלח" ובקיבוצי המועצה: קלי"ה, בית הערבה ואלמוג.           
הביקור נערך ביוזמת ראש המועצה אריה כהן, לימור סימון מנהלת הצמיחה הדמוגרפית ודוברת המועצה, יחד עם יענקלה שצ'רנסקי, מנהל מח' הרכזים האזוריים ורכז האזור.
סיור במגילות

הביקור במועצה כלל מפגש של הנהלת המועצה עם מטה התנועה וכן מפגש עם מנהלי הקהילות וממלאי תפקידים אחרים הקיבוצים אלמוג, בית הערבה, מצפה שלם וקלי"ה.
אריה כהן- ראש המועצה האזורית "מגילות" תאר במפגש את פעילות המועצה ואת האתגרים המרכזיים העומדים בפני המועצה:"מועצה אזורית מגילות קיימת מ-1993, שטח המועצה 750 אלף דונם, כאשר במועצה 7 ישובים ובהם מתגוררים כ- 1,700  נפש. היעד המרכזי של המועצה לשנים הבאות הוא הכפלת האוכלוסייה על ידי הגדלת הישובים והקיבוצים, כאשר יש צורך בפתיחות לכל סוגי הקליטה, עם דגש לחברות בקיבוצים. בכל הישובים הושקעו כספים ומאמצים רבים, תוך גיוס משאבים רבים בשיפור פני הישובים וביצירת תשתית לבניה ולקליטה.
החקלאות והתיירות באזור הם "מנועי הצמיחה" המרכזיים תוך ניצול היתרונות הרבים של האזור. בחקלאות – יש 14,000 דונם שטחים מעובדים, כאשר הגידולים המרכזיים הינם תמרים וירקות. החקלאות מנצלת בעיקר "מים מושבים" המגיעים לאזור דרך מפעל השבת קולחין מירושלים. התיירות מבוססת על חופי רחצה, אתרי לינה, אתרים היסטוריים, שמורות טבע ועוד. מושקעים משאבים רבים בפיתוח התיירות באזור ובכלל זה טיילת, שבילי אופנים חניון לילה ועוד".

לירון סימון, מנהלת צמיחה דמוגרפית ודוברת המועצה: "בשנתיים האחרונות קלטנו 90 משפחות חדשות. המטרה לשמר תודעה על מנת למשוך אנשים לאזור. עסקנו בליווי היישובים, ההנהלות וועדות הקליטה וזאת על מנת לבסס את התשתיות הפיזיות והקהילתיות לקליטה. במהלך 2019 יפתח קורס לצמיחה דמוגרפית ב"מגילות".

אורית הרשטיג, מנהלת מחלקת תרבות ספורט ופנאי: "אנו משלבים בין פעילות התרבות לתיירות. מטרתנו לתת מענה למגוון רחב של גילאים". סיור במגילות
אורית ציינה כמה אירועים בולטים המתקיימים בהובלת המועצה לאורך השנה וביניהם "אירוע חגדיד" -  אירוע חגיגות סיום עונת גדיד התמרים - אירוע משפחתי לקהילת "מגילות".

אודי אייזיק, מנהל מחלקת החינוך במועצה: "מערכת החינוך במועצה היא ה"ליבה" של חיי הקהילה באזור. השקענו בשנים האחרונות מאמץ רב לפתיחה וליווי של גני ילדים בכל הישובים –כי זה עוגן מרכזי לקליטה. במועצה פועל בי"ס יסודי עם תכניות לימוד מגוונות. מתקיימת פעילות בלתי פורמאלית – חוגי העשרה, תנועות נוער ועוד, זאת למרות הקושי בהסעות והמרחק הרב בין הישובים.

במפגש של מטה התנועה עם מנהלי הקהילות וממלאי תפקידים של קיבוצי האזור בפגישה ציינו כל הדוברים את המאמץ המשותף של המועצה והקיבוצים לצורך קליטה לאזור, תוך מאמץ משותף לחיזוק התשתיות לקליטה ושיפור פני הישוב.

לימור יצקר, מזכירת קיבוץ בית הערבה: "משנת 2015 בית הערבה הוא קיבוץ מתחדש. הכפלנו תוך שנתיים את מספר החברים בקיבוץ. השקענו בתשתיות מרכזיות בעיקר במרכז הישוב על מנת ליצור חיבור קהילתי".

רונן ברייר, מנהל הקהילה במצפה שלם: "הקיבוץ עבר טלטלה בסוף 2014 כתוצאה מתופעת ה"בולענים", נסגר חוף הרחצה מינרל, מפעל אהבה –מעבדות ים המלח נמכר ועוד. בשנים האחרונות עברנו תהליך קהילתי "עמוק" ובסופו מוכנות להמשך קליטה. האתגר שלנו הוא לבנות קהילה עם אנשים המתאימים למצפה שלם".

איתן קרטינגר, מנהל קהילה בקלי"ה: "הקיבוץ צומח בסדרי גודל משמעותיים על ידי קליטה של בנים ואחרים. ברמה האזורית יש צורך ליצור מאמץ של "שובר שוויון" וזאת על ידי בי"ס אזורי עם תכניות לימוד ייחודיות לכל הגילאים.

עמי, מנהל קהילה באלמוג: "באלמוג כיום 473 נפש של חברים באגש"ח ובאגודה קהילתית. פנינו להמשך קליטה כי זה צורך הכרחי בחיזוק הקיבוץ".

את הדיון סיכם שוב, אריה כהן, ראש המועצה האזורית מגילות שבירך על הביקור כתשתית להמשך עבודה משותפת של מועצה-קיבוצים-תנועה וזאת על מנת להצמיח האזור דמוגרפית וכלכלית.ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "בתנועה הקיבוצית כולם רוצים להישאר כקיבוצים כמעט אף אחד לא גדל על ידי הרחבה קהילתית. באזור הזה שם המשחק הוא לבנות ישובים גדולים וחזקים ויש לעשות הכול כדי שזה יקרה. התנועה הקיבוצית מחויבת לקיבוצי האזור ותסייע ככל יכולתה על מנת להמשיך להצמיח ולבסס הקיבוצים".

לאחר הדיון התקיים סיור בקיבוצים בית הערבה, אלמוג וקלי"ה.

הוספת תגובה חדשה