דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים אדמית ותובל

כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים. הביקור נערך בקיבוצים תובל המשתייך למועצה האזורית משגב ובקיבוץ אדמית המשתייך למועצה האזורית מטה אשר. את הביקור ארגנה ליאת פאר, רכזת האזור
קיבוץ תובל הצעיר, נוסד בשנת 1980 והוא קרוי ע"ש תובל קין, בנו של למך, מצאצאי קין בן אדם. קיבוץ אדמית, אף הוא צעיר יחסית נוסד בשנת 1958 ונמצא ממש על גבול המדינה עם לבנון ונקרא על שמה של חורבה סמוכה בשם אִידְמִית.
הביקור הפעם היה במטרה לשמוע על התהליכים המשמעותיים שעברו הקיבוצים מאז הביקור הקודם, האתגרים שעומדים לפניהם וחשיבה משותפת על מה שיכול לסייע כעת.
תובל

היום התחיל בקיבוץ תובל. קיבלו את פני מטה התנועה בחום שירה- יו"ר הקיבוץ, מירון- מנהל הקהילה , גבי- מנהל העסקים וחברים מהנהלות הקיבוץ.
תובל, שהוקם ב-1981, שייך למועצה אזורית משגב ומתגוררים בו 35 חברי קיבוץ ו-160 תושבים (רובם חיים בהרחבה הקהילתית) . סה"כ האוכלוסייה כולל ילדים מונה כ-290 נפשות.
הקיבוץ התנהל שנים במודל ייחודי משולב וב- 2017 נקלע למשבר כלכלי. בעקבותיו עבר שינוי באורחות החיים, עשה התאמות במבנה הארגוני, בסיוע חברת ק.מ.ה, ובחר ממלאי תפקידים בהתאם.
כעת הוגדרה הקליטה לחברות כיעד מרכזי והוקמה מנהלת צמיחה וקליטה, מקדמים גם את תהליך שיוך הדירות ומקווים לסיימו בקרוב.
מקורות ההכנסה של הקיבוץ הם רפת "תפן" המשותפת עם קיבוץ סאסא, לול באינטגרציה של מילואות, מטעי קיווי, כרם ליין ותאגיד בשם תפ"ת (תובל פתרונות תפעוליים).
חברי הקיבוץ מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים כמו קשיים בקליטה לחברות וקשיים כלכליים שחלקם נובעים מעצם היותם קיבוץ קטן בפריפריה.

בפגישה עלו דילמות לגבי הדרך הנכונה לצמיחת הקיבוץ וניתן היה להתרשם שאם תהיה קליטה לחברות מלאה הקיבוץ יוכל להצליח ולהיות אטרקטיבי.
מטה התנועה ציין שהרחבה בזמנה הייתה כמו "ניתוח מציל חיים" לקיבוץ  אבל היום יודעים שיש קושי לגבש קהילה אחת בקיבוץ קטן עם אינטרסים שונים ולא נכון להתרחב בצורה של הרחבה קהילתית אם רוצים להיות קיבוץ בהמשך עם מקורות שיביאו רווחה לחברים. כמו כן עלה הרצון של הקיבוץ להשתייך לארגון האזורי.

מטה התנועה הציע לתובל לעצור ולחשב מחדש את דרכי הפעולה ביחס לאופן צמיחת הקיבוץ ולהיכנס לתהליך של ברור הזהות שבו אגף החברה והקהילה יוכל לסייע וכמו כן סיוע של "קרן להב" בנוגע לתפ"ת.
עלו הצעות נוספות כמו קיבוץ תומך, סיוע בנושא חוזה המשבצת ובחיזוק ההנהלה.
ניר סיכם באמירה שהתנועה לא משאירה "פצועים בשטח" ובמידה ותובל ירצו להיות קיבוץ, התנועה תרתם לתוכנית שהיא מאמינה בה.

משם המשיכו לקיבוץ אדמית שם קיבלו את פניהם גל- מנהל העסקים, נפרת- מנהלת הקהילה, חברי הנהלות וחברי קיבוץ נוספים.
קיבוץ אדמית שוכן על גבול לבנון ובמהלך השנים עושה מאמצים רבים על מנת להמשיך לקיים קיבוץ חפץ חיים למרות הקשיים. בעבר נכלל ברשימת קיבוצי "תת אכלוס" ויצא מהמעמד הזה בזכות צעדים מרחיקי לכת שעשה, כמו ויתור על הכנסות מכפר הנופש ע"י יעוד מגורי האתר לטובת בתים לקליטה לחברות.
בקיבוץ 77 חברים, 95 תושבים בהרחבה הקהילתית וכ-68 ילדים.
במהלך כל השנים היחסים בין ההרחבה לקיבוץ מאופיינים בחוסר אמון וחשדנות הגורמים לקונפליקטים קשים ולחוסר הסכמות לגבי הקליטה והאכלוס. בשנים האחרונות אדמית מנוהלת במבנה של אגש"ח קיבוץ ווועד מקומי בסמכות של וועד ממונה.
משרד השיכון, קק"ל, החטיבה להתיישבות והמועצה, מתגייסים באופן משמעותי לטובת קידום הבניה והקליטה ומקביל הקיבוץ פועל להשלמת תהליך שיוך הדירות.
אמצעי היצור של הקיבוץ הם לול פיטום השייך לאינטגרציה במילועוף, מטעים, גד"ש משותף עם שמרת ולוחמי הגטאות ומערכות פוטולאיות לייצור חשמל.

בקיבוץ מכינה קדם צבאית, שלוחה של מכינת רבין, שהשנה נפתח המחזור ה-3 שלה.
גם היום עומדים בפני הקיבוץ חסמים רבים כמו: מספר החברים הקטן, מיעוט אמצעי יצור והמשבר המתמשך ביחסים בין הקיבוץ להרחבה.
כוונת הקיבוץ לשמור על יחס של יותר מ-50% של חברי קיבוץ במהלך אכלוס המקום.
מטה התנועה הציע לסייע במספר נושאים שעלו:
סיוע בהקמת צוות משותף לקיבוץ ולמכינה שיגבש תוכנית לשילוב מיטבי - ע"י אגף חברה וקהילה.
סיוע בקבלת הנחות מהתמ"ת להורי מערכת הגיל הרך - ע"י נעה צור ברוש -מנהלת "רשת הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית.
ניר סיכם ואמר: "חשוב שהקיבוץ יעביר את עמדתו באופן ברור למועצה האזורית ולגופים הנוספים, לגבי אופן הקליטה והרצון לשמור על צמיחת אדמית כקיבוץ על ידי קבוצת חברים מטעמו. התנועה תדע לסייע באופן ממוקד בהלימה עם הארגון והמועצה. בנקודת המוצא הנוכחית אין יותר זמן לדיבורים, נדרש לעשות ולבנות".

הוספת תגובה חדשה