דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם – בשריד וגבת

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוצים שריד וגבת, המשתייכים למועצה האזורית עמק יזרעאל.
את הביקור הוביל וארגן רוני ברניר – רכז האזור.
ביקור מטה התנועה בגבת
ביקור מטה התנועה בגבת

מטה התנועה הקיבוצית וממלאי תפקידים בשריד התכנסו במועדון של הקיבוץ, שם שמעו מפי גליה מרום מנהלת הקהילה, ומאור פרסאי ברניב, מנהל העסקים, על תמונת המצב הנוכחית של קיבוץ שריד ועל האתגרים איתם מתמודד הקיבוץ בימים אלה.

קיבוץ שריד נוסד בסוף שנת 1926 על גבעת כניפס. מקימי היישוב היו חברי קבוצת "אחוה" של חברי החלוץ מליטא, ששהו במחנה הכשרה סמוך לגניגר. בשנת 1927 הצטרפו חברים נוספים והקיבוץ עלה על הקרקע במקום בו הוא שוכן כיום. הקיבוץ קרוי על שם העיר המקראית "שריד" המזוהה עם תל שדוד הסמוך ומוזכרת בתנ"ך בגבולו של שבט זבולון. שריד מונה כ-700 נפשות בהם 400 חברי קבוץ. מדי יום באים בשעריו 400 ילדי בית הספר היסודי "שגיא", רובם מיישובי הסביבה
. כיום כלכלת הקיבוץ מתבססת על חקלאות ועובדי חוץ, לקראת מכירתו של מפעל "גמל שריד". בין חברי הקיבוץ היה גם המשורר נתן יונתן שבנו ליאור, שנפל במלחמת יום הכיפורים, קבור בבית הקברות של הקיבוץ.

גיל לין המשנה למזכ"ל התנועה, הציג סרט ומצגת על פעילותו של מטה התנועה הקיבוצית בשנה האחרונה בכל הסוגיות המעסיקות את כל הקיבוצים וכן את מוסדותיה ואגפיה של התנועה הקיבוצית.

לאחר מכן התחלקו הנוכחים לשלושה מעגלי שיח מעורבים לפי התחומים והעיסוקים, וקיימו שיחות ישירות ומעמיקות בנושאים המגוונים.ביקור המטה בשריד

מעגל 1 – עסק בקהילה חברה, בריאות ורווחה.

מעגל 2 – עסק בקהילה תרבות, חינוך, חינוך בלתי פורמאלי.

מעגל 3 – עסק בנושאים כלליים כמו סוגיות משפטיות, שיוך, בניה, מיסוי, רמ"י ועוד.

ניר מאיר מזכ"ל התנועה, חלק שבחים בדברי הסיכום למנהלים הנוכחים של קיבוץ שריד וחיזק את ידם, הוא ציין שהוא מכיר מקרוב את קיבוץ שריד בו היה יו"ר לפני שנים לא מעטות ושיקף את התרשמותו על ההתפתחות המרשימה שעבר הקיבוץ מאז.

מקיבוץ שריד המשיך המטה לקיבוץ גבת, השכן. הקיבוץ נוסד ב-28 בנובמבר 1926 על ידי קבוצת עולים, אנשי העלייה השלישית והרביעית, מהעיר פינסק שבפולין (כיום בבלארוס). שם היישוב נגזר מ"גבתא", עיירה בתחומי ציפורי מתקופת בית שני ששרידיה נמצאים באתר ארכאולוגי בתחום הקיבוץ. שם זה השתמר גם בשמו של הכפר הערבי הנטוש ג'בתא, שעל אדמותיו הוקם הקיבוץ. בראשית מלחמת העולם השנייה פעלה בקיבוץ תחנת שידור מחתרתית של ההגנה ובמהלך שנות ה-40 נקלטו והתגוררו בו מחלקות פלמ"ח שחילקו את זמנן בין עבודה ובין אימונים. בעקבות הפילוג בקיבוץ המאוחד בראשית שנות ה-50 התפלג גם קיבוץ גבת: חברי מפא"י, שהיוו כ-40% מהחברים, עזבו את הקיבוץ והצטרפו לקבוצת השרון, להקמת קיבוץ יפעת הסמוך. הקיבוץ מונה כ-700 נפש מהם כ-350 חברי קיבוץ. עיקר הכנסותיו מחקלאות ועובדי חוץ, לאחר שמכר את מפעל "פלסטרו" לחברת "ג'ון דיר".

לאחר ארוחת צהריים בחדר האוכל התכנסו אנשי המטה וממלאי התפקידים מגבת ב"מוזיאון" שם הציגו צור ישראלי המנהל העסקי, משה רוגל יו"ר הקיבוץ ואילן אורטל מנהל הקהילה, את קיבוץ גבת על כל רבדיו המגוונים, הסוגיות שהקיבוץ מתמודד איתן כיום והאתגרים העומדים לפניו בשנים הקרובות.

מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי ילין הציגה מצגת קצרה על מאפייני פעילות מטה התנועה.

לאחר מכן קיים כל הפורום דיון בנושאים שונים שעלו מתוך הדיווח שמסרו אנשי גבת ובסוגיות שונות שהעלו ממלאי התפקידים.

הוספת תגובה חדשה