דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – באושה

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ אושה המשתייך למועצה האזורית זבולון. את הביקור הובילה וארגנה ליאת פאר - רכזת אזור גליל מערבי והמפרץ בתנועה הקיבוצית.
ביקור מטה התנועה באושה
מטה התנועה בתצפית ליד אושה, על רקע הבניינים של קריית אתא

במסגרת סיוריו המתרחשים מדי שבוע, ביקר מטה התנועה הקיבוצית בראשות המזכ"ל ניר מאיר בקיבוץ אושה ביום שני 18.2.19. אושה נוסד בשנת 1937, והוא הקיבוץ הראשון של תנועת הנוער הציוני, ונחשב לאחד מקיבוצי חומה ומגדל. במלחמת העצמאות הותקפו אושה ורמת יוחנן הסמוכה בידי הגדוד הדרוזי של "צבא ההצלה" של פאוזי אל קאוקג'י, אולם תושבי היישובים הצליחו להדוף את ההתקפות.

הקיבוץ החוגג השנה 81 להיווסדו, מונה כיום 192 חברים וחיים בו  כ- 350 נפש. אושה הפך ל"קיבוץ מתחדש" בשנת 2004.

את מטה התנועה קיבלו בחום אלון - יו"ר הקיבוץ, שיבולת - מנהלת הקהילה ומנחם - מנהל העסקים. לביקור הצטרפו גם עמוס נצר - ראש המועצה האזורית זבולון החדש ואסף שדה - עוזר ראש המועצה.

הביקור נפתח בסיור לנקודת תצפית שממנה ניתן היה להתרשם מהתפתחות הקיבוץ ומהאיומים הסביבתיים אשר מפריעים לקיבוץ להתפתח ומסכנים את קיומו בעתיד. בהמשך הביקור, נערכה פגישה רבת משתתפים שבה הוצגו הנתונים הבאים:

שני העיסוקים המרכזיים בהם מטפלים בשנים האחרונות הם הטיפול בצמיחה הדמוגרפית ובשיוך דירות לחברים. שיוך הדירות נמצא כרגע בשלבים הסופיים של ההסדר – לאחר הגשה לרמ"י. 

לאחר שנים ארוכות ללא קליטה, הקיבוץ נמצא כרגע בתנופת צמיחה דמוגרפית. כ- 70 חברים חדשים נקלטו לחברות מלאה בשנתיים האחרונות, הקיבוץ מתמלא במשפחות ומקיים חיי תרבות עשירים. חברים צעירים משתלבים בהנהלות וכעת מבקשים לעשות תהליך לחיזוק הקהילה שנבנית. מתבצעות גם השקעות גדולות בשיפוץ וחידוש התשתיות שבתוך הקיבוץ. 

סיור מטה התנועה באושה
מנכ"לית התנועה ומזכ"ל התנועה עם ראש המועצה האזורית זבולון

לצד ההתפתחות הדמוגרפית המעודדת, מרחף גם איום לא מבוטל. קיימת תכנית להפקעת קרקעות במסגרת הותמ"ל (ועדת תכנון מזורז למתחמי דיור) המסכנת את עתידו של הקיבוץ. מתוכננת הפקעה של 11 אלף דונם מהיישובים באזור עמק זבולון. הקיבוצים בגוש זבולון התאגדו לצוות אחד שתפקידו להתמודד עם הותמ"לים 1024, 1025 והפקעת הקרקעות מול הוועדה הגיאוגרפית. גם המועצה, התנועה הקיבוצית ותשלובת מילואות נרתמו לסייע בנושא.

מערכת החינוך מושפעת גם היא מהתפתחות הקיבוץ ונמצאת בתהליך של חיזוק התשתית הניהולית והתרבות הארגונית.

מבחינה כלכלית, לאושה יש רפת שבתוך שנתיים מתוכננת להצטרף לאיחוד רפתות בגליל. כאשר זה יתרחש, יוסב המתחם הקיים ללוגיסטיקה. מטע זבולון, לול פרגיות (מופעל ע"י האינטגרציה), גגות סולאריים ועוד. לקיבוץ יש תכנית עשירה לפיתוח מיזמים חדשים לתעסוקה: דיור מוגן, פארק תעשייה קלה ולוגיסטיקה, מרכז מסחרי ועוד. קיבוצי הגוש (אושה, כפר מכבי ורמת יוחנן) מרחיבים בשנים האחרונות את שיתופי הפעולה במישורים שונים.

מנכ"לית התנועה הדס ילין-דניאלי, ומנהלי האגפים בתנועה, הציגו את פעילות התנועה הקיבוצית בשנה האחרונה ובכלל.

ראש המועצה האזורית עמוס נצר, אמר כי הטיפול בנושא הותמ"ל עומד בראש סדר העדיפויות שלו כראש מועצה חדש, והציע שגוף אחד, בו יהיו שותפים כל הגורמים, ירכז את הטיפול בנושא. הבטיח שיסייע לאושה בקליטה ושבכוונתו להקים מחלקת ישובים משמעותית. כמו כן הוסיף שמאמין מאוד בשיתוף הפעולה האזורי והמועצה תסייע גם בזה.

ראשת אגף חברה וקהילה ד"ר אילת גלס הציעה לאושה את עזרת התנועה בנושא הבינוי הקהילתי והחינוך.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר סיכם, וציין את השינוי היוצא מן הכלל שעבר על אושה בשנים האחרונות, ואת תהליך ההבראה המרשים שעבר. מאיר הוסיף כי כעת ישנו מומנטום שחשוב לנצל אותו במטרה לקדם את הקליטה, וציין את חשיבות שיתופי הפעולה בין המועצה, הארגון הכלכלי האזורי והתנועה הקיבוצית. כמו כן, הדגשי כי התנועה הקיבוצית תעמוד תמיד לרשות הקיבוץ בכל צורך שיעלה.

הוספת תגובה חדשה