דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – בכפר בלום, בבית ותיקי הגליל ובבית הסיעודי בכפר הנשיא

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בקיבוץ כפר בלום, בבית ותיקי הגליל ובבית הסיעודי בכפר הנשיא אשר במועצה האזורית גליל עליון. את הסיור הוביל וארגן רמי פלג, רכז אזור הגליל העליון וצפון הגולן בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה במפגישה עם הנהלת כפר בלום
מטה התנועה במפגישה עם הנהלת כפר בלום

היום החל בביקור בקיבוץ כפר בלום, שם התקיימה פגישה במועדון לחבר בין מטה התנועה לממלאי התפקידים וחברי הנהלות כפר בלום, בנוכחות מנכ"לית המועצה האזורית, עידית חמל. בדיון שהתקיים הציגה רינה שחם, יו"ר כפר בלום, את הקיבוץ: קיבוץ כפר בלום נוסד בשנת 1943 וכיום הוא קיבוץ מתחדש המונה כ-237 חברי קיבוץ, מתוכם התקבלו לחברות 87 חברים חדשים החל משנת 2011. בקיבוץ קיימת הרחבה המונה כ-115 תושבים (92 בתי אב). הקיבוץ קולט בנים לחברות מלאה.

הקהילה מנוהלת על ידי שלושה גופים - אגש"ח המנוהל ע"י גלית שלח, אגודה קהילתית המנוהלת על ידי יוחאי וולפין (כפר הנשיא), וועד מקומי בראשות היו"ר תומר קובי. בין האגודות קיימת חלוקה מסודרת לגבי אחריותה של כל אחת. מנהל האגודה הקהילתית, יוחאי וולפין, ציין כי החינוך והתרבות איכותיים ומהווים גורם מאחד ומצמיח בקהילה. בד בבד, ציינה מנהלת הגיל הרך, דפנה קנול, את הקושי בגיוס כוח אדם לגיל הרך ושמירה עליו לאורך זמן. סוגיית כוח האדם מאתגרת גם בתחום גיוס המדריכים לתחום החינוך החברתי, כפי שציינה מנהלת החינוך הבלתי פורמלי בקיבוץ, ירדן מלול.

החלק המשקי הוצג על ידי המנהל העסקי, יוסי קוטיק, וצויין בו כי התמהיל העסקי מגוון מתעשייה, חקלאות ותיירות מפותחים וכי קיימות השקעות בכל התחומים. במסגרת הדיון עלו לשישחה האתגרים שעמם הקיבוץ מתמודד, אשר מתוכם ניתן למנות את ההפרדה הפיזית (כביש) בין ההרחבה לקיבוץ וכן אתגרים נוספים.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, התייחס לאתגרים עמם מתמודדת התנועה בהיבט הלאומי (קרקעות , מים, מיסוי ועוד), והמאמצים שנעשים לאפשר לקיבוצים להמשיך בצמיחה. המשנה למזכ"ל, גיל לין, התייחס למשמעות התרומה לחברה הישראלית והגופים השונים הקיימים בתנועה שעוסקים בכך. ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה, התייחסה לסוגיית התנהלות של קיבוץ באופן מיטבי, סוגיה שבו עוסק כיום האגף.

לאחר כפר בלום, המשיך המטה לביקור בבית ותיקי הגליל. זאבית דרומי (מחניים), מנכ"לית בית ותיקי הגליל, אירחה את המטה וסיפרה אודות המקום. בית ותיקי הגליל היא עמותה הנמצאת תחת המועצה האזורית הגליל העליון. עמותת ותיקי הגליל הוקמה בשנת 1993 במטרה לקדם את צרכי אוכלוסיית הקשישים באזור, לדאוג לאיכות חייהם, לנחת ולנוחות בהתייחס לתשתית ולמורשת המקום, ובהתייחס לצרכי המחר, תוך מימוש מצוינות מקצועית וכדאיות כלכלית. הדבר נעשה על ידי פיתוח מודל מתודולוגי ומקצועי להתמודדות החברה עם תהליכי התארכות תוחלת החיים והעלייה ברמת החיים, תוך שימת דגש על אחריות בלעדית של הקיבוץ על ותיקיו

מטה התנועה בכיתת המחשבים בבית ותיקי הגליל
מטה התנועה בכיתת המחשבים בבית ותיקי הגליל

בין מטרותיה של העמותה ניתן למנות:

  • פיתוח סל שירותים לקשיש על בסיס תשתית שירותים קיימת ובהתייחס למורשת האזור
  • פיתוח שירותי שיקום, טיפול, סיעוד, תעסוקה והעשרה לזקנים עם מוגבלויות שונות.
  • פיתוח פעילויות פנאי, לימודים ומפגש חברתי.
  • ריכוז מידע בתחום הזקנה, הזכויות והשירותים הניתנים באזור ובארץ.
  • קירוב וחיזוק הקשר בין הזקנים לבין קבוצות גיל שונות בישובים
  • העמותה מקיימת מגוון רחב של שיתופי פעולה עם גורמים בקהילה באזור ובארץ.
  • עיסוקי העמותה כוללים פיתוח והעשרה מקצועית לעובדים עם אוכלוסיית הותיקים ביישובים.
  • מדי שנה מתעדכנת ומתפרסמת תוכנית הפעילות השנתית.

חברי המטה התרשמו מחדר כושר מותאם ומגוון, מהנגריה הפעילה, חדר המחשבים, חנות יד שניה ומ'קפה רוזה' המופעל על ידי מתנדבים ומוכר מזון לסטודנטים ממכללת תל חי הסמוכה. המקום פתוח גם לתושבים מהמושבים באזור ומקריית שמונה, ומהווה מרכז פעילות אזורי, אליו מגיעים כ – 200 איש ואישה מדי יום באמצעות הסעות מסודרות. העמותה מארגנת גם טיולים לחו"ל ובארץ.

הסיור נחתם בביקור בבית הסיעודי בכפר הנשיא (חברת 'בשבילנו'). בביקור נפגשו החברים עם המנכ"ל של חברת בשבילנו, נמרוד דורון-קינסברון מקיבוץ שניר, שאירח והסביר על הפרוייקט.

חברי המטה בבית הסיעוד בכפר הנשיא
חברי המטה בבית הסיעוד בכפר הנשיא

בשבילנו – בית וקהילה לגיל השלישי מבית ‘החברה לפיתוח הגליל’ ו’עמל ומעבר’, הנו מיזם של בית וותיקי הגליל, המועצה האזורית גליל עליון והחברה לפיתוח הגליל (הקואפרטיב הכלכלי של קיבוצי האזור), ביחד עם חברת עמל.

העלות הכוללת של הפרויקט להקמת 3 בתים סיעודיים היא כ-30 מיליון שקלים, כאשר כל בית סיעודי מתפרש על שטח של 1,200 מ”ר ומציע 36 מיטות.
הפרויקט צמח כמענה לרפורמה החדשה של משרד הבריאות בתחום הסיעוד ומהתקנות הנוקשות, שהיו עלולות  להוביל לסגירת הבתים הסיעודיים בקיבוצים, ולאלץ את ותיקי האזור לעבור לבתים סיעודיים מרוחקים מסביבתם הטבעית וממשפחתם.

המתווה החדש  מעסיק צוות מקצועי של למעלה מ-25 עובדים בכל בית סיעודי, שמורכב מרופא צמוד, אחיות, מרפאים בעיסוק, קלינאית תקשורת, פיזיותרפיסט, רוקח, תזונאית, עובדים סוציאליים ו-12 מטפלות ואנשי מנהלה ומקצוע נוספים. כמו כן בבתים הסיעודיים החדשים יהיו עד שתי מיטת בכל חדר.

דורון-קינסברון אמר כי זו רק תחילת המהפכה: "חשוב לזכור שחלק גדול מהזקנים הסיעודיים מעדיפים בכלל להישאר בביתם והכוונה שלנו היא לדאוג גם להם. בקרוב נפתח מערך שלם של שירותים שיינתנו לאדם הזקן לפי צרכיו בביתו".

הוספת תגובה חדשה