דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – במילואות ובגשר הזיו

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה, הנערכים מדי שבוע, בתשלובות מילואות, ובקיבוץ גשר הזיו אשר במועצה האזורית מטה אשר. את הסיור הובילה וארגנה ליאת פאר, רכזת אזור הגליל המערבי והמפרץ בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה במילואות

היום נפתח בארגון האזורי מילואות, בצפייה בסרט תדמית המתאר את הפעילות בארגון. תשלובת מילואות הינה מערכת כלכלית המנהלת תאגידים ומפעלים באזור הגליל המערבי. נוסדה בשנת 1960 כזרוע התעשייתית של ארגון הקניות "משקי המפרץ" שקם ב-1948. בסיס הרעיון היה להקים מפעלים שיעבדו וישווקו את התוצרת החקלאית של האיזור במשותף . חברי הקיבוצים בגליל המערבי, שעיסוקם העיקרי היה ענפי החקלאות, הבינו שרק ביחד יצליחו לשגשג ולגדול, כך הוקם ארגון כלכלי-חברתי, קואופרטיבי שנותן פתרונות מעודכנים לצרכים המשתנים של המשק החקלאי בגליל המערבי. החברים שמחזיקים באגודה הם 23 קיבוצים ו-2 מושבים שיתופיים מהגליל המערבי.

את פניהם של חברי המטה קיבלו רמי רז, מזכיר מילואות, ושוקי בשן, סמנכ"ל התפעול של הארגון. אייל רייז, סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר, הצטרף גם הוא לביקור. הנוכחים שוחחו בנוגע לשיתופי הפעולה באזור בין המועצות האזוריות, הארגון, התנועה והקיבוצים. ניר מאיר סיפר על הפעם הראשונה בה הוזמן לישיבת הצוות האזורי "צוות יוגי" בשנת 1999, על התרשמותו מהדומיננטיות שלו בהובלת הקיבוצים ועל התגייסות הקיבוצים לחילוץ הארגון כאשר היה במשבר.

אזור הגליל המערבי היה בעבר מוביל ביכולת לרכז מאמץ ולהעמיד אמצעים לטובת הקיבוצים באזור. המציאות בקיבוצים השתנתה, ההומוגניות נחלשה וכיום קשה יותר למצוא מטרות משותפות ולהוביל אותן ביחד. פעילות צוות "יוגי" האזורי חשובה ביותר וחשוב לשמור עליו גם בזמנים קשים יותר. מילואות מקיימת מפגשים עם הקיבוצים במטרה לחזק את הקשר.

שוקי ורמי שיתפו בנושאים שעל סדר היום במילואות בתחום הכלכלי והחברתי ובאתגרים בתחום גידול העופות. עלה רצון מכל גורמים לחזק את שיתופי הפעולה בעתיד.

לאחר מכן נסע המטה לסיור בחווה החקלאית. רמי בר זיו, מנהל החווה, הסביר על החווה. החווה הוקמה ב-1923 במטרה לקדם את הפעילות החקלאית בארץ. היום היא מוחזקת על ידי המועצות האזוריות מטה אשר וזבולון ומילואות. בחווה עוסקים בפיתוח זנים חדשים והתמודדות עם תחלואים במטעים ובגד"ש . כעת היא מאוימת ע"י ותמ"ל גדול של עכו ומתארגנת להתנגדות לתוכנית בכל האמצעים הנדרשים. התנועה הקיבוצית תסייע במידה ויידרש.

משם המשיכו למאגרי אשר. ופגשו את איל סהר, מנכ"ל מאגרי אשר, וערן, מנהל התפעול. המאגרים הוקמו בשנת 2000 ע"י המועצה . בהמשך מילואות זכתה במכרז ורכשה חלק בשותפות. המאגרים מספקים מים לקיבוצים ולמושבים באזור ויש כוונה לגדול לספק מרחבי שיכלול גם את גוש זבולון.

החלק השני של היום הוקדש לביקור בגשר הזיו. הביקור החל בסיור בהובלת שי גרוסמן - יו"ר הקיבוץ, זיו טלומק - מנכ"ל, יגאל - מנכ"ל החקלאות ויהודה ומוטי- ניהול פרויקטים. גשר הזיו נמצא בתנופה של פיתוח משאבים כלכליים שייצרו מקורות הכנסה לקיבוץ המתפתח. חברי המטה ביקרו במרכז הלוגיסטי חדש, בפרויקט הסולארי, ובאזור הגד"ש.

בסוף הסיור, התכנסו במועדון 60+ והצטרפו אל הנוכחים דני - מזכיר הפרט, נציגים מההנהלה ממלאי תפקידים וחברי קיבוץ.

שי הציג את אבולוציית התהליכים משנת 1946 בה נוסד הקיבוץ ,שמייסדיו ממפוני בית הערבה ,ועד היום:

2000 - שינוי אורחות החיים

2003-2006 - שיוך דירות ונכסים

2009 - הקמת הרחבה קהילתית

2010 - סיום שדרוג התשתיות

2012 - קליטה לחברות מלאה

2013-2015 - גיבוש חזון קהילתי ותוכנית אסטרטגית כלכלית

2017 - קליטת תושבי קבע מההרחבה לחברות בקיבוץ, בסיועו של ירון לינדמן ועו"ד מירב ניב מהתנועה הקיבוצית.

הקיבוץ צפוי לקלוט גרעין צב"ר ב-2020, כחלק מחזון הקיבוץ לפעילות משימתית לאומית.

הנוכחים שמעו מניסיונם על תהליך קליטת התושבים בהרחבה לחברות בקיבוץ. לאחר שנים של מתחים קשים בין הקיבוץ להרחבה, התגבשה ההבנה שהדרך לגשר על הפערים היא לפתוח את השערים לקבלה לחברות. נעשה תהליך סדור של סדנאות, שולחנות עגולים וכדומה, ובסופו עברה ההצעה בקלפי ברוב של 92%.

כמו כן, שמעו מיורם שנקלט מההרחבה לחברות בקיבוץ על הקשיים שהיו בדרך, על ההחלטה שלו להתקבל לחברות ועל כך שהיום יושב בהנהלת הקיבוץ ומרגיש טוב ושייך למקום.

עלו גם קשיים שהקיבוץ מתמודד איתם כמו קושי כלכלי של בנים הרוצים להיקלט ועלו נושאים לטיפול כמו: צומת הכניסה לקיבוץ וקו הגז שאמור לעבור על שטחי החקלאות והקיבוץ נאבק מול הגורמים השונים במדינה.

ניר מאיר סיכם את והמפגש ואמר שהתנועה תהיה מוכנה לסייע לקיבוץ ולמועצה בנושא קו הגז במידה ויידרש. עוד ציין, שהביקור הקודם בקיבוץ היה בשנת 2015 ואז הם הציגו את הרעיון של קליטה מההרחבה לחברות ואת הצורך והרצון לפתח משאבים כלכליים. "מרשים לראות במימד הזמן איך הקיבוץ מצליח לקדם את הרעיונות שלו לעשייה מבורכת", אמר.

הוספת תגובה חדשה