דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מנסחים ביחד את תפיסת הקהילה הקיבוצית במיטבה

צוותים מ-73 קיבוצים מכל הארץ התכנסו בבוקר יום שלישי, 24.9, לכנס הראשון של אגף חברה וקהילה, במתחם ה-eXlab, מרחב היזמות והחדשנות של מכללת ספיר. נפגשנו יחד, מנהלי מש"א, תרבות, צמיחה דמוגרפית, בריאות ורווחה, סיעוד והגיל השלישי, ועוד ממלאות וממלאי תפקידים חברתיים, ביחד עם מנהלי קהילות ומזכירים שמילאו את החלל עם למעלה מ-200 משתתפים
כנס אגף חברה ןקהילה ה-1

הבחירה במרחב הפתוח והרחב של מתחם ה-eXlab, נועדה כדי לקיים חשיבה בסגנון קצת אחר, ומתוך רצון שהמשתתפים יקבלו השראה לקיים דיונים, שלעיתים נראים ישנים, באווירה חדשנית. 

במסגרת תוכנית העבודה לשנת 2019, אגף חברה וקהילה "שם על השולחן" נושאים רבים המעסיקים היום קהילות קיבוציות ועוסק בהם. נושאים אלו התגבשו במהלך השנה לכדי מסמך שנקרא תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה", אשר מאגד בתוכו מרכיבים לקהילה מתפקדת, המכבדת את חבריה וחבריה לוקחים חלק משמעותי בעשייה. המסמך נחשף בפני הפעילים בתנועה הקיבוצית ובפני ממלאי תפקידים שונים מקיבוצים שונים, ורבים מהם אמרו כי בדיוק בזה הם עוסקים כיום. תהליך זה הוביל ליצירת הכנס במטרה לחלוק אותו עם ממלאי תפקידים שונים בתוך הקהילה הקיבוצית, לדון בו, לשאוף אליו, ולסייע לקיבוצים להגדיר בכל פעם מחדש זהות, מבנה, מסורות, תרבות, דרך ואופי של קהילה, ערכים ונורמות. 

כותבים "ספוקן וורד"
כותבים "ספוקן וורד"

הכנס נפתח בדבריה של  ראש  אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס, שבירכה את המשתתפים ואמרה: "אני גאה בבחירה המשותפת של כולנו לשים את הדרום במרכז, לא רק בחירום, ולקיים את הכנס כאן. זו התכנסות ראשונה מסוגה של מובילי הפעילויות החברתיות בקיבוצים, וזו הזדמנות מצוינת לומר - אתם עושים עבודה חשובה ואנחנו מצדיעים לכן ולכם. 
בשנים האחרונות מרבית הקיבוצים נעו, לשמחתנו, ממשבר כלכלי ודמוגרפי לשיפור כלכלי ולצמיחה. אבל מהו הקיבוץ עבורנו היום? האם הקיבוץ הוא בית או רק כתובת, ומה אנחנו רוצים להיות? האם אנחנו, ממלאי התפקידים, מתפנים לעסוק בזהות הקיבוצית שלנו ובמרכיביה? קיבוצים התחבטו בנושא לאורך כל הדרך, ובשנים האחרונות עושים הרבה פעולות המחזקות זהות, לפעמים בצורה מודעת ולפעמים אינטואיטיבית. על המקפצה הזו העזנו לעלות גם אנחנו באגף חברה וקהילה. מתוך מה שמוכר לנו בשטח, ניסחנו ביחד את תפיסת הקהילה הקיבוצית במיטבה, ודייקנו אותה עם כלל פעילי התנועה. הכנס הזה הוא הזמנה לעסוק בזה ביחד ואנחנו שמחים מאוד ומתרגשים שבחרתם ובחרתן להגיע."

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הוסיף: "אם יש משהו שגורם לי להיות שמח בסוף יום עבודה, זה לראות חלום שהופך למציאות. בזכות הצוות של אגף חברה החלום הפך היום למציאות, ואני משוכנע שהמסורת תמשך וזו היא רק יריית הפתיחה. בשבוע שעבר היינו פה ממש ליד, בהאקתון של הצעירים שעבדו על מיזמים לטובת הקהילה הקיבוצית. הקהילות שאתם מובילים מלאות באנשים צעירים עם חלומות ורצון להשפיע ולשפר את הקהילה. העובדה שהאירוע מתקיים בספיר היא אמירה חשובה מבחינתנו ומבחינת כל מי שבא הנה - זו חלק מהערבות ההדדית של כולנו. אפשר להתכוונן לרעיון של "קהילה קיבוצית במיטבה", והיום ננסה להגדיר איך ניתן לעשות את זה טוב יותר".  

צוות אגף חברה וקהילה
צוות אגף חברה וקהילה

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, בירך גם הוא, והחמיא לאגף חברה וקהילה על הבחירה לקיים את הכנס דווקא כאן: "שאפו לאילת גלס, ולכל אנשי אגף חברה וקהילה והתנועה הקיבוצית, שהחליטה לקיים כאן את הכנס. התנועה הקיבוצית חוזרת להוביל בשנים האחרונות, ויוזמה היא נשמת אפנו והכוח המניע. גם הכנס היום הוא דוגמה לכך. בשנים האחרונות צמחנו בשער הנגב בעוד אלפי תושבים והמתח בין מרבית הזמן שטוב כאן, לחמשת האחוזים שקשה, הוא זה שבונה אותנו. הכוח כאן הוא לחיות ביחד בקהילה בתחושה משמעותית. זה מה שמחזיק כאן את האנשים והקסם אצלנו. בלי תחושת הקהילה היה קשה לחיות כאן."

סדר היום של הכנס נבנה כדי לעורר סקרנות, השראה והנאה  בצד למידה משותפת. החלק הראשון נפתח ב- SPOKEN WORD של רועי בירן (הרדוף) על מרכיבי קהילה קיבוצית במיטבה, ושלח אותם לאחר מכן לדיון בתפיסה במעגלי שיח, שהונחו על ידי פעילות ופעילי התנועה הקיבוצית. בהמשך, פרופ' ארז צפדיה, מתאם תחום לימודי המרחב הכפרי במכללת ספיר, דיבר על  הקשר בין האקדמיה למרחב הכפרי בעולם ובארץ, שאינו חזק דיו, הרחיב על חזון המכללה לחזק את הקשר הזה ואת המעורבות החברתית של הסטודנטים  וביחד עם שגית פלטין יפרח, מנהלת החדשנות,  נתנו מידע על תוכניות הלימוד בספיר הרלוונטיות למרחב הכפרי. 

כנס חברה וקהילה
מעגלי שיח על מרכיבי תפיסה של קהילה קיבוצית במיטבה

חלקו השני של הכנס עסק בשיתופי הפעולה להובלת תהליכים בתוך הקהילה, קטנים כגדולים, ובקבלת כלים לעבודה משותפת של ממלאי התפקידים. ינון בן דוד (נחל עוז) ואחיו בועז, ה-Bitbox Brothers, נתנו הדגמה ווקאלית לכך שכאשר מפיקים  מספר קולות ביחד אפשר לקבל תוצר עשיר יותר  ויצרו במה למירי יעקובי הורוביץ (גבת) להציג תהליכי שיתוף בממשלה ואת גישת הקולקטיב אימפקט, כהשראה לתהליכים המורכבים שאנו מכירים במרחב הקיבוצי ולכלים אפקטיביים בהם ניתן להשתמש דוגמת שולחן שותפים. דוגמאות להובלה משותפת הוצגו בהרצאות Ted ע"י חובב איתן (להב) שתיאר את בניית מנגנון ייעול מיצוי זכויות הוותיקים בקיבוץ, נטע קדם שוורץ (עברון) שסיפרה על תהליך המעבר מבית סיעודי למרכז טיפולי כולל ורעיה בן אברהם (נען) ששיתפה מניסיונה בשימוש התרבות ככלי לרתימת הציבור לתהליך אסטרטגי. בהמשך הנוכחים דנו במעגלי הצוות הקיבוצי האם ואיך לייצר שולחן שותפים ובאילו נושאים.

הכנס הסתיים בקטע אנרגטי וסוחף של ה-Bitbox Brothers. 

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, סיכם את הכנס: "בתוך ארבעה ימים הגענו שוב לשער הנגב, והפעם בכנס יוצא דופן באיכותו ובסגנונו. שאפו ענק לאגף חברה וקהילה שלנו וחיבוק חם לחברינו בשער הנגב, באשכול ובחוף אשקלון העומדים בגבורה במלחמת התשה פסיכולוגית מורכבת . אני משוכנע כי כל הבאים לכנס יצאו מועשרים ו"מתודלקים" לעבודת הקודש שהם מבצעים בעיצוב הקהילה הקיבוצית והובלתה. תודה מקרב לב לראש המועצה, אופיר ליבשטיין, ולצוותו על אירוח כפול בתוך ארבעה ימים ותודה ענקית לכל מי שלקח ולקחה חלק בהפקה המורכבת והמוצלחת. "אם אתם רוצים להגיע רחוק  -לכו יחד", אומר פתגם אפריקאי ידוע."

שנה טובה מאגף חברה וקהילה
 

הוספת תגובה חדשה