דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מסתמן פתרון לבעיית בתי האגודה במנרה

בעקבות סיור המטה במנרה בו הציגו חברי הקיבוץ את בעיות הבנייה מהן סובלים בקיבוץ, סיכם מזכ"ל התנועה עם אנשי החטיבה להתיישבות והמשרד לענייני הנגב והגליל על אישור חריג להארכת פרויקט בתי האגודה במנרה

מסתמן פתרון לבעיית בתי האגודה במנרה


כמידי יום שני ביקר גם השבוע מטה התנועה הקיבוצית בשני קיבוצים. הביקור נערך בקיבוצים מנרה ונאות מרדכי במועצה האזורית הגליל העליון.

זאת הפעם השניה שמטה התנועה מבקר במנרה בשנה האחרונה, הפעם נערך הביקור לבקשת חברי הקיבוץ, אשר הזמינו את פעילי התנועה בכדי להציג את בעיות הבניה והפיתוח במקום.

שבתאי מאיו' הממונה על הקליטה' פתח את המפגש ואמר כי "לאחר עשרים שנה ללא קליטה הגיעו בשנים האחרונות לקיבוץ 25 משפחות אשר מבקשות לבנות את ביתם במקום". לדברי מאיו, "חלק קטן מהמשפחות התקבלו כבר לחברות, אך הבעיה של כל הנקלטים היא בירוקרטיה שעוצרת את התחלת הבניה ובנוסף עליה חדה במחירי הקרקע במקום. 

אחת מבעיות הפיתוח מהן סובל הקיבוץ הוא העליות הגבוהות של פיתוח השטח ההררי לעומת העלויות בעמק החולה. מצב שלדברי חברי הנהלת הקיבוץ גורם למשפחות המתעניינות באזור להעדיף קליטה בקיבוצי עמק החולה.

בנוסף, העלו חברי הנהלת הקיבוץ את העובדה כי פרויקט בתי האגודה שהובטח להם, תקוע בצינורות בירוקרטיים של טפסים ואישורים ממוסדות השלטון. 

מנכ"ל הקיבוץ, ישראל בן-ארצי, הדגיש כי במנרה השקיעו כספים רבים מתקציב המקום למען קידום הצמיחה הדמוגרפית וקליטת המשפחות החדשות.

כל אנשי ההנהלה פנו לחברי מטה התנועה בבקשה כי התנועה תסייע לקיבוץ בפתרון הבעיות הבירוקרטיות מול משרדי הממשלה, בעיקר מול משרד "נגב-גליל". "אנחנו לא מבקשים כסף, אלא פשוט לסייע בחיבורים מול הממשלה", אמרו.

מי שעוד דיברה בשיחה היתה חברת הקיבוץ הוותיקה, רחל יעקב-רבין שסיפרה על שניים מנכדיה שחזרו לאחרונה לקיבוץ, אך בוחנים חזרה למרכז בשל אי הבהירות בענייני הבניה. "אנחנו נמצאים 12 דקות בדיוק מתל-חי, אבל יש מי שרואה במנרה כמקום רחוק ואנחנו צריכים להתגבר על כך. אנחנו צריכים עזרה בזירוז התהליכים".

חברי מטה התנועה הביעו הערכה לחברי מנרה על פועלם, אך מזכ"ל התנועה,  ניר מאיר הדגיש בפניהם את החובה המוטלת עליהם שלא להסתמך על אף גורם מלבד עצמם בפיתוח המקום – "אמרתי כשנכנסתי לתפקידי ואני חוזר ואומר – אנחנו לא נשאיר פצועים בשטח, בוודאי ובוודאי לא קיבוץ שהוא סמל כמו מנרה. יחד עם זאת אתם צריכים לזכור כי מדינת ישראל אמרה כבר לפני 25 שנה – תסתדרו לבד...אתם לא מעניינים אותנו יותר".

למחרת נפגש מאיר בכרם-שלום (ראו ידיעה נפרדת) עם פנחס וולרשטיין ועם מנכ"ל החטיבה להתיישבות צביקי בר-חי והגיע איתם להסכמה, לה שותף גם גיורא זלץ ראש המועצה האזורית גליל עליון, על קידום פתרון לסוגיית הזכאות לבתי האגודה במנרה. מזכ"ל התנועה כתב להנהלת הקיבוץ: "בעקבות ביקורנו במנרה אתמול, קיימתי שיחות אישיות עם אנשי נגב גליל ועם מנכ"ל החטיבה להתיישבות, צביקי בר-חי. התנועה הקיבוצית תבטיח את הקמת בתי האגודה במנרה. אנחנו קוראים לכם לקחת את גורלכם בידכם. אנחנו נסייע ככל יכולתנו אבל עיקר האחריות היא שלכם. מנרה היא סמל. יש לעצב אותה כסמל גאה ובוטח!"

חזרה לסיור המטה, שהמשיך לאחר הביקור במנרה אל נאות מרדכי, שם נפגשו חברי מטה התנועה הנהלת הקיבוץ - מנהל הקהילה יעקב זוסמן, מנהל הכספים נמרוד מנקס, ענת מאאיר רכזת החינוך לגיל הרך, בלתי פורמלי אלעד חיגר, דניאל הוטר רכז התשתיות, ענת הוטא רכזת הסיעוד והרווחה, איל בראליה רכז צמיחה דמוגרפית, חגי אלכסנדר נציג הקיבוץ במועצת התנועה, חברי וועד ההנהלה – דוד ניול, גיא מור עינב, שרון אלפסי, פאני גרינגאוס, וחברים וותיקים.

 

נאות מרדכי   

הקיבוץ הציג תהליכים מקיפים וכללים בהם עסק בשנים האחרונות ובהם ההפרטה, גמר החובות, הצבירה לפנסיה, תכנון התב"ע, שיקום התשתיות, קליטה של חברים חדשים – כ- 60 בחמש השנים האחרונות – שיוך הדירות, חיזוק המשק החקלאי וכניסה לשותפות במפעל תעשייתי.

חברי ומנהלי נאות מרדכי הבהירו כי הקיבוץ שומר על צביון קיבוצי ומקיים ערבות הדדית עמוקה שבאה לידי ביטוי במתן מענה לצרכים שונים של החברים ובמימון שירותים משותפים. חברי מטה התנועה ביקרו והתרשמו מאד ממרכז היום לוותיקי הקיבוץ – נאותק'ה.

חברי וחברות הנהלת הקיבוץ ציינו כי הקיבוץ שומר על עיקרון של מכירת בתים לחברי קיבוץ בלבד ונמצא בעיצומו של מהלך לעידוד מעבר של חברים בעצמאות כלכלית לחברות מלאה. וכי כיום, לקראת תום תהליכי השיפוץ של תשתיות הקיבוץ והתקדמות תהליכי הקליטה שוקד הקיבוץ על שימור ופיתוח רווחת חבריו, התאמת המבנה הארגוני והמשך פיתוח המשק.

הוספת תגובה חדשה