דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סדרת כתבות בYnet: הקיבוץ - לא מה שחשבתם

לכולנו יש זיכרון של הקיבוץ של פעם, עם הלינה המשותפת, הארוחות בחדר האוכל והקהילה המחבקת (ולפעמים חונקת). לרובנו יש גם תפיסות על הקיבוץ המתחדש של ימינו, או "הקיבוץ המופרט", כפי שחלקנו קורא לו. מהם הערכים העומדים מאחורי הקיבוצים של המאה ה-21, מהם המיתוסים שהגיע הזמן לנפץ והאם הקיבוץ המתחדש הוא עדיין קיבוץ?
כתבה ראשונה בסדרה
צילום: ניר הורוויץ
"ארוחות הערב בחדר אוכל חזרו ובגדול". גבעת חיים איחוד. צילום: ניר הורוויץ

הישראלים שגדלו לצד הקיבוצים "של פעם", הסתכלו עליהם מנקודת מבט חיצונית, ולעתים קרובות הצליחו לראות רק את הסממנים הטכניים: לינה משותפת, ארוחה בחדר האוכל, סידור עבודה חדש בכל יום, ובעיקר הוצאה של כסף מהמשוואה. אך הקיבוץ היה רעיון הרבה יותר מורכב מכך, וישראלים רבים לא ראו את הערכים בלב הרעיון הקיבוצי: הדדיות, שיתוף, ערבות הדדית, השתתפות של כל חבר וחברה לפי היכולת וקבלה לפי הצרכים.

כיום, 108 שנים אחרי הקמת הקיבוץ הראשון בדגניה, העולם השתנה, ואיתו גם אורח החיים של הקיבוצים. הקיבוץ השיתופי הפך במרבית המקרים ל"קיבוץ מתחדש" ואיתו השתנו גם חלק מהתפיסות וצמחו מיתוסים חדשים בנוגע לקיבוצים של המאה ה-21. אל מול התפיסות של חלק גדול מהישראלים, חשוב להבין שקיבוץ מתחדש הוא קיבוץ, עם דגש גדול על ערבות הדדית, אשר מושך אליו בשנים האחרונות משפחות צעירות רבות. מהן התפיסות הרווחות באשר לקיבוצים? ומה באמת עומד מאחורי הרעיון של קיבוץ בישראל 2018?

לקריאת הכתבה המלאה בynet

הוספת תגובה חדשה