דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עדיין זוכרים - 60 שנה לנפילתו של יאיר פלד

יאיר פלד, בן קיבוץ יגור, רכז חטיבת בני הקיבוץ המאוחד וממפקדיה הראשונים של סיירת חטיבת הצנחנים נהרג לפני 60 שנים בהתנגשות עם מסתננים בקרבת הגבול המצרי בזמן אימון ניווטים. יאיר היה לא רק מפקד נערץ וסייר בחסד, אלא גם איש חינוך שהוביל את הקשר ההולך ומתהדק שבין הכרת הארץ ושביליה לבין אהבת הארץ, ודמותו הותירה רושם רב על סביבתו גם עשרות שנים לאחר מותו
יאיר פלד
יאיר פלד ז"ל
יאיר פלד בעת פיקודו על סיירת צנחנים
יאיר פלד בעת פיקודו על סיירת צנחנים

יאיר פלד, בן קיבוץ יגור, נולד להוריו, פנחס ושיינדל שהיו מראשוני משק יגור. יאיר היה חניך ומדריך בחטיבת בני הקיבוץ המאוחד . כמדריך נוער הירבה לסייר בכל אזורי הארץ. כששירת בנח"ל גילה יכולות מנהיגות ועצמאות מרשימות. לאחר שחרורו מצה"ל נקרא לרכז את חטיבת בני הקיבוץ המאוחד בנוער העובד. לאחר שסיים קורס מפקדי פלוגות של חיל המילואים הצטרף לצבא הקבע, שירת בדרגת סרן, והיה בין המפקדים הראשונים של סיירת צנחנים. כשהיה צורך לפרוץ דרך חדשה בנגב, יאיר גייס את יודק'ה אחיו הקטן ואיתו עוד 60 חניכים מהקיבוץ המאוחד ל-3 ימי עבודה קשים ומפרכים בחופשת הקיץ לפריצת השביל. ביוזמתו ובעזרת יחידתו נפרץ לראשונה “מעלה היעלים” שבחבל סדום; מטרת מבצע זה היתה לפתוח עוד חבל ארץ לתנועת רכב, לביטחון כל מי שיעבור בו.

יאיר נפל בשעת מילוי תפקידו בהתנגשות עם מסתננים בקרבת הגבול המצרי ביום ד' באלול תשי"ט (7.9.1959) והובא למנוחת-עולמים במשקו. הניח אשה ובת. כחודש אחרי נפילתו הוקם גלעד לזכרו ב"מעלה היעלים" ושמו שוּנה ל"מעלה יאיר". דרך זו, שהוכשרה לאחר-מכן על-ידי חיל-ההנדסה, מקצרת את הדרך מבאר-שבע לאזור ים-המלח ועוברת בנוף מרהיב-עין בין צוקים מתנשאים על פני ים-המלח. אחרי שאביו הסיר את הלוט מעל "מעלה יאיר" אמר מפקד-יחידתו בין השאר: "כמפקד האציל יאיר מרוחו על סביבותיו - רוח של ענווה, מעשה, מסירות ואהבת-הזולת. על כולנו עלה באהבת-הארץ ובהכרתה". אלוף פיקוד הדרום, אלוף אברהם יפה, תיאר את דרכו של יאיר כחוליה מקשרת את גבורת קנאי-מצדה עם חיינו כיום.

אנדרטות יאיר פלד
מימין: האנדטה בנחל סרפד, מקום נפילתו של יאיר
משמאל: האנדרטה במעלה יאיר
(צילום: Elapeleg, ויקיפדיה, אתר רשמי)

יאיר היה לא רק מפקד נערץ וסייר בחסד, אלא גם איש חינוך שהוביל את הקשר ההולך ומתהדק שבין הכרת הארץ ושביליה לבין אהבת הארץ. לפני שחזר שוב אל הצבא, היה ממעצבי התהליכים החינוכיים בתנועה הקיבוצית שממנה היה חלק כל חייו. הוא הקפיד להוסיף ולחזק את החינוך לידיעת הארץ ולסיורים בה, מתוך אמונה שהקשר הנוצר בין אדם לאדמות מתחזק בהרבה כאשר הוא מכיר את שביליה דרך רגליו. הדרכים שפרץ פלד בנגב ובמדבר יהודה, נמצאות בשימוש עד היום. "מעלה יאיר" שאותו פרצו אנשי הסיירות בפיקודו, נותר עד היום דרך הג'יפים היחידה היורדת מרמת המדבר דרך מצוק העתקים אל ים המלח. דרך אחרת,  לאורך גבול מצרים, מחברת את הר חריף עם ניצנה והיום עובר בה כביש 10 (ציר "פילדלפי") ושאותה פרץ, נקראת על שמו "דרך יאיר".

האזכרה במעלה יאיר
האזכרה במעלה יאיר

דמותו של יאיר המשיכה להותיר רושם עז ועמוק על פקודיו, חבריו ומשפחתו, גם שנים רבות לאחר מותו, והם המשיכו לזכור ולהזכיר אותו לאורך השנים. השנה מלאו 60 שנים למותו, והוחלט לקיים שני אירועים לזכרו - אזכרה במעלה יאיר שהתקיימה בשבוע שעבר, וערב לזכרו שיתקיים בקיבוץ יגור בשבת הקרובה
בערבו של יום חמישי בשבוע שעבר, התכנסו כ-150 איש אל האנדרטה במעלה יאיר, שאותה הקים גיורא נגרי מעין חרוד. היו ביניהם חברי "פרלמנט בית השיטה", חברי יגור, לוחמי סיירת צנחנים לדורותיה, כולל חיילי המסלול הנמצאים בשירות סדיר, יוד'קה פלד וחבריו מסיירת גולני ובני משפחה נוספים. האירוע המורכב התקיים, בין השאר, בעזרתה הצנועה של התנועה הקיבוצית שעזרה במימונו, כלל לינה בשטחארוחת ערב וישיבה סביב המדורה. החברים השונים נשאו דברים לזכרו של יאיר פלד ועל חשיבות דמותו, סיפרו סיפורים אודותיו ושרו אל תוך הלילה. גם מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, לקח חלק בערב הזה ובין דבריו אמר גם: "הייתי בן 3 כשיאיר נרצח. רק לאחרונה נחשפתי לסיפור חייו הקצרים והמדהימים. הסיפור הזה הוא נחלתם של מעטים. מעטים מידי. 
רובם המכריע של אזרחי ישראל לא מכירים אותו והוא עתיד להישכח. באתי לכאן בכדי לומר בשמה של התנועה הקיבוצית, כי חובתנו היא לשמר סיפור כזה, לשוב ולספר לאזרחי ישראל בשנת 2019 איך באמת הוקמה ועוצבה מדינת ישראל..."
בבוקר למחרת התקיימה במקום אזכרה לזכרו, בה נשא דברים האלוף במיל' יוסי בכר מבארי. היה בהחלט אירוע מרגש.

ביום שבת, 14.9, התקיים ערב לזכרו של יאיר פלד ביגור לציון 60 שנים למותו, בהשתתפות חברי יגור ובניה, משפחה, מקימי חטיבת בני הקיבוץ המאוחד וחברים מהצבא. בצהרי שבת התקיימה פעילות לכל המשפחה בפינת החי בקיבוץ הקרויה על שמו ("פינת יאיר").
 

חנוכת האנדרטה במעלה יאיר: https://youtu.be/LUXyXby5R5I

טקס חנוכת הלוח במצבה בנחל סרפד: https://youtu.be/A8B8UDLY4rI

הוספת תגובה חדשה