דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

על הצוות החינוכי חייבים לשמור! (בעיקר בעת חירום)

ביממה האחרונה אנו רואים תופעה מדאיגה, של הוצאת כלל עובדי מערכות החינוך הקיבוציות לחל"ת כפעולה מנהלית וטכנית ומוצאים לנכון להפנות את תשומת לבכם לשיקולים נוספים אותם, לדעתנו, יש לקחת בחשבון לפני שננקטות פעולות חד צדדיות ואף קיצוניות, מהן יקשה עלינו לחזור בהמשך
ילדי גן דרור קיבוץ נירים. באדיבות הגיל הרך - נירים

15 במרץ, 2020

בימים ובשעות אלה עדיין איננו יודעים כיצד יתפתח המשבר ומה תהיינה ההנחיות בימים הקרובים. קיים מספר רב של תרחישים אפשריים, וממש לא מובן מאליו שההנחיות הידועות לנו היום תעמודנה בעינן גם בהמשך.

החלטתה של כל קהילה קיבוצית באשר למקום החינוך בחייה מבטאת את ערכי הקהילה והקיבוץ. הקהילה היא המגדירה ומעצבת את דמותה של מערכת החינוך, בד בבד עם יכולותיה של המערכת הקיבוצית ועם תפיסת תפקידם ומקומם של הצוות החינוכי ושל הקהילה כולה במערכת זו.

בראייה קהילתית קיבוצית, השמה את הרקמה החברתית והערבות ההדדית כנר לרגליה, יש למערכת החינוך תפקיד מרכזי בשמירה על החוסן הקהילתי ובמתן מענה לצרכי הילדים, ההורים והקהילה כולה. הצוות החינוכי הקבוע והמוכר, הנמצא בקשר יומיומי עם הילדים והוריהם, עומד בחזית המענה לצרכים החינוכיים, הרגשיים והקהילתיים וקשוב להם. לצוות זה או חלקו ישנו  תפקיד חשוב גם במצב החדש שנוצר ובהנחיות החדשות שעוד יבואו, מאחר ואם שירותי המערכת יינתנו "בשלט רחוק" יידרש צוות חינוכי זמין ומוכשר לתפקיד.

לפיכך, הוצאת כלל הצוות החינוכי לחל"ת עלולה לפגוע אנושות ביכולת הקהילה לספק מענה לצרכים אלה דווקא בתקופה חסרת ודאות זו, כמו גם לשבש ואף לסכן את התארגנותה המחודשת של המערכת החינוכית בתהליך היציאה מהמשבר אליו נקלענו כולנו. בד בבד ובהעדר ידיעה מה צופן העתיד הקרוב, יש גם צורך להגן על הצוות החינוכי, החרד גם הוא, כמו כולנו, באשר לעתידו ולתת מענה, במסגרת המגבלות, לצרכי הילדים וההורים במסגרת המוכרת והקבועה. במקרים מסוימים יש מקום לשקול הוצאה לחל"ת, כצעד אשר יכול להגן על העובדים ולהבטיח להם פיצוי - גם אם חלקי - מהמדינה, אל מול הסיכון שאם נמתין ייתכן והאלטרנטיבה תהיה פיטורים מלאים, בעל כורחנו.

תפקידה המיידי של ההנהגה הקיבוצית בזמן הזה הנו לראות את האדם שבתוך המערכת: את הילד, את ההורה, את עובד.ת מערכת החינוך ואת הקהילה כולה, ולשאוף לתת מענה לצרכיו ולחששותיו. סגירתן של מערכות החינוך מציבה בפנינו אתגרים שונים מאלה שהתמודדנו עמם עד היום, ויכולתה של קהילה קיבוצית להתמודד עמם נגזרת ותיגזר לא רק ממידת הסתגרותה מפני איומים אלא גם, ובעיקר, מיכולתה להכיל ולתת מענה לצרכים השונים. נזכור כולנו, כי בנייה מחדש של מערכת הנה קשה, ארוכה ויקרה ואל לנו לבצע פעולות נמהרות שעלותן החברתית, הקהילתית והכלכלית עלולה להיות הרסנית.

אנו מזמינים אתכם ואתכן לראות בנו שותפים להתלבטויות ולדרכי ההתמודדות עם אתגרי הזמנים האלו.

בברכה,

ניר מאיר – מזכ"ל התנועה הקיבוצית       גיל לין – משנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית

אילת גלס – ראשת אגף חברה וקהילה    דבי ברא"ס – ראשת אגף חינוך     דגן לוין – ראש אגף כלכלה

הוספת תגובה חדשה