דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התכנית למאבק בפשיעה ובטרור החקלאי: סמכויות אכיפה חדשות, החמרת ענישה ופיצוי מהמדינה

השר לביטחון הפנים ארדן: "המלחמה בפשיעה החקלאית עולה מדרגה. מדובר במלחמה על הציונות ועל הארץ ואנחנו נפעיל כלים חדשים ועוצמתיים כדי להגן על ציבור החקלאים".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "מי ששורף שדות, שורף את כתבי הקודש של הציונות, וכך צריך להתייחס אליו - באכיפה נחושה ובענישה מחמירה"

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, כינס השבוע לדיון דחוף את ועדת השרים למאבק באלימות בראשותו, במטרה לגבש תכנית ממשלתית כוללת למאבק בפשיעה החקלאית. בדיון נכחו שרת המשפטים איילת שקד, שר החקלאות אורי אריאל, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, סגן שר האוצר יצחק כהן, נציגי משטרה, מג"ב ושב"כ ונציגי החקלאים.  

השר ארדן הנחה את נציגי המשטרה ומג"ב להקצות כוחות משימה יעודיים ומשאבים נוספים למאבק בפשיעה החקלאית, ועדכן כי כבר נוספו עשרות שוטרים וחוקרים וכן עשרות מיליוני שקלים כדי להגביר את אכיפת המשטרה בנושא, כולל הקמת מערכים טכנולוגיים והתקנת מצלמות ושערים במועצות האזוריות שיסייעו בטיפול בתופעה. בין היתר הוחלט לתגבר גם את משטרת מחוז ש"י, וזאת לאור ההכרה כי חלק מהגורמים לפשיעה החקלאית מגיעים משטחי הרשות הפלסטינית, להקים יחידות משטרה חדשות במסגרת ה"שיטור המועצתי" ועוד. 

שרת המשפטים, איילת שקד אמרה: "חוץ מאיראן יש לנו עוד כמה התמודדויות בישראל. בצפון ובדרום. למשל ההצתות והפשיעה החקלאית. הן מכת מדינה של ממש. זה לא עניין כלכלי בלבד, אלא עניין לאומי שמחובתה של המדינה למגר אותו.

בדיון דחוף בוועדת השרים בעניין פירטתי את הטיפול שלי בנושא:

1. בקרוב אפרסם צו בשיתוף השר ארדן למלחמה בפרוטקשיין. כך נוסיף את השטחים החקלאיים לרשימת סוגי השמירה הדורשים רישיון.

2. אני פועלת עם השרים ארדן ואריאל להפעלת קנסות מנהליים, כדי ששוטרי מג"ב יוכלו לקנוס פולשים בעשרות אלפי שקלים ולא בהליך פלילי שלאחר תהליך ממושך ייענש בסכום פעוט. ענישה מנהלית תהיה הרבה יותר אפקטיבית. 

3. סיכמתי עם נשיאת בית המשפט העליון שנושא הפשיעה החקלאית ייכנס להשתלמויות שופטים. 

4. אני פועלת בעניין גם במסגרת הפרקליטות: מיד עם כניסתי לתפקיד פניתי לפרקליט המדינה וביקשתי ממנו למקד טיפול בםשיעה החקלאית. שי ניצן הרים את הכפפה וכעת הפרקליטות דורשת עונשים כבדים ויש פרקליטים יחודיים שמתמקצעים בתחום. 

החקיקה קיימת, צריך לאכוף אותה. וכך ייעשה".

בדיון מסרו נציגי המשטרה ושירות הביטחון הכללי, כי שב"כ כבר עושה שימוש ביכולותיו במקרים שבהם יש חשד לפשיעה לאומנית בתחום החקלאי. השר ארדן ברך על מעורבותו של שירות הביטחון הכללי, והנחה את המשטרה להדק את שיתוף הפעולה עם השב"כ ולהפעיל את כל היכולות הקיימות כדי להיאבק בטרור החקלאי. 

כדי לייעל את האכיפה בתחום הפשיעה החקלאית, החליטו השר ארדן ושרת המשפטים שקד לתקן את החוק כך שיאפשר לשוטרים להטיל קנסות מנהליים גבוהים במקרים של פלישה לשטחים חקלאיים – צעד שנועד להעניק למשטרה כלים אפקטיביים שיופעלו באופן מיידי בשטח. עוד הוסכם כי תיבחן האפשרות להפנות את כספי הקנסות לקרן לפיצוי החקלאים. בנוסף, נידון גם הצורך לפנות למערכת בתי המשפט במטרה להבהיר לשופטים כי יש לפעול להחמרת הענישה בתחום, וזאת על רקע גזרי דין מקלים שניתנו בנושא. 

השר ארדן בירך על הודעת משרד החקלאות ומשרד האוצר כי יסכמו בזמן הקרוב את הפיצוי ממשלתי לחקלאים שנפגעו, כולל פגיעה מהצתות. השר ארדן הנחה את המועצה לביטחון לאומי לגבש חוות דעת מקצועית על הרקע לפשיעה ולטרור החקלאי, שתאפשר לגורמי האכיפה להכיר בפשעים כנגד החקלאים כפשעים בעלי רקע לאומני. 

במסגרת המאבק בתופעת דמי החסות (פרוטקשיין), הנחה השר ארדן לבחון את האפשרות למנוע מתן רישיון לחברות שמירה בתחום החקלאות, וזאת בהתבסס על מידע מודיעני, לאחר שעלה כי מקרים רבים של פשיעה חקלאית נגרמו במסגרת סכסוכים בין חברות שמירה, או כתוצאה מפעילות עבריינית של חברות "שמירה" בתחום החקלאי. 

השר ארדן: "המאבק נגד הפשיעה והטרור החקלאי עולה היום מדרגה. אישרנו מספר דרכי פעולה שנועדו לחזק את האכיפה ולהחמיר את הענישה נגד אלו שמבקשים לפגוע באחת מאבני היסוד של המפעל הציוני. הפעלת יכולות השב"כ והענקת סמכויות נוספות למשטרה יסייעו לרשויות להיאבק בתופעה החמורה, כשבמקביל חובה להעניק פיצוי ממשלתי לחקלאים. מדובר בנושא בעל חשיבות לאומית עליונה ויש צורך בפעילות ממשלתית רוחבית כדי להתמודד איתו". 

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן : ״על הממשלה להגדיר את הפשיעה החקלאית כיעד למאבק ברמה לאומית ולרכז את המאמץ בשורה של נקודות. לרבות - ריכוז מאמץ מודיעיני, הגדרת היעד כמטרה מרכזית של משמר הגבול, רתימת מערכת המשפט להגברת האכיפה והענישה, הקמת ועדת שרים לטיפול ומאבק בנושא. וכן השקעת 30 מליון שח באמצעי מודיעין ו60 מליוני שקלים בביטוח משנה שיאפשרו לקרן נזקי טבע לפצות החקלאים על נזקי הרכוש״.

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: ״החקלאות הישראלית היא אבן היסוד של הריבונות הישראלית. מי ששורף שדות, שורף את כתבי הקודש של הציונות, וכך צריך להתייחס אליו -באכיפה נחושה ובענישה מחמירה״.

יו"ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ איתן ברושי, אמר בעקבות הדיון: "הדיון התקיים באיחור גדול ויש לעשות מאמץ  לקבל את ההחלטות ונכונות, ובעיקר ליישם אותן. לטרור החקלאי תוצאות קשות ברמה הלאומית, ועל הממשלה לשים את הנושא על סדר יומה עד שיחזור הביטחון המלא של החקלאים שמייצרים את המזון הטרי של אזרחי המדינה ושומרים על חלק גדול מאדמותיה. בעוטף עזה ובכל חלקי הארץ. יש לשמור על החקלאות ולהגן על החקלאים".

הוספת תגובה חדשה