דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע: צעדת ענק מהפריפריה אל הכנסת

מאות צועדים יצאו בראשון הקרוב מכפר גלעדי ומבאר שבע ובתוך כך מקיבוצי הפריפריה הצפונית והדרומית אל הכנסת תחת הכותרת "אם הכנסת לא באה לפריפריה הפריפריה באה לכנסת"
מובילי הצעדה מחוץ למיון בבית החולים סורוקה יחד עם ראשי וסגני ראשי עיריות ירוחם, ערד, באר שבע ורהט
מובילי הצעדה מחוץ למיון בבית החולים סורוקה יחד עם ראשי וסגני ראשי עיריות ירוחם, ערד, באר שבע ורהט

הצעדה היא תוצאה של שיתוף פעולה של עשרות ארגונים אזרחיים ובתוכם התנועה הקיבוצית, שמביעים דרישות קונקרטיות לשילוב הפריפריות במצעי המפלגות בבחירות הקרובות. לדברי מארגני הצעדה - בישראל 2022 הסיכוי של ילד מהפריפריות לשפר את מצבו הכלכלי עד סוף חייו, הוא הנמוך במערב. פערי ציוני הבגרות אדירים, תושבי הפריפריות חיים בממוצע כ-4 שנים פחות מאשר החיים במרכז, והשכר הוא כחצי מהשכר במרכז הגיאוגרפי והכלכלי.

עשרות הארגונים חברו יחד במטרה לשים זרקור על אי השוויון בחברה הישראלית, לצמצם את הפערים הממוסדים בין הפריפריה והמרכז ולדרוש שוויון וצדק לפריפריות החברתיות והגאוגרפיות בבחירות הקרובות. את הצועדים מרכיבים פעילים חברתיים, ראשי ערים ומועצות אזוריות ומקומיות, תנועות נוער, ארגונים חברתיים ואזרחים מודאגים שיצעדו יחד מדרום ומצפון לכיוון הכנסת בדרישה מראשי המפלגות להכיר בפערים הקיימים בין המרכז והפריפריה ולשלב במצען רשימה של דרישות שקיומן יקטין משמעותית הפערים הקיימים בין הפריפריה והמרכז.

הצעדה תיפתח ביום ראשון ה-18/9 בכפר גלעדי וקריית שמונה בצפון ובאר שבע בדרום, ביום שני תתקיים בסחנין וברהט, ביום שלישי תצעד בטבריה בשיתוף המועצה האזורית עמק הירדן, ביום רביעי בבית שמש, ותסתיים ביום חמישי ה-22.9 בירושלים.

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין: "במשך עשרות שנים נותנים לנו לריב בינינו על הפירורים במקום להשקיע משאבים רבים ואיכותיים, בפריפריה. קודם כל בערי המחוז של הפריפריה- הן הלב של האיזור והאיתנות שלהן משפיעה על האיזור כולו, וכמובן גם במועצות האיזוריות, בקיבוצים ובישובים המרוחקים שסובלים יותר מכולם מהחלוקה הלא- שיוויונית הזו. זה לא חייב להיות כך! מדינת ישראל, הצפופה היום ועתידה להיות אחת המדינות הצפופות בעולם, לא יכולה להכיל את כלל אזרחיה בטוח שבין גדרה לחדרה. כדי למשוך את האוכלוסיה לצאת מתל אביב ולחיות גם במקומות אחרים, הפריפריה חייבת להתחזק.

בגלל כל אלה ועוד, התנועה הקיבוצית הצטרפה לצעדת השיוויון. מוזמנים ומוזמנות לצעוד איתנו, כל יום במקטע אחר, ולהתאחד בירושלים לקריאה מאוחדת: רוצים שיוויון".

ממארגני הצעדה נמסר: "שבענו ממילים, הגיע הזמן לשינוי. לתיקון בסדרי העדיפויות ומהפך ביחסי הכוח בין הפריפריות והמרכז. באף ממשלה, בין אם ימין או שמאל, לא פעלו באמת למען השוויון בין הפריפריות והמרכז ובבחירות האלה אנחנו נחושים לשנות את המשוואה. מדינה השואפת לצדק והוגנות צריכה לאפשר לכל ילדה וילד הזדמנות שווה לצמיחה והגשמה אישית, ולכל הקהילות חיים ברווחה וביטחון קיומי. אם מדינת ישראל רוצה להיות כזו, היא צריכה להבין שעתידה טמון בפריפריות."

הארגונים השותפים לצעדה: תנועת הפריפריות, החלוץ - המדרשה באורנים, תנועת הצופים, מרכזים לצדק חברתי, צעד קדימה, עמותת קשת – קהילה | תרבות | סביבה, תנועת דרור ישראל, התנועה הקיבוצית, השומר הצעיר, קול רבני לזכויות אדם, עמותת תיקון, עמותת הנני, אג’יק – מכון הנגב, תנועת עומדים ביחד, תנועת תרבות, איגוד העובדים הסוציאלים, ארץעיר – קהילות יוזמות שינוי, עמותת מרכז מעשה, המחנות העולים, הנוער העובד והלומד, רשת הרבנות הישראלית, התאחדות הסטודנטים הארצית, השחר החדש – מרכז בדואי יהודי בנגב, מועצת הנגב, רופאים לזכויות אדם, מכינת גליל עליון, נאמני תורה ועבודה, תנועת הבוגרים – בני עקיבא, מעגלי צדק.

 

הוספת תגובה חדשה