דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את מינויה של הדס דניאלי-ילין לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה

דניאלי-ילין (יגור), המשמשת בארבע השנים האחרונות כמנכ"לית התנועה, תחליף את גיל לין (משמר העמק) שמסיים חמש שנים בתפקיד. המשנה הנבחרת: "אשקיע את זמני ומרצי להמשיך ולבנות את שדרת מנהיגות העתיד של הקיבוצים, התנועה הקיבוצית והחברה הישראלית". המועצה אישרה גם את המשך קיום ישיבותיה באמצעות הזום במודל משולב
הדס דניאלי ילין. צילום: דנה בר-און
הדס דניאלי ילין. צילום: דנה בר-און

מועצת התנועה הקיבוצית השנייה לשנת 2021, התקיימה ביום חמישי האחרון (10.6) באמצעות הזום בהשתתפות כ-180 צירים ונוספים. בתפקיד יו"ר המועצה שימש הפעם יהודה מרלא (עין החורש). לאחר שצירי המועצה אישרו את סדר היום, פתח מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, בסקירה הקבועה של "ממועצה למועצה". מאיר אמר כי "פרק הזמן שחלף מאז המועצה הקודמת בפברואר היה מעניין במיוחד. תחילתו במגפה, המשכו בבחירות לכנסת ובמבצע "שומר החומות" וסופו, אני מקווה, בהשבעת ממשלה חדשה ביום ראשון. מאיר הציג את עיקרי הממצאים בסקר דעת קהל שביצעה התנועה לגבי תפיסת הציבור הכללי בישראל את הקיבוצים, אשר הוצגו למזכירות התנועה. "מצבנו בדעת הקהל הרבה יותר טוב ממה שחשבנו", אמר מאיר. בסוף דבריו הוא הודה לזאב (ולוולה) שור (עין גב) שסיים שמונה שנים בתפקיד מנכ"ל 'ניר שיתופי' לאחר 8 שנים בתור מזכ"ל התנועה, על 16 שנות פעילות למען הקיבוצים.

חלקה הראשון של הישיבה הוקדש בנוסף לעדכוני המזכ"ל גם לסיכום סבב הלחימה האחרון. אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, אמר לצירים: "עודדנו את התושבים לצאת כמה שיותר מהאזור, במיוחד משפחות עם ילדים. זוהי הזדמנות לומר תודה גדולה על החיבוק החם שקיבלנו מכל הקיבוצים, ולאלו שאירחו את המשפחות מהעוטף. זה פשוט מחמם את הלב. אני רוצה להודות לתנועה הקיבוצית. ברגעים קשים אנחנו יודעים שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר. תודה לרכזת האזור בתנועה, אורית בראון, ולמטה התנועה על כל העזרה והגיבוי. הסתובבתי בקיבוצים המארחים וזה היה פשוט מדהים. לצערי, אנחנו נערכים כבר לסבב הבא ומפיקים לקחים עם צוותי צח"י. מקווים שהסבב הבא יהיה עוד הרבה זמן אבל אנחנו לא נאיביים. במשך 20 שנה פעלו באותה צורה וציפוי לתוצאות אחרות. אני מקווה שיתחילו לעשות דברים אחרת מול עזה והחמאס".

אחריו דיבר ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שאמר: "לצערי הרב, המדינה לא עמדה במחויבות שלה. חלק מהחוסן האזרחי זו הידיעה שמה שמובטח לפני המלחמה יקרה בזמן שהיא פורצת ולתושבים יהיה לאן להתפנות. בתור תנועה אנחנו יכולים לקבל צל"ש על הערבות ההדדית שלנו, אבל זה לא צריך להיות ככה. אנחנו יודעים הכי טוב איך להפעיל את התושבים שלנו, אבל קריסת תוכנית מלונית בזמן אמת הכניסה הרבה אי-שקט. אנחנו בשלב היישום של תוכניות "היום שאחרי", פעלנו יחד עם התנועה מול ועדת הכספים של הכנסת לגבי מס רכוש ואני מקווה שהצלחנו להסביר להם את הבעיה. בלי המרובע של מדינה-תנועה-מועצה-יישוב לא נשיג חוסן לתושבים. כל חלק נשען על החלק הגדול יותר. חייבים להמשיך בקליטה וצמיחה דמוגרפית. אנחנו צריכים לעבוד בזה 24/7. הערבות ההדדית היא דבר שלא יסולא בפז. אמרו שלא תהיה ערבות הדדית בקיבוץ המתחדש וטעו".

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי-ילין, הקרינה סרטון תודה עם תמונות מהקיבוצים המארחים וסקרה את פעילות מטה החירום שהפעילה התנועה והפעילות שנעשית מאז שהסתיים סבב הלחימה.

לאחר מכן דיבר שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אלון שוסטר (מפלסים), שצפוי לסיים תפקיד זה אם תושבע ממשלה חדשה ביום ראשון הקרוב: "היום זה יום העבודה האחרון שלי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ואני מאוד מצטער שאני לא ממשיך. אם הדיל הוא שאני צריך לזוז ממקומי כדי שנתניהו יזוז מכיסאו – אז אני אזוז בלי התלבטות. בשנה האחרונה הצבנו את הערכים שלנו ושמנו אותם בקדמת הבמה. תרבות חיים של הוגנות ותנאי משחק מוסכמים. ההאשמה החריפה ביותר שמאשימים אותי היא שאני שר החקלאים. אני מודיע לכם שלפני המאבקים שנכונו לנו בממשלה החדשה, חשוב שנדע לחזק את הנרטיב שרואה ביצרן המזון והחקלאי, בפריפריה ובכלל, אליטה משרתת. צריכים לשאת אותנו על כפיים, באופן מידתי, ואני מקווה שנצליח לעשות זאת ביחד. אפשר לעבוד ביחד למרות הפערים בהשקפות וברקע".

ניר מאיר הודה לאלון על פעילותו במשרד ועזרתו הרבה בקידום מתווה פיצויים על נזקי הקורונה גם לעצמאים בקיבוצים.

לאחר מכן הציג אלישע שפירא הצעה לסדר בעניין המלצות הוועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל התנועה, ובקשה שהנושא יחזור לדיון נוסף בוועדה. המועצה דחתה את הצעתו.

הסעיף הבא בסדר היום עסק באישור המלצת ועדת הגיוס הרחבה לבחירת הדס דניאלי-ילין לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה. ד"ר שרה אדום, יו"ר הוועדה, אמרה כי "הוועדה דנה ומצאה כי תפקיד המשנה למזכ"ל עדיין חשוב ורלוונטי, ופתחה במכרז לגיוס מועמדים בתפקיד. לאחר תום ההליך והראיונות של המועמדים והמועמדות, הוועדה החליטה להמליץ פה אחד על הדס".

דניאלי-ילין הציגה בפני המועצה את עצמה ואת פועלה, ואמרה בין היתר: "מכיוון שבעיני המשימה הגדולה ביותר בתנועה היא לייצר סביבה חדשנית שצופה פני עתיד, ולא רק מתרפקת על העבר, אני מתבוננת בסיפוק בשנים האחרונות בשינויים שקרו במטה התנועה - צעירים רבים שהצטרפו וממשיכים להצטרף אלינו ונשים רבות תופסות עמדות ניהול ומנהיגות בתנועה, מייצרים ומייצרות תחושה של תנועה חדשנית המתקדמת קדימה ומתאימה עצמה למציאות המשתנה.

אני רואה חשיבות רבה בקידום וחיזוק הערבות ההדדית בתוך הקיבוצים ובין הקיבוצים, עם הגב שהתנועה נותנת. ערבות הדדית זו באה לידי ביטוי בעבודתי בליווי מצבי המשבר, המבצע האחרון הוא דוגמא אחת לכך  אך הסיוע במשברים הוא כמעט יומיומי.

בעיני, התנועה אינה, ואסור לה להיות, רק משרד אינטרסים ולכן אני רואה חשיבות עצומה בעשייה הרבה של התנועה בחברה הישראלית. אנחנו נלחמים על עתיד ילדינו ונכדינו ואני רואה בממשלת השינוי הבאה עלינו לטובה הזדמנות גדולה עבורנו להגשים את ערכינו. לכן, אני שמחה על שנרתמנו ופעלנו להקמתה.

בהסתכלות קדימה, אני מאמינה כי לתנועה הקיבוצית תפקיד חשוב הן למען הקיבוצים והן למען החברה הישראלית. אני מאמינה שהתנועה הקיבוצית צריכה ויכולה להיות ציר מחבר במחנה הליברלי והסוציאל-דמוקרטי, ואשקיע את זמני ומרצי להמשיך ולבנות את שדרת מנהיגות העתיד של הקיבוצים, התנועה הקיבוצית והחברה הישראלית".

לאחר דבריה אמר מזכ"ל התנועה: "הדס היא פרטנרית לא קלה, היא דעתנית, נחושה ועומדת על דעתה ודווקא בגלל שהיא לא עושה לי חיים קלים, היא האדם המתאים לתפקיד ותעשה טוב לתנועה. על כן אני מצטרף להמלצה עליה".

כזכור, לפני כחמש שנים אישרה מועצת התנועה את תפקיד המשנה למזכ"ל, מתוך הבנה כי לתנועה הקיבוצית תפקידים רבים, הן כתנועה ציונית משימתית המתמודדת עם האתגרים המורכבים של החברה הישראלית, והן כגורם הנותן מענה לצרכי הקיבוצים השונים ומייצג אותם אל מול משרדי הממשלה וגורמי המדינה השונים. מזכ"ל התנועה והמשנה מחלקים ביניהם את האחריות לטיפול בנושאים השונים ואת האחריות הניהולית על אגפי התנועה.

בנוסף, מטפל המשנה בקידום שותפויות אסטרטגיות עם גופים ציבוריים וארגונים החולקים תפיסת עולם ומטרות דומות ליעדים שהוגדרו על ידי התנועה הקיבוצית, ומייצג את התנועה בתאגידים ותנועות הקשורים אליה ולקיבוצים, וביניהם גופי תרבות, חינוך וקרנות.

לאחר מכן הציג מבקר התנועה, אלי גולדמן (משמרות), את תוצאות מעקב ביצוע החלטות מוסדות התנועה לשנת 2020. המבקר ציין כי מתוך 50 החלטות מזכירות שהתקבלו ב-23 ישיבות בוצעו 46 החלטות, 3 החלטות בתהליך ביצוע והחלטה אחת בוצעה חלקית. בנוסף עלה מהבדיקה כי נוכחות הקיבוצים במועצה עלתה מ-74 קיבוצים בממוצע (27 ישיבות פרונטליות) ל-143 קיבוצים בממוצע (4 ישיבות ZOOM), עליה של 93%.

מתוך ארבעת ישיבות הזום נכחו 215 קיבוצים בישיבה אחת לפחות, 25 קיבוצים יותר מאשר ב-27 ישיבות בתקופה הקודמת (27), מתוכם 18 קיבוצי פריפריה.

הסעיף האחרון במועצה, עסק בהמשך קיום דיוני המועצה באמצעות הזום, תוך שילוב של נוכחות פיזית, ובמקביל לקיים ישיבות מועצה 'פיזיות' בלבד בשני מועדים במשך השנה. כזכור, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ומגבלות ההתקהלות, עברה התנועה הקיבוצית, בהתאם להנחיות רשמת האגודות השיתופיות, לכינוס אסיפות בהיוועדות חזותית (זום). עם הסרת מרבית מגבלות ההתקהלות, הוצגה בפני מועצת התנועה ההצעה לקיים מעתה את כינוסי מועצת התנועה באופן משולב, היינו - בהתכנסות פיזית והיוועדות חזותית. יצויין כי בהתאם להנחיות רשמת האגודות השיתופיות, לא זו בלבד שאמצעים טכנולוגיים מהווים צעד משמעותי בקידום יכולת המעורבות וההשפעה של חברי האגודה ודרך לחיזוק רשויותיה, אלא שאין כל מניעה לכנס אסיפות כלליות באגודה בכינוס פיזי, הן בדרך של היוועדות חזותית והן באופן משלב.

מועצת התנועה אישרה את המשך קיום ישיבותיה באמצעות הזום ברוב של 93%.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה