דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אורך רוח - קהילה קיבוצית במיטבה בגל השני של הקורונה

ראשת אגף החברה בתנועה, ד"ר אילת גלס במסר מיוחד לקיבוצים: "בימים האחרונים כולנו מתעוררים למציאות הזו, וההתמודדות קשה שבעתיים אחרי חווית חודשי החרום של הגל הראשון. האתגר שלנו כקהילות קיבוציות גדול, והאתגר של ממלאי התפקידים עצום ממנו - לנווט ולהוביל במציאות מורכבת, לקחת החלטות קשות וליישם אותן בנחישות וברגישות, תוך כדי מתן מענה, קשב ותמיכה, להמציא את עצמם מחדש ולהיות יצירתיים כדי לתפקד במציאות המשתנה".

אורך רוח - קהילה קיבוצית בזמן קורונה
ערכות שקיבלו המבודדים בגבעת חיים מאוחד

והנה שוב מצב. אז מה זה עכשיו? חרום? שגרה? סגר פתוח? פתוח אבל אסור?

גם הפעם יכול נוכל!! על מה מבוססת הערכתי זו??

ד"ר אורי בן נשר מונה 6 סעיפים  היוצרים במשותף חוסן תפקודי הנדרש לפרט או לארגון: 

  • מסגרת של מודעות ומתן משמעות ערכית לאיום או למצב הדחק.
  • רצון או צורך לתפקד גם במצב חירום ולהתמודד עם האתגר.
  • מיקוד שליטה פנימי ורצון של הפרטים להשפיע על עתידם ולעצב אותו בכוחות עצמם.
  • אמונה ביכולת ההתמודדות והרגשת מסוגלות.
  • גיבוש, לכידות וזהות קהילתית.
  • מחויבות, נחישות והתמדה – נכונות לחתור ליעדים וכושר סיבולת.

בחודשים האחרונים חמשת הסעיפים הראשונים באו לידי ביטוי בקיבוצים רבים, הם נגזרים ממרכיבי הזהות הקיבוצית שלנו בשגרה ובחרום. בסעיף גיבוש הלכידות והזהות הקהילתית ראינו מופעים מרגשים מדן ועד אילות, במרכז ובפריפריה, ואלו ימשיכו להתבטא במקומותינו גם הלאה. החיסון אמנם טרם נמצא, אבל לנו חיסון ייחודי משלנו, מודעות של בית ודרך, לכידות וזהות של קהילה קיבוצית במיטבה, רצון ויכולת להתמודד.

צלחנו את הגל הראשון גם בזכות עבודה קשה וסיזיפית של רבות ורבים. עכשיו, כשהמצב שוב משתנה, עכשיו הזמן לסעיף השישי – להמשך ההובלה בנחישות ובהתמדה, מתוך מחויבות.

מהיכרותי עם רבים מממלאות וממלאי התפקידים זה מה שמאפיין אתכם.

מה יעזור לנו בזה? שיתוף אמיתי של מעגל השותפים שלנו באתגר, בקושי (גם האישי) ובמציאת הפתרונות; גיוס מחדש של הקהילה לסיוע, תוך בקשה להשתתפות רחבה באחריות ובתפעול – ריענון הכתפיים שמתחת לאלונקה; התייחסות לצורך של המובילים בהפגה, הצטרפות למעגלי עמיתים אזורים או תנועתיים להיוועצות, החלפת מידע ותמיכה הדדית. וסבלנות ונדיבות כלפי עצמנו וכלפי אחרים – זוהי שעת מבחן, אבל גם שעת רצון לכוחות אישיים וקהילתיים. אנחנו בתנועה הקיבוצית ממשיכים לעמוד לרשותכם לתמיכה, לליווי, ולכל מה שנדרש.

בנקודת הזמן הזו כשנדרש לשנס מותניים מחדש, לקחת אויר ולהמשיך לתפקד חשוב להוקיר ולהביע הערכה. זה הזמן שלנו להתייחסות לצורך של המובילים בפרגון, לחזק את המנהיגות המקומית שלנו ואת אלו שמתמודדים יום יום על בריאותנו כציבור, על האיתנות הכלכלית הקיבוצית שלנו, על החוסן שלנו כקהילות קיבוציות.

מנהלי הבריאות והרווחה, הגיל השלישי, הסיעוד, התרבות, החינוך, הצעירים, הצמיחה והקליטה, הנוי והחצר, המש"א, המנהלים הכלכליים, היו"רים, מנהלי הקהילות, חברי הנהלות, חברי צח"י וכל ממלאי וממלאות התפקידים והמתנדבים – קונפוציוס חשב עליכם כשאמר - "אנשים מסוימים רוצים שזה יקרה, אנשים מסוימים מתפללים שזה יקרה, אחרים גורמים לזה לקרות"

נמשיך להתמודד באורך רוח – זה הולך להיות ארוך ונצטרך את הרוח. מהיכרותי עם רבות מהקהילות הקיבוציות אני יודעת כי יכול נוכל.

 

הוספת תגובה חדשה