דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"בכל העולם רואים בקיבוץ דוגמא ומודל לקואופרציה בת קיימא"

התנועה הקיבוצית הוזמנה ע"י משרד הכלכלה לכנס קואופרציה בקולומביה
פאנל בהשתתפותה של עו"ד מרב ניב, בכנס הקואופרציה בקולומביה

הכנס השנתי של ארגון הגג לקואופרטיבים בקולומביה
ב-20-21 באפריל התקיימו הועידה והאסיפה השנתית של ארגון הגג של הקואופרטיבים בקולומביה- ASCOOP. הקואופרטיבים הינם גופים חזקים מאוד במשק הקולומביאני ופרט לפעילותם הרבה בתחומי הביטוח, האשראי, החקלאות, החינוך, שירותי הבריאות ושירותי צרכנות שונים, פועלת התנועה הקואופרטיבית ומקדמת תחומים רבים נוספים בחיי חבריה ובמסגרת קהילותיהם.
מטרת חלקה העיוני של הועידה, בה השתתפו כ-600 משתתפים ממגוון קואופרטיביים ברחבי קולומביה, הייתה להמחיש, בעזרת עובדות, נתונים ודוגמאות מהשטח, את יתרונו של המודל הקואופרטיבי כחלופה הטובה ביותר ליצירת הון חברתי, חברה דמוקרטית וצמצום פערים כלכליים במדינה.

ביוזמת נציגות משרד התעשייה והכלכלה ושגרירות ישראל בבוגוטה בעקבות פניית הנהגת ה-ASCOOP, הוזמנה התנועה הקיבוצית, ועו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית כנציגתה, להיות הדוברת המרכזית בועידה, תחת הכותרת- "הקיבוץ: דוגמה מוצלחת לקואופרטיביות בת-קיימא".
במרכז הועידה עמדו הקיבוץ ותהליכי התפתחותו הקהילתיים, התרבותיים, החינוכיים, החקלאיים והתעשייתיים ומשכו התעניינות רבה מצד המשתתפים ומצד אמצעי התקשורת בקולומביה, אשר סיקרו את הועידה. מקור העניין בקיבוץ אינו רק נוכח ייחודיותו כקואופרטיב רב דורי ורב תחומי, אלא בעיקר נוכח יכולתו המוכחת של הקיבוץ להתאים עצמו לסביבה המשתנה ולהוות מסגרת וצורת חיים ראויה ואטרקטיבית גם לאחר יותר ממאה שנים, יכולת הבאה לידי ביטוי הן במקומן ומשקלן של החקלאות והתעשייה הקיבוצית בסך התוצרת החקלאית והייצור התעשייתי בישראל והן באורחות החיים הקיבוציים, אשר על אף המגוון המאפיין אותם, מושתתים על עקרונות של השתתפות, דמוקרטיה וערבות הדדית, כמרכיבים היוצרים ומקיימים הון חברתי יחד עם הצלחה כלכלית.
בכנס הרצתה עו"ד ניב בפני מנהלים וחברי הנהלות קואופרטיבים מקומיים וארציים, התראיינה לכלי תקשורת מקומיים והשתתפה בפאנל שעסק באתגרים העומדים בפני הקואופרטיבים, בכל הנוגע לפיתוח מנהיגות, הכשרת מנהלים, חיזוק ההון האנושי ועוד. את הפאנל הנחתה קלאודיה פלאסיוס, עיתונאית וכתבת CNN בספרדית, זוכת פרסי עיתונאות שונים בקולומביה ובאמריקה הלטינית.

הכנס השנתי של הקואופרטיבים באירופה
בשבוע לאחר מכן התקיימו באי מלטה המפגש והאסיפה השנתית של Cooperatives Europe - ארגון הקואופרטיבים באירופה.
כחברה בברית הקואופרציה העולמית, השתייכה התנועה הקיבוצית בעבר לאזור אסיה, אולם לבקשת התנועה לשנות את אזור השתייכותה בשל מאפיינים דמוגרפיים, כלכליים ותרבותיים – התקבלה התנועה לארגון האירופאי.
מאיה שפיר, המרכזת את תחום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית, ייצגה את התנועה במפגש ובאסיפה השנתית, בהם השתתפו וברכו, בין היתר, ראש הממשלה ושר הכלכלה של מלטה.
באסיפה השנתית של הארגון, נבחר נשיאו החדש של הארגון - מר ז'אן לואי בנסל, חבר הנהלת ברית הקואופרציה העולמית ונשיא הבנק הקואופרטיבי הגדול ביותר בצרפת, לקדנציה בת ארבע שנים, נבחר ועד מנהל הכולל 13 נציגים (7 מתוכן נשים!), ואושרו תכנית העבודה והתקציב השנתי.
שפיר מספרת: "מפגש זה, כאחרים, מחדד את מידת השותפות בהשקפת העולם, בהתנהלות ובדילמות שיש לתנועה עם אנשים כה רבים בעולם בכלל ובאירופה בפרט ואת כמות הניסיון, הידע והרעיונות שנצברים על ידם, היכולים לסייע לנו במיצוב יוזמות הקואופרציה בישראל ובתנועה וכחלק מקורסי קידום הקואופרציה, אותם מובילה התנועה".

קורסים להבנת הקואופרציה הקיבוצית ותהליכים בקיבוצים
מיד לאחר שני אירועים עולמיים אלה, התקיים בשבוע שעבר מפגש הסיכום המשותף לשני קורסים בנושא "הבנת הקואופרציה הקיבוצית", אשר התקיימו במקביל במהלך החודשיים האחרונים, האחד - בקיבוץ כפר הנשיא והשני בקיבוץ הזורע. בשני הקורסים השתתפו כ-30 חברים וחברות מ-17 קיבוצים שונים.
מטרת הקורסים הייתה להנגיש ולהמחיש את מהות הקואופרטיב, את ערכיו ועקרונות הפעולה שלו, וכן את היקפיה, עוצמתה והלך רוחה מעורר ההשראה של הקואופרציה בעולם, ההיסטוריה הקואופרטיבית בארץ ואת יתרונות ואתגרי המודל הקואופרטיבי, על מנת לחדד את זהותם הקואופרטיבית של הקיבוץ וארגוניו הכלכליים.
במפגש הסיום, אשר התקיים בבית התנועה הקיבוצית, ברכו מזכ"ל התנועה מר ניר מאיר ורשם האגודות השיתופיות עו"ד מירון הכהן והתקיים דיון מסכם בין משתתפי הקורס שכלל רעיונות ותובנות להמשך פעולתם המשותפת יחד עם התנועה. מיד לאחר סיומם של שני קורסים אלה וביוזמת תושבי אזור הערבה, מתחיל השבוע קורס להבנת הקואופרציה הקיבוצית באזור.
ומה הלאה...
זה המקום לציין כי אזור המתארגן על קבוצת חברים מעוניינים, מוזמן ליצור קשר לארגון קורס, ליצירת נבחרת של שותפים לעידוד ההיכרות עם עולם הקואופרציה. כמו כן, הנהגות וחברים בקיבוצים המעוניינים לייצר שיח קואופרטיבי בקיבוציהם – מוזמנים ליצור קשר ולקבל סיוע (בכלים ובאנשים) להובלתו.

מאיה שפיר  054-9799115    maya@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה