דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בכרם שלום יוצאים לדרך חדשה: נבחר ועד שיחליף את הוועד הממונה

בחודשים האחרונים נערך קיבוץ כרם שלום לסיום כהונת הוועד הממונה ולתחילת כהונת הוועד נבחר. מנכ"ל הקיבוץ: "אנו יוצאים לדרך חדשה ומאתגרת אך סמוכים ובטוחים שבסיוע התנועה נעלה ונפרח"
קהילת כרם שלום בחג השבועות האחרון. יוצאים לדרך חדשה. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הקיבוץ
קהילת כרם שלום בחג השבועות האחרון. יוצאים לדרך חדשה. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של הקיבוץ

הקיבוץ שהוקם בשנות החמישים כהיאחזות נח"ל, אוזרח בשנת 1968 וכעבור שלוש שנים עבר לנקודת הקבע שלו, בסמוך למשולש הגבולות עם רפיח ומצרים, ידע לאורך השנים קשיים וגלגולים רבים. בשנת 1995 התפרק הקיבוץ לאחר שנקלע למשבר חברתי וכלכלי אשר בעקבותיו מרבית חבריו עזבו אותו, ובשנת 2001 הוקם מחדש במתכונתו הנוכחית. למרות ההקמה המחודשת הוא התקשה לקלוט חברים חדשים ונכנס לרשימת היישובים בתת-אכלוס של משרד החקלאות.

בשנת 2016 התגייסו התנועה הקיבוצית, המועצה אזורית האשכול וארגונים נוספים כדי להוביל לפיתוח וצמיחה של כרם שלום. שנה קודם לכן פנה מזכ"ל התנועה לרשם האגודות השיתופיות באותו הזמן, עו"ד מירון הכהן, בבקשה לסייע והוא מינה חוקר לבדיקת המצב בכרם שלום. אחת המסקנות שלו הייתה שאין מנוס מהפיכת הקיבוץ משיתופי למתחדש, ושאם לא ייעשה הדבר על ידי החברים, ימונה לקיבוץ מפרק מפעיל שיקבל את מלוא סמכויות הניהול. תוצאה אחרת של החקירה הייתה שהוועד המנהל הפך לוועד ממונה על ידי הרשם. התנועה בחרה במשה תייר (להב) לתפקיד היו"ר, וכעבור שנה וחצי החליף אותו אודי אורנשטיין (רביבים). הקיבוץ אכן החליט באותה שנה להפוך לקיבוץ מתחדש, וכעבור שנה הוחלט גם לעבור למודל קיבוץ מעורב של חילונים ודתיים.

בשיתוף פעולה עם הקיבוץ הדתי החל תהליך של קליטת משפחות דתיות, תוך הבנה שהקיבוץ לא יהפוך לדתי ושמירה על מתכונת של שני שליש חילונים ושליש דתיים, ופיתוח מואץ של תשתיות ודירות בקיבוץ כדי לקלוט את החברים החדשים שעתידים להגיע. שנה לאחר מכן נקלטו בקיבוץ 12 משפחות חדשות, 9 מתוכן דתיות. בנוסף, הצטרף גם גרעין של חיילים והחלה ההקמה של שכונת מגורים שמינית בכניסה לקיבוץ.

כיום, הקיבוץ נמצא בתנופה ומונה 66 חברי קיבוץ ו-10 מועמדים לחברות. במהלך שנת 2021 הושלמה בנייתם של שמונה בתי אגודה ונפתח גן ילדים חדש בתוך הקיבוץ, לראשונה מזה 40 שנה. במהלך שנת 2022 אוכלסו כל בתי הקבע החדשים בקיבוץ והוחלט לצאת לבניה של שכונת בתי קבע נוספת.

בעדכון ששלח השבוע מנכ"ל כרם שלום, אבי עטר, למזכ"ל התנועה ניר מאיר, ולהנהלתה, הוא דיווח על כך שהקיבוץ נערך בחודשים האחרונים לסיום כהונת הוועד הממונה ולתחילת כהונת הועד נבחר. לדבריו, "התהליך כלל היבטים קהילתיים ופורמליים ואני גאה ושמח לספר שתהליך ההחלפה הושלם בהצלחה. בהיבט הקהילתי קיימנו תהליך שכלל הקמת צוות מוביל שינוי ומפגשים קהילתיים לכלל החברים. במפגשים הללו החברים שוחחו על התקוות והחששות שהשינוי טומן בחובו וגם למדו יחד על ההיבטים הפורמאליים של בחירת החברים". לחברות בוועד התמודדו 10 חברים, מתוכם נבחרו 5 שמייצגים את המגוון הקהילתי בקיבוץ, ובראשם נבחר יגאל מוסקוביץ לשמש כיו"ר הוועד. עטר ביקש להעביר את הערכת הקיבוץ לניר ולהנהלת התנועה על התמיכה בכרם שלום ואיחל הצלחה לחברי הוועד הנבחר. "אנו יוצאים לדרך חדשה ומאתגרת אך סמוכים ובטוחים שבסיוע התנועה נעלה ונפרח", כתב בסוף מכתבו.

הוספת תגובה חדשה