דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גם את החוסן צריך לדעת לנהל

מציאות הקורונה מאתגרת במיוחד את החוסן של ממלאות וממלאי התפקידים בקהילות הקיבוציות, שמתמודדים עם מורכבויות וחוסר ודאות גבוהה לאורך זמן. סדנה שפותחה בתנועה הקיבוצית מעניקה להנהגות הקיבוציות כלים להתמודדות עם האתגר תוך חיזוק החוסן האישי והקהילתי
גם את החוסן צריך לדעת לנהל

בימים האחרונים התקיימה בצפון הארץ סדנה עבור ממלאי תפקידים בכירים בקיבוץ, שבחר להוציא את מטה הקורונה והצח"י מגבולות הקיבוץ ולתת להם כלים אישיים וארגוניים כדי להמשיך לצלוח את אתגר הניהול בעידן הנוכחי.

במהלך הסדנה, הצוות דיבר על אתגרי הניהול והסנכרון במציאות שמצריכה קבלת החלטות מהירות אל מול תגובות וביקורת מחברי וחברות הקיבוץ. ממלאות וממלאי התפקידים שיתפו את הקבוצה בדפוסי הניהול הקיימים אצלם ובחנו יחד מה הם דפוסי הניהול הרצויים שיאפשרו להם לצמוח בתפקיד ויחד עם זאת לעשות את התפקיד על הצד הטוב ביותר. מזמיני הסדנה ציינו כי אתגר הקורונה הביא את הצוות לדילמות אתיות רבות על הצורך בשמירה על הנחיות הקורונה וקיום שגרת חיי קיבוץ ככל הניתן".

איילת הריס, יועצת ארגונית בהכשרתה, מהמחלקה לצמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית שארגנה את היום, מספרת: "הקיבוצים, כמו שאר העולם, נמצאים במציאות של תנודתיות מוגברת, חוסר ודאות, מורכבות ועמימות. המושג השגור כיום, הוא VUCA  (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity). המציאות הפכה לכזו שקשה לחזות ולתכנן אירועים לטווח זמן ארוך וקצר, השינויים הם חדים ותקופים ומאלצים אותנו לשבור מבנים ותבניות חשיבה שנהגנו להישען עליהם.

הריס מוסיפה: "עידן הקורונה העניק לנו שפע של הזדמנויות להבין הלכה למעשה, את המשמעות של אי וודאות וחוסר יכולת לתכנן אפילו שבוע קדימה. את הצורך המתמיד להעריך את המצב ולפעול בהתאם, לעשות ורק אז לעצור ולבחון את המעשים שלנו. ניהול אירוע הקורונה שבר את המבנים הידועים והקיימים של ההתנהלות שלנו. תקופות ממושכות בבית עם ילדים ללא מערכות חינוך לרוב תוך ניסיון לקיים שגרת עבודה רגילה, סגירה של חדרי האוכל לישיבה משותפת, ניתוק חברתי, קושי בקיום אירועי תרבות מרובי משתתפים ומשתתפות, הפרדה ושמירה על האוכלוסייה המבוגרת וכו'. הקיבוצים עברו מניהול שוטף לניהול חירום. בהרבה מהמקרים הניהול התחלק בין הנהלת הקיבוץ לצח"י קורונה".

בתנועה הקיבוצית מזהים כי ממלאי וממלאות התפקידים, נאבקים במקביל לאתגרי הקורונה בשמירה על איזון בין בית לעבודה, בין פרטי לציבורי, בטח אם גרים באותו קיבוץ האתגר כפול ומכופל. קורה לא פעם שמנהל/ת קהילה, מזכיר.ת קיבוץ, יושב.ת ראש הקיבוץ, מרכז.ת המשק, נמצאים באופן מתמיד בניסיון לשרת, לנהל ולהנהיג את חברי וחברות הקיבוץ על הצד הטוב ביותר ששואף לתת מענה לצרכי הפרט ולקדם את טובת הכלל.

הריס מסכמת: "במחלקה לצמיחה ופיתוח קהילה זיהינו את האתגר המורכב ובנוסף למסמך שיצא בשנה שעברה  פתחנו סדנה ייעודית עבור ממלאי וממלאות התפקידים בקיבוץ. הסדנה שמה דגש על מתן כלים אישיים וארגוניים להתמודדות עם מציאות מורכבת ועידן של חוסר ודאות. יחד נבחן את דפוסי הפעולה הקיימים ברמה האישית ומשם נגבש יחד מתווה לעבודה משותפת בין ממלאי וממלאות התפקידים שיסייע לקיבוץ לפעול באופן המיטבי לו" 

הסדנה מועברת על ידי אסף שגב, מנכ"ל leadership 360  ואיילת הריס מהתנועה הקיבוצית.

רוצים לקבל פרטים נוספים?

איילת הריס 052-8022072 | ayeleth@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה