דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

החיילת הבודדה שחלמה והוציאה לפועל תערוכת אמנות בעיר הבה"דים

תשוקה של שנים, ופרויקט אחד יחיד ומיוחד שהחל כרעיון אצל לאה וויס, חיילת בודדה המאומצת בעין המפרץ, הפך למציאות מעוררת השראה ופורצת דרך בעיר הבה"דים: תערוכת אמנות של חיילים מיחידות שונות
לאה (במרכז) והחיילים המציגים את יצירותיהם בתערוכה בעיר הבה"דים. צילום: אילנה גלושקו
לאה (במרכז) והחיילים המציגים את יצירותיהם בתערוכה בעיר הבה"דים. צילום: אילנה גלושקו

לאה עלתה לישראל לפני שלוש שנים מעיר שנמצאת במערב חבל סיביר שברוסיה, דרך תכנית "מסע" של הסוכנות היהודית ושוכנה במרכז הקליטה בכרמיאל, שם המשיכה בתחביב האהוב עליה - ציור - ואף יצרה תערוכה ראשונה בארץ. היא התגייסה לצבא כחיילת בודדת יחד עם גרעין צבר ואת שנתה הראשונה עשתה בכפר צבר רעננה כשהיא חולמת להגיע יום אחד לקיבוץ ומתכננת שזה גם יקרה. כך הגיעה לקיבוץ עין המפרץ שקיבל אותה בזרועות פתוחות והעניק לה בית חם ואוהב.

בתפקידה הצבאי היא מש"קית טי"ל (טכנולוגיות ייעודיות להדרכה - מדור החוקר, מפתח ומטמיע הדרכה המותאמת לדור הצעיר) בעיר הבה"דים, ועוסקת במה שאוהבת נפשה - צילום וגרפיקה. בשעות הפנאי שלה היא אוהבת לצייר ולהביע באמצעות זאת את עולמה הפנימי.

לפני שנה בדיוק עלה ללאה רעיון לייצר תערוכה שכולה יצירות אומנות של חיילים ותאפשר לראות את העולם דרך עיניהם של יוצרים צעירים. הרעיון היה זקוק לזמן בשביל להתפתח ולהבשיל ולקבל את ברכת הצבא, ואכן, זה לקח שנה שלמה שבמהלכה היה צריך לגייס אמנים מבין החיילים ביחידות שונות, לנהל את הלוגיסטיקה של התערוכה, למצוא את המקום והמועד הנכון לפתיחה וכמובן - פנאי בין המשימות הצבאיות. לאה בדרכה המיוחדת שמאופיינת בשקט ובנחישות לא ויתרה, בידיעה שהאמנות מביאה ערך מוסף לחיים הן ליוצרים והן לצרכנים.

בתחילת ספטמבר נפתחה בעיר הבה"דים תערוכתה של לאה - "האותיות הגדולות". בתערוכה מציגים שמונה אמנים (חיילים) אומנים, וביניהם: מריה חוביצקאיה, מרגריטה אזרקוביץ', גבריאל בערל, ולדיסלב אורניוק, תמר ספיר, נטע שרייבמן, וכמובן - לאה עצמה. "את השם בחרתי יחד עם המפקד שלי לאחר מחשבה רבה בנושא. אם בתפקידך הצבאי אין ממד יצירתי, אז מעט אנשים יודעים על היכולות שלך והאותיות הגדולות מבטאות את ההזדמנות להתבלט", מסבירה לאה. "בהתחלה חששתי שזו תהיה תערוכה של 'לאה וויס וחברים', אבל  די מהר מצאתי אמנים מכל יחידות הצבא ששמחו להזדמנות להציג את יצירותיהם", היא מספרת.

כל מי שמכיר את לאה יודע שזו רק ההתחלה ושעוד נכונות לאוצרת הצעירה תערוכות רבות והמשך יצירה, שגשוג ופריחה מקצועיים ואישים. יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית אומרת: "להעניק בית לחייל/ת בודד/ה בקיבוץ זה גם אומר לאפשר מרחב התפתחות, יצירה וצמיחה בשעות הפנאי. לשמחתי, מגיעים אל ביתנו הקיבוצי מבין החיילים הבודדים גם יוצרים רבים, ואנחנו זוכים לפרגן להם בדרכים רבות. בשיחתי עם לאה עלה רעיון שהיא תוביל גם תערוכה של יוצרים מקרב החיילים הבודדים בקיבוצים, ואנו נערכים לכך ומחפשים גלריה מתאימה שתארח אותנו. עבור רבים זו תהיה התערוכה הראשונה שבה הם יציגו, והניסיון של לאה כאמנית וכעת גם כאוצרת יהיה מודל והשראה עבור אחרים. אני מצדיעה ללאה על היכולת ליצור ולהוביל את התערוכה, לאפשר חיבור בין העולם הצבאי לאמנות ולחשוף מימד כל כך משמעותי גם לחיילים שפחות נחשפים לכך בבסיס הגדול בארץ.

זו ההזדמנות להודות לקיבוץ עין המפרץ שמעניק בית מדהים לשישה חיילים בודדים מאושרים.

הוספת תגובה חדשה