דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 11.12.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 11/12/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
151207tkz15611
לקראת גיוס: מסע י"ב המסורתי של התנועה הקיבוצית 
השבוע התקיים מסע י"ב המסורתי של התנועה הקיבוצית. למעלה מ-1,000 בני נוער, בני קיבוצים ותלמידים בחינוך הקיבוצי קיימו את מסע האופניים השנתי שנועד לעודד את הצעירים ולהכינם לשירות צבאי משמעותי וכן לביצוע שנת שירות התנדבותית בקהילה, לפני גיוסם לצבא. בין היתר, נחשפו תלמידי י"ב למגוון החיילות הלוחמים של צה"ל שהגיעו לפגוש את הצעירים ונפגשו עם לוחמי סיירות מובחרות וחיילות השדה שניסו לכבוש את ליבם ולשכנעם להתגייס דווקא אליהם. שיעור הגיוס לצה"ל בקרב בני ובנות התנועה הקיבוצית עומד על למעלה מ-97%. כמעט 80% מתגייסים ליחידות המובחרות. מדי שנה, מאות בני קיבוצים מתנדבים לשנת שירות, מגמה שמתחזקת בשנים האחרונות ומהווה מקור לגאווה לתנועה הקיבוצית כולה ועדות לנוער ערכי ומעורב חברתית.
מסע י"ב מתקיים למעלה מ-20 שנה ברציפות והפך למסורת קיבוצית. מדובר במסע אופניים אתגרי שנמשך 4 ימים על פני 100 ק"מ בדרום הארץ, במהלכו עברו הצעירים דרך המכתש הגדול, ועד לנאות הכיכר שבערבה. במהלך ימי המסע נחשפו הנערים והנערות להעשרה בנושאי- מנהיגות, והיכרות מעמיקה עם סוגיות ליבה של החברה הישראלית. בנוסף למפגשים עם יחידות צה"ל נפגשו החניכים עם עמותות וארגונים חברתיים כדוגמת השומר החדש, חילונים ודתיים מסרבים להיות אויבים, מטה המכינות, תג מאיר, איגי– ארגון הנוער הגאה, ועוד. השנה, לקחו חלק במסע 90 תלמידי כיתה י"ב המגיעים ממערכת החינוך הבדואית מכל רחבי הארץ כחלק מעידוד השירות במגזר ותרומה לדו- קיום.
_J7A79391
151207tkz182
IMG-20151208...
מהלך השבוע ביקרו את החניכים אישים בולטים ומעניינים. בערב הראשון הצטרף לחניכים יורם ישראלי, ראש מ"א מטה-אשר, בערב השני התקיים טקס הדלקת נרות, עם ניצולת הפיגוע במעלה עקרבים מירל'ה פירסטנברג. בהמשך הערב נפגשו החניכים לשיחה עם ח"כ ברושי. ח״כ חיים ילין לקח חלק במסע ורכב יחד עם בני הנוער את הדרך ממישור ימין ועד סוף מעלה עקרבים. לדבריו: ״אני רואה במסע כאחד הפרויקטים המעצבים ביותר לנוער שלנו. שנת השירות הינה שנה של התנסות הכוללת נתינה שהיא כולה קבלה, אני ממליץ לכולם לעשות שנה זאת כחוויה מעצימה״. את הערב האחרון למסע העבירו החניכים ביחד עם יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג. המסע הגיע לסופו בבה"ד 1, שם התקיים יום רעיוני שהסתיים בטקס מרגש בהשתתפותם של ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, ואיציק חולבסקי, ראש מ"א מגידו. בדבריו לחניכים, ציין ניר מאיר את הסמליות המובהקת בסיום המסע בביה"ס לקצינים: "מסע האופניים הסתיים, אך הוא רק התחלה לדרך שתעברו עוד חצי שנה בצה"ל. זוהי דרך ברורה, המלווה בעקרונות ערכיים. לכאן מגיעים לקבל יסודות של מנהיגות והובלה אותם תיישמו בהמשך השירות הצבאי, ואני מאמין שגם במהלך חייכם." 
ניתן לצפות בתמונות וסרטונים מתוך המסע בלחיצה כאן.
 
20151210_110...
"אם אתם לא נמצאים- אנחנו פחות טובים"
סוף מסע י"ב כלל פגישה עם מפקד בה"ד 1, אלוף משנה, יניב אלאלוף, שביקש לספר לחניכים על מהות ביה"ס לקצינים, דרכי הגעה לקצונה וחשיבות השירות ביחידות הקרביות. המפגש עם אל"מ אלאלוף כללה עיסוק בערכים הנדרשים מקצין בצה"ל, כשמפקד בה"ד 1 ביקש להדגיש את תרומת בני ובנות הקיבוצים הן באיוש שדרת הפיקוד והן בהון האנושי המצטרף לצה"ל. בין השאר אמר: "מדי חנוכה אנו זוכים לחג נוסף- לפגוש את בני הקיבוצים. עד כה במהלך שירותי, אני פוגש את הקיבוצניקים בחוד החנית בכל הקשור לשירות קרבי משמעותי. אתם חבורת איכות שאמורה להוביל את צה"ל בשנים הקרובות, אם בסדיר ואם בשירות בקבע. תזכרו: אתכם כוחנו עולה. אם אתם לא נמצאים, אנחנו פחות טובים. חד וחלק." אל"מ אלאלוף הביע גם את דעתו החיובית לנושא שנת השירות: "להבנתי בוגרי שנת שירות, מזכים את צה"ל בשכבה איכותית, בוגרת ובלתי רגילה. זה לא במקרה שאנו פוגשים כאן בבה"ד 1, חניכים רבים בוגרי שנת השירות."
 
עוד בנושא, פעילי אגף החינוך בתק"צ, אשר היו אמונים על הפקת המסע האתגרי ביקשו לסכמו במקום מיוחד המשקף פעילות חברתית-כלכלית יוצאת דופן. וכך, הגיעו לפרויקט "המבשלות של ירוחם", הכולל את נשות העיר המארחות קבוצות אורחים בביתן לסעודה משופעת מטעמים, באירוח ביתי וסיפורים מראשית היישוב. המיזם מומלץ עבור כל מי שמחפש חוויה אנושית, תרבותית וקולינארית. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
12316122_169...
שר אוצר החקלאות
משה כחלון, שר האוצר, העלה השבוע פוסט בעמוד הפייסבוק שלו, ובו כתב: "חקלאות ישראלית היא קודם כל ביטחון: ביטחון בשמירת הגבולות שלנו, ביטחון תזונתי לילדים שלנו, והבטחה באספקת סחורה טרייה ואיכותית בשווקים. בעבודה משותפת נבטיח לאזרחי ישראל את הירקות, הפירות, החלב והבשר האיכותיים מתוצרת כחול לבן במחירים זולים, ולחקלאים את היכולת להמשיך ולהתפרנס בכבוד כי בלי חקלאים פשוט אין חקלאות, ואת זה אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו".

אשרינו שכך כותב שר האוצר, לא יכולנו לנסח זאת טוב יותר. התנועה הקיבוצית מברכת על דברי שר האוצר. נזכיר כי בימים אלה אנחנו מנהלים, יחד עם תנועת המושבים והתאחדות חקלאי ישראל, משא ומתן ישיר עם האוצר על תכנית גג להצלת החקלאות בישראל. מדובר במשא ומתן מורכב שיש בו גם מחלוקות. אך יש בו הסכמה אחת חשובה מאוד והיא שצריך לפעול כעת להצלת החקלאות הישראלית. אין לנו ספק, שמילותיו החמות של שר האוצר כחלון והכרתו בחשיבות הלאומית שבחיזוק החקלאות והחקלאים הן סימן חיובי המעיד על רצון הדדי להגיע להסכמות שיחלצו את החקלאות הישראלית מהבוץ העמוק. עוד עבודה רבה לפנינו, אבל כשזו רוח הדברים, יש מקום לאופטימיות.
 
צמיחה ייחודית בנען
____(98)(1)_0
השבוע ציינו בקיבוץ נען את הנחת אבן הפינה "לשכונת הכדורגל", השכונה יוצאת הדופן בממדיה שתבנה בקיבוץ. השכונה תכלול 76 יח"ד, עבור חברי קיבוץ ותיקים, שמביאים עמם כ-200 ילדים (!). כל 76 יח"ד יבנו בשלב אחד, והכוונה היא שתוך 18 חודשים תושלם בניית השכונה. על אף ממדיה חסרי התקדים של השכונה, קיבוץ נען, על 1000 חבריו וריבוי המשפחות הצעירות, סובל ממחסור במגורים. בקיבוץ מציינים כי השכונה החדשה "תשחרר" אומנם מגורים לטובת החברים הצעירים, אך היא אינה מספיקה ובקיבוץ כבר החלו בתכנון שכונה נוספת. משאבים רבים מקופת הקיבוץ מופנים לצורך עמידה ביעד המבקש להקנות לכל בן קיבוץ (שהתקבל לחברות), דיור הולם. כנגזרת מיעד זה השקיע הקיבוץ לאחרונה כ- 11 מיליון שקל בבניית תשתיות לשכונת הכדורגל, כאשר עלות הדירה עצמה (ע"פ גודלה) תושת על החברים. ראוי לציין כי הליך קבלת היתרי הבנייה עבר (יחסית) מהר לנוכח ותק השנים של בני הקיבוץ, כחברים מן המניין. בטקס הנחת אבן הפינה הגיעו כל השותפים לבניית השכונה ובראשם בכירי המועצה אזורית גזר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ונציגי חברת "תקומה" האמונים על הבנייה. אהרל'ה פוקס, מזכיר נען: " בניית השכונה היא מבחינת הקיבוץ התחייבות מוסרית לבניו ובנותיו. קיבוץ נען מאמין ודוגל בתפיסה לפיה כל בן קיבוץ ראוי שירגיש שנען הוא ביתו". 
התנועה הקיבוצית אבלה על לכתו של יוסי שריד
IMG-20151204...
התנועה הקיבוצית אבלה וכואבת על לכתו של יוסי שריד - איש הרוח והחינוך, שליח ציבור, דמוקרט ואיש מחנה השלום. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התייחס לאישיותו של יוסי שריד: "כואב לי במיוחד שקולו נדם דווקא בימים של שיח קיצוני, אלים, המנסה לסתום את פיו של כל מי שמבקש לקדם שלום. מחנה השלום איבד את אחד ממנהיגיו הבולטים ומדינת ישראל איבדה מצפן מוסרי לו היא זקוקה יותר מתמיד. בתפקידיו ובפעילותו הציבורית, תמיד ביקש לקדם את החלשים בחברה, את הפריפריה החברתית, ותרם את כולו לקידום החברה הישראלית". השבוע, במהלך מסע האופניים של חניכי שכבת י"ב, נערך טקס מרגש לזכרו של יוסי שריד ז"ל. כל משתתפי המסע, התקבצו לטקס שכלל שיחה פתוחה עם מזכ"ל "מרצ" מוסי רז, שביקש לחלוק ולשתף את החניכים ואת החניכות בפועלו ובמעשיו של שריד. בין השאר אמר רז: "שריד היה דוגמה ומופת לאיש ישר שמאמין ונלחם על דעותיו. רטוריקן מדהים שידע לשלב בין יכולת דיבור מופלאה ליכולת ביצוע מצוינת. הוא הקדים את זמנו במובן שראה מבעוד מועד דברים ממשיים, בעוד שאחרים ראו זאת רק בדיעבד." מארגני המסע (בניצוחו של אורי אופיר), מיהרו להפיק את הטקס הלא-מתוכנן, כצעד ראשון של התנועה הקיבוצית להנצחת מורשתו. 
 
IMG-20151208...
התנועה בבני שמעון
בתחילת השבוע התקיים סיור של מזכירות התנועה בקיבוצים בית קמה וכרמים שבמועצה האזורית בני שמעון. הסיור אורגן ע"י רכזת האזור, רננה יעקב. הביקור כלל סיור להכרת כל קיבוץ ולאחריו דיון מעמיק במצב הקיבוץ ודרכי התנועה לתרום לחיזוקו. הסיור נפתח בקיבוץ בית קמה וכלל היכרות עם שכונת ההרחבה ושכונת הבנים. חברי המזכירות קיבלו סקירה מקיפה על מסע ההיחלצות המרשים והקשה שעבר הקיבוץ לאורך השנים. הרושם העולה הוא כי בתום שנים ארוכות של מאבק, מתייצב קיבוץ בית קמה והוא ערוך היטב להתמודדויות אתגרי העתיד, בעיקר בכל הנוגע להשקעה כלכלית-חברתית בצמיחה דמוגרפית. בהמשך היום הגיעה מזכירות התק"צ לקיבוץ כרמים שם זכו לסיור רכוב ומעניין על גבי עגלת טרקטור. קיבוץ כרמים משקף קהילה מגוונת וערכית הנבנית וצומחת במהירות מרשימה. רק בקיץ האחרון הגיעו 30 חברים חדשים והצטרפו לתהליך הקליטה בקיבוץ. אותם נקלטים חדשים מצטרפים ל- 50 חברי הקיבוץ כיום. זוהי מגמת צמיחה ברורה והיעד המוצהר של כרמים, כמו גם תכנית ממשיות לביצוע, מצביעות על הגדלת מצבת החברים כך שתעמוד על כ-170 חברים בסוף קיץ 2016. 
 
IMG-20151203...
ערבות הדדית למופת
בשבוע שעבר הגיעה מזכירות אהד"ה (בראשות אילנה שריג- היוז), יחד עם בכירי אגף החברה בתנועה הקיבוצית, לביקור ב"בית יחד" שבקיבוץ מחניים. את התנועה הקיבוצית ייצגו ראשת אגף החברה ד"ר רינת גלילי, ואורית גלאור, דנה גורן ועדי רמות ממחלקת הבריאות. המשלחת הגיעה לשם כחלק מבחינת היכרות מעמיקה עם השטח, וכן כדי לצפות לראשונה במרכז החדש שהוקם עבור מטופלי יום. "בית יחד" הוקם על-ידי חבר מחניים גדעון פלס, והוא בבחינת מפעל חייו. המקום נועד להעניק טיפול הוליסטי לבוגרים (מגיל  21 ומעלה), המוגדרים כבעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית. הוא מאכלס 18 דיירי קבע ועוד 18 משתתפי יום, המגיעים מ- 14 רשויות שונות במרחב הכפרי בצפון. מרכז היום שנחנך לאחרונה מתמקד במיומנויות האישיות והחברתיות במטרה לקיים מסגרת יצרנית, שתניב תועלת חומרית בשילוב הנאה וסיפוק לבוגרים. מזכירות אהד"ה התרשמה מאוד מרמת הליווי, החונכות וההדרכה המקצועית המוענקים למטופלים. ראויה לציון התרומה של קיבוץ מחניים להקמת מרכז התעסוקה, פינת החי והחממה. אילנה שריג היוז, יו"ר אהדה: "אנו רואים לאחרונה יותר ויותר קיבוצים המקדמים ויוזמים בתחומם מסגרות ייחודיות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. בכל אותם מקומות ניתן לזהות כיצד מסגרות אלה משתלבות בקהילה, תורמות בה ומעצימות אותה".
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • ממשיכים ביחד- הכנס השנתי של המטה השיתופי יתקיים ב-24.12, בקיבוץ פלמ"ח צובה. הכנס יבקש להעמיק בנושא הקהילה השיתופית. להרשמה לחצו כאן.
  • סטבט-מאטר - גרסת המופת של באך. תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, בעיבוד מופלא ליצירתו המפורסמת של פרגולזי בביצוע בכורה ישראלי. סדרת הקונצרטים תתקיים החל מ- 16 – עד 26 לדצמבר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס המחול השנתי לזכרו של יאיר שפירא-  יתקיים ב-27.12. הכנס המציין את שנת ה- 40 לפועלו, והוא יכלול הופעה של הלהקה הבין קיבוצית ולהקת בת שבע. בכנס משתתפים תלמידי מחול מכל אולפני המחול האזוריים והוא יתקיים לאורכו של היום באולפן האזורי שבעמק המעיינות, ועד הטקס בערב באולם הקימרון. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • כנס מנהלי החינוך הראשון- מיועד לכל מנהלות ומנהלי מערכות החינוך במרחב ההתיישבותי. הכנס יתקיים בתאריכים ה- 13-14 בינואר 2016. לפרטים לחצו כאן. למידע נוסף צרו קשר עם גלי galik@tkz.co.il
 
_____4
יקיר התעשייה
חיים מילר מקיבוץ כפר מנחם, יקבל החודש את פרס יקיר התעשייה הקיבוצית לשנת 2015 על פועלו במשך למעלה משבעה עשורים להקמה ופיתוח מפעל המתכת של הקיבוץ, יצירת מקומות עבודה וחיזוק הפריפריה. מילר גורר עמו היסטוריה מפוארת: במלחמת העולם השנייה הוא גויס למחלקה הגרמנית בפלמ"ח, נשלח לאירופה והצטרף ליחידת הנוקמים שעסקה בחיסול חיילים נאצים. לפני מלחמת השחרור ובמהלכה עסק בית המלאכה בו עבד מילר בייצור סט"נים ואקדחים להגנה. בין שלל תפקידיו היה אחראי מילר על ניהול הסליק של הקיבוץ. מילר עובד במפעל המתכת כבר 70 שנה, מרבית התקופה כמנהל ייצור ומחסנאי ראשי. במשך שנים היה הראשון שפותח את השערים בשעה 6 בבוקר, והאחרון שנועל אותם בשעה 6 בערב. בגיל 90 ביקש ממנו מנהל הבטיחות להפסיק את עבודתו על המלגזה, אולם גם כיום בגיל 94 (!) הוא מתייצב לעבודה ועובד כ- 6 שעות.
חיים, ברכות חמות והרבה בריאות ונחת!
לקראת סיום, אאחל לכולנו סוף שבוע מהנה ועמוס בחוויות טובות ומעניינות, בקרבתם של בני משפחה וחברים. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה