דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 16.10.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 16/10/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
IMG-20151013...
ילדי נחל עוז השבוע
אוקטובר הקודר: שגרה מתוחה והיערכות לנוכח גל הטרור, ביקור פצועים וד"ש מכיסופים ונחל עוז
 
בתנועה הקיבוצית לא נשארו אדישים לנוכח גל הטרור הפוקד את ארצנו לאחרונה. דותן רזילי, רכז מחלקת הביטחון בתנועה, היה שותף השבוע בגיבוש הנהלים ואופני ההערכות השונים שהוצאו למנהלי האגפים והמחלקות, יחד עם המלצות לרכזי הביטחון בקיבוצים. המסר העובר כחוט השני בכל הנהלים מדבר על הקפדה על שגרת חיי היום יום, תוך גילוי ערנות מוגברת. חברי הקיבוצים מתבקשים לדווח בזמן אמת לרבש"צ או לצוות צח"י על כל חשד, אירוע חריג, או אדם חשוד שמסתובב בחצר הקיבוץ. נושאי נשק ברישיון (בלבד!) מתבקשים לנוע חמושים.
דגש מיוחד מושם על ההתנהלות אל מול הילדים. מנהלות אגף החינוך הוציאו השבוע מסמך המרכז עקרונות פעולה שיוכלו לשמש הן את הצוותים החינוכיים והן את ההורים עצמם בקיבוצים. מוזמנים לקרוא את המסמך המיועד לצוות החינוכי של ילדי הגיל הרך-"הגן הקיבוצי" (לקריאה לחצו כאן), ואת המסמך המיועד לצוות החינוכי של ילדי החינוך הבלתי פורמאלי- "שבילים" (לקריאה לחצו כאן).
 
עוד ספיח לאירועים מגיע מהקיבוצים נחל עוז וכיסופים- בשונה מהתמונה המצטיירת בחלק מאמצעי התקשורת, חשוב לציין כי השגרה בקיבוצים סמוכי הגדר בעוטף, נמשכת כסדרה, וזאת על אף המתיחות והאירועים המתרחשים בסמוך לגדר הגבול. אנו תקווה שהשקט היחסי בגזרה הזו יישמר, ושאירועי הדמים הקשים שכולנו חווים בימים האחרונים יגיעו לקיצם.
12094908_896...
ביקור אצל אוריאל רזקן שנפצע באירוע דקירה בקרית אתא. עומד בצמוד עליו טומי חסון
פורום "תג מאיר", יזם השבוע ביקור של שש משלחות שביקרו בבתי החולים בהם מאושפזים הפצועים. המשלחות הגיעו על מנת לתמוך ולחזק את פצועי אירועי הדמים האחרונים ולהאיר במעט את המציאות הנוראית אליה נקלעו. מי שעמד בראש המשלחת לביה"ח רמב"ם שבחיפה, היה גיל מושקוביץ, רכז מחלקת משימות. בהברקה של רגע הזמין מושקוביץ, את טומי חסון מדליית אל כרמל, להצרף אליו ולעודד את אוריאל רזקן שנפצע השבוע באירוע בקרית אתא. טומי חסון היה קורבן לאלימות גזענית לפני כחצי שנה בירושלים, והגעתו היוותה רגע מיוחד של שותפות גורל למי שנפלו קורבן לאלימות עיוורת.
 
אנו בתנועה הקיבוצית מצטרפים לאיחולי ההחלמה לאוריאל רזקן ולכל שאר הפצועים שנפגעו כתוצאה מהטרור הנוראי. בהזדמנות זו אנו שולחים את השתתפותנו בצער משפחות הנרצחים. נבקש לחזור על מסר של הרגעת הרוחות. נדגיש כי על אף הקושי, עלינו לזכור כי הדרך לצלוח את האתגרים, היא ע"י לכידות, נחישות, ושמירה על קור הרוח. אסור לנו לשחק לידיהם של גורמים קיצוניים וגזעניים, המבקשים להבעיר את השטח ולגרום לאיבוד עשתונות. כנגד טרור יש להילחם בעוצמה ומדינת ישראל התברכה בצבא ובכוחות ביטחון ושיטור, שבכוחם להשליט סדר, ולהחזיר את תחושת הביטחון. יש לאפשר להם לפעול ביעילות ובמקצועית, לחזק את ידיהם ולבטוח ביכולתם.
 
20151012_101...
"שנת 2016 היא שנת הזדמנות לפתרון של הדיור במרחב הכפרי"
"השנה הקרובה היא שנת ההזדמנות שבה אנחנו יכולים לפתור את כל הבעיות של המגזר ההתיישבותי - הקיבוצי והמושבי - בישראל", אמר יו"ר קבינט הדיור אביגדור יצחקי בוועידת הבנייה בהתיישבות, שנערכה בתחילת השבוע ב"אירפורט-סיטי", בשיתוף חברת "אנרגטי", התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים. "ביקשתי להביא לדיון ולהחלטה את נושא תמ"א 35 להתיישבות בחודשיים הקרובים. איני יודע עדיין מהם הפתרונות, אבל נצטרך לעשות את זה ביחד. בתקופה הקרובה נטפל בנושא על מנת שיהיה לנו מספיק זמן לפתור את הבעיות בתחום, אבל יש לזכור שזה מחייב רוח טובה ונכונות לפשרות. נקבע סדר עבודה ונגיע לפתרון לדורות".
מדובר בוועידה משותפת שנייה שמקיימות השנה התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים. בנוסף ליצחקי, השתתפו
בכנס שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, וראשי התנועות ונכחו בו כ-400 משתתפים. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ביקש לייחד את דבריו בוועידה להזדמנויות המסתמנות בנושא לנוכח הדמויות הפוליטיות והמקצועיות הממלאות כיום תפקיד בתחום הבינוי: "יש כאן הזדמנות אמיתית להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. אני מרגיש שכוחות 1992 חוזרים במטרה למצוא פתרונות ממשיים".
לקריאת הדיווח המלא, אנא לחצו כאן.
 
ZEL_2328
בנק הפועלים מעניק משכנתאות בערבות קמ"ע
ההסכם שנחתם בין קמ"ע לבנק הפועלים, מתממש ויוצא לדרך. לפני כשלושה חודשים נחתם הסכם בין בנק הפועלים לקרן קמ"ע, דבר שחייב היערכות של הבנק. כעת סיים הבנק את הליך ההתארגנויות, והוא יכיר בערבות הקרן להלוואות לבנייה. בנק הפועלים מצטרף בכך לבנקים- מזרחי טפחות, לאומי ואיגוד, עמם כבר נחתמו הסכמים והם עובדים כבשגרה עם חברי הקיבוצים ומעניקים הלוואות בערבות קמ"ע לחברים הבונים או המשפצים את ביתם בקבוץ. הלוואות הבנק (בערבות קמ"ע) יינתנו גם עבור רכישת זכויות במגרש או בדירה, לחברי קיבוצים הבונים את ביתם בקבוץ. גובה ההלוואה הוא עד 700,000 ₪, וערבות קמ"ע בסכום של עד 50% מסכום ההלוואה. גם עבור בנק הפועלים יופעל המנגנון לפיו הקבוץ נדרש ליצור את הקשר הראשוני עם הבנק. רק לאחר שהבנק יבחן את הקיבוץ, החברים יכולים לפנות לסניף ולבקש הלוואה. ליצירת קשר עם הבנק, יש לפנות לאנשי השיווק של הבנק הפרוסים בכל הארץ, כאשר ניתן לפנות ולהתייעץ עם אתי פלקסר, רכזת קרן קמ"ע למשכנתאות: etif@tkz.co.il
 
20151015_085...
הועדות לצרכים מיוחדים ככלי חיוני בקיבוצים
כנס הערבות ההדדית השני בשיתוף התנועה הקיבוצית ו"אהדה", התקיים אתמול (חמישי), בנוכחותם של כ-100 בעלי תפקידים בתחום ומנהלי קהילה. את האירוע פתח מוקי צור, תוך שיקוף מקומה של הערבות ההדדית מהקמת הקיבוץ ועד ימינו. אחריו עלה לברך ניר מאיר, מזכ"ל התנועה תוך שהוא מפציר בנושאי התפקיד בקיבוצים, לא להסתפק במינימום המוכתב בתקנות רשם האגודות. ד"ר רינת גלילי ראשת אגף החברה, הציגה את עמדת התנועה הרואה בערבות הדדית עקרון מנחה ומוצק בעתיד הקיבוץ. בהמשך הכנס הציג רשם האגודות השיתופיות, עו"ד מירון הכהן, את העקרונות המגובשים בימים אלה במסגרת "גילוי דעת" שמוציא הרשם להערות הציבור בנושא ועדות צרכים מיוחדים, סמכויותיהם, ומעמדם. נושא הוועדות גם יתווסף לסקירת המנהלים הנדרשת מהקיבוצים פעם בשנה. סיכמה את היום אילנה היוז, יו"ר "אהדה", שהדגישה שהמודל הרצוי לכל קיבוץ הינו להכיר את התקנות והחוקים אך לפעול מתוך רצון אמיתי ליישומם של ערכי הערבות ההדדית. כמו כן, תיארה היוז את המשמעות שיש למלאי תפקידים במהות התהליכים הפנים קיבוצים בתחום הצרכים המיוחדים.  
 
החינוך הקיבוצי
ZEL_2337_0
מטה התנועה הקיבוצית מבקש להבהיר שעמדת התנועה כלפי האתגר המוצב בחינוך בגיל הרך, גובשה לאחר דיון ושיקול דעת, נוכח שינוי הנסיבות עם כניסתה של המדינה למימון החינוך בגיל הרך.

כמו כן, מוזמנים לקרוא את מאמרה של חלי זליגר, מנהלת מדור הגיל הרך בתק"צ, המסבירה מציאות מורכבת, ומשקפת כיצד מתורגם החזון הלכה למעשה. מתוך מאמרה: "רשת הגן הקיבוצי מבטאת גישה חינוכית הנשענת על מסורות הגישה הקיבוצית וממשיכה להתפתח ברוח ערכי הקיבוץ. גישות אלו היוו את הבסיס להתמקצעות מערכות החינוך. כיום, עם השינויים מרחיקי הלכת, בהם הקהילות שלנו הן רב גוניות, מרובות סטטוסים חברתיים וכלכליים ופתוחות להשפעות מן החוץ, נוצר מצב הדורש מערכת החינוך היודעת לנהל שיח עם הסביבה המקומית המתחדשת. כמודל, רשת הגן הקיבוצי מקיימת, דיאלוג עם המדינה ומוסדותיה, על מנת לקבל הכרה על ייחודיותה".
לקריאה המאמר במלואו לחצו כאן.
סלון המזרחים
OdedLipshitz-2
לפני כחודש השתלחה מירב אלוש לברון "מהקשת המזרחית", בפעם המי יודע כמה, בתנועה הקיבוצית, שלטענתה "המדינה מחקה לה חובות של מיליארדים", בעוד ש"מושבים מזרחיים מעולם לא זכו להתחשבות בתקופות המשבר" (מתוך המאמר, "העבודה באמת מעוניינת בפריפריה?"). 
זו כמובן הכפשה נמוכה וחסרת שחר. כיצד מגיבים לארגון שחרט על דגלו שנאה עיוורת, והשתלחות אוטומטית ובזויה בקיבוצים? מאמתים אותו עם הנתונים ומציגים עובדות כנגד הדמגוגיה.
מוזמנים לקרוא את מאמר התגובה של עודד ליפשיץ, ממייסדי קיבוץ ניר עוז בעוטף עזה ועיתונאי בדימוס: "חקלאים, גם במושבים מזרחיים, זקוקים להרבה קרקעות לפרנסתם. עירונים, גם בערי פיתוח, זקוקים יחסית למעט קרקע לדיור, לעסקים ולשירותים. דרישה לחלוקה שוויונית של קרקעות היא הזויה כמו דרישה להקצות קרקע שוויונית לכדורגל ולטניס שולחן. בגלל האובססיה האנטי־קיבוצית, הקשת המזרחית אינה נאבקת במי שבאמת עושקים את החלשים".
לקריאת המאמר במלואו לחצו כאן.
 
20151015_103035
מזכירות המטה השיתופי
31 נציגים מהקיבוצים השיתופיים מרחבי התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי, יחד עם וותיקי המטה השיתופי ומעגל הקבוצות, התכנסו השבוע בבית התנועה לישיבת מזכירות רבעונית. ההתכנסות הפעם יוחדה לפגישה עם ניר מאיר, מזכ"ל התנועה כשעל סדר היום עומד הקשר בין התנועה הקיבוצית למטה השיתופי, אישור תכנית עבודה לשנת 2016, ותמיכה של מזכירות המטה השיתופי במועמדותו של גיל לין, (משמר העמק), לצוות המוביל במקום מריו טויב, המסיים את תפקידו בסוף השנה.
הדיון עם מזכ"ל התנועה התארך כשעה מעבר למתוכנן. היה זה דיון פתוח וכן במהלכו הוצגו דגשים הכרחיים לפעילות מטה התנועה ועל תפיסת מקומו של המטה השיתופי בקיבוצים ובתנועה הקיבוצית בכלל. כינוס המזכירות הסתיים בהצגת תכנית הכנס השנתי של המטה שיתקיים בקיבוץ צובה ב-24.12.15. 
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים! מוזמנים במהלך השבוע הקרוב לאהל הידברות של גבעת חביבה שהוקם ביציאה לכיוון מזרח של כביש ואדי ערה (65) בסמוך ל"אורחן" שלפני צומת מגידו. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה"- העצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל, תתקיים השנה ב-31.10 בכיכר רבין, במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מאירק'ה- אזכרה לזכרו של מאיר פעיל, תיערך ב- 23.10 בצוותא. בין המשתתפים: יאיר צבן, רן כהן, אבנר שלו, ניבה לניר, נעם פעיל סיגל פעיל. מנחה: טל היינריך. כניסה חופשית על בסיס מקום פנוי. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מתחברים אל העבר וחולמים את העתיד- צוות תל"מ בתנועה הקיבוצית עורך את הסמינר השנתי של הפרויקט, בקמפוס גבעת חביבה, ב-2.11. הסמינר יכלול הקרנת סרטו הדוקומנטרי של דוד גברו- "סיסאי". לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • התמודדות חינוכית קהילתית עם מצבי דחק ומשברים אישיים, משפחתיים וקהילתיים- השתלמות מרתקת וחשובה של מדור הגיל הרך בשיתוף סמינר הקיבוצים. ההשתלמות תחל ב-10.11 ותכלול בסה"כ 30 שעות אקדמיות. לפרטים נוספים לחצו כאן
 
IMG_6552
20 שנה לבינ"ה
השבוע צוין שנת ה-20 לפעילות בינ"ה. כ-70 איש התכנסו בביתו של יגאל טמיר, חבר המועצה המייעצת של בינ"ה על מנת לחלוק כבוד למקימי הארגון תוך מבט קדימה. בינ"ה הוקמה כיוזמה של אנשי רוח וחינוך בתנועה הקיבוצית ומחוצה לה מתוך כוונה לעשות מעשה של חיבור ותיקון. חיבור החברה הישראלית החילונית למקורות התרבות היהודית. האירוע כלל דוברים שנשאו דברי הגות לפי חלוקה כרונולוגית. מוקי צור, ממקימי הארגון, פתח את האירוע תוך התמקדות בהבנת העבר. אחריו דיבר ערן ברוך, מזכ"ל בינ"ה שביקש להתמקד בשיחה על ההווה. את דבריו הוא פתח במילים חמות למקימי בינ"ה שנכחו במקום כמוקי, בודה (אריה בודנהיימר מקיבוץ צרעה), והושע פרידמן בן שלום (קיבוץ סעד), וכן את רבקה יקיר ז"ל, שהייתה פעילה רבות בקידום המקום בתחילת דרכו. לצפייה במלוא דבריו המרגשים לחצו כאן. אחרון הדוברים היה דב אלבוים העומד בראש "מרכז הגות ויצירה" של בינה, שיחד את דבריו לראיה עתידית, תוך דרבון העוסקים בזהות יהודית לנסח הלכה בת ימינו הנשענות על עקרונות של צדק חברתי. האירוע שנערך השבוע הוא ראשון מבין אירועים רבים שיתקיימו השנה בארץ ובחו"ל תחת הכותרת "יהדות ודמוקרטיה, הילכו שניהם יחדיו".
 
לא אסיים דיווח זה ללא הבעת תקווה לסוף שבוע שקט ועתיר בבשורות טובות. סוף שבוע שירמז על חזרה לשגרה נורמאלית והפסקת טירוף הדמים שברחובות. בואו נשמור על קור הרוח תוך גילוי ערנות ואוזניים הכרויות לעזרה. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה