דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 22.4.2016

לוגו תנועה
____________20
מועצת מקרקעי ישראל קיבלה השבוע את התיקונים בהחלטה מספר 1411, הקובעת מסלול שיוך קנייני בין החבר לרשות מקרקעי ישראל.
ההחלטה, שראשיתה עוד בשנת 2003, קובעת מסלול שיוך פרטני בין החבר לרמ"י בתשלום של 33% מערך הקרקע, לכמה מגרשים בכל קיבוץ. שאר המגרשים יירכשו במחיר מלא של 91% מערך הקרקע.
על פי התיקונים שאושרו השבוע, חבר המוגדר כוותיק (מגיל 55 ומעלה ביום אימוץ החלטה 1411 על ידי הקיבוץ), יהיה זכאי לדחות את עיקר התשלום למועד מכירת הנכס. בכך למעשה מאפשרת ההחלטה שיוך וולונטרי לחברים הוותיקים. התיקון שהתקבל השבוע צפוי להקל על קיבוצים לקבל החלטה, ברוב הנדרש, על מעבר מהחלטה 751 ל-1411.
הדיון במועצת מקרקעי ישראל התקיים ביום שני השבוע, אחרי שורה של דחיות ודיונים בין הנהגת התנועה הקיבוצית לראשי רמ"י במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו לגבש רוב סביב ההחלטה. בתום מו"מ, בו הצליחה התנועה לבטל כמה סעיפים בעייתיים, ולאחר שהסכימה לוויתורים מצדה - הובא הנושא לדיון שבסופו, כאמור, אושר על ידי המועצה.
1842968-51

"על כל מנהרה צריך להקים עשרים בתים בכל קיבוץ"

בקיבוצי עוטף עזה מנסים לשמור על איפוק ושגרה ומברכים את מערכת הביטחון על גילוי מנהרת החמאס סמוך לקיבוץ סופה - מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אנחנו דורשים מממשלת ישראל לעמוד בהבטחותיה לתושבי הקיבוצים"
הפרסום על גילוי מנהרת הטרור של חמאס שחדרה לשטח ישראל סמוך לקיבוץ סופה, והריסתה בידי כוחות ההנדסה של צה"ל במהלך סוף השבוע שעבר - החזיר את תושבי עוטף עזה כמעט שנתיים לאחור, אל מבצע "צוק איתן". גם אז נחשפו מנהרות טרור באותו אזור, וגרמו לחרדות בקרב תושבי היישובים הסמוכים.
IMG-20160417...
בעקבות בג"צ הקשת המזרחית כנגד חלופת האגודה פרסמנו השבוע את הדברים הבאים בעמוד הפייסבוק של התנועה הקבוצית. עד כה הפוסט זכה לחשיפה של למעלה מ-70,000 קוראים, 1,000 לייקים ו-650 שיתופים. אנחנו משתפים אתכם בחלקים מתוכן הדברים:
"מסתבר שיש ארגונים בישראל שחושבים שאויביה של ישראל הם דווקא אלו השומרים על גבולותיה, אלו המגדלים את ילדיהם תחת איומי המנהרות הקסאמים, והפצמ"רים, אלו שהנוף מחלון ביתם צופה אל מוצבי חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון, וג'בהת אל-נוסרה בסוריה.
אחרת קשה להסביר איך דווקא בימים אלו כשהמתיחות בעוטף עזה גוברת, קמו להם שלושה ארגונים ''חברתיים'' ועתרו לבג"צ בבקשה לבטל החלטה משנת 2014 המאפשרת לקיבוצי העוטף והפריפריה של ישראל לבנות ולקלוט תושבים חדשים.
שמעתם נכון, מבחינתם של אותם ארגונים "חברתיים" אנחנו, שמפריחים את השממה בנגב, שצופים אל הרי הלבנון ומוצבי החיזבאללה בצפון ואל רפיח וסג'עיה ברצועת עזה, אנחנו האויב.
0
-- משכתבים את ההיסטוריה: פקידים מהיחידה הארצית לאכיפת התכנון והבנייה, שסביהם טרם נולדו כאשר הוקם הצריף באום ג׳וני לפני 106 שנה, הוציאו כעת צו הריסה לסמל ראשית ההתיישבות בארץ.
למה?
במכתב שנשלח לקיבוץ דגניה טוענים הפקידים שהצריף המשוחזר נבנה ללא היתר על קרקע שלא היה בה דבר לפני כן.
שמעתם נכון. מבחינת הפקידים, הצריף הראשון של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל כלל לא היה קיים. בא פקיד, ובמסמך רשמי של מדינת ישראל מוחק את ההיסטוריה של הציונות.
''הצריף עף ברוח, אך רוחם לא נשברה'', נכתב על ידי החלוצים לארתור רופין, ואנחנו מוסיפים, "מדינה שאין לה עבר - לא יהיה לה עתיד!"
בעמוד הפייסבוק של התנועה זכה הפוסט בנושא ללמעלה מ-1,000 שיתופים ונחשף לכ-150,000 איש ולמאות תגובות זועמות. 
_________13
אין פסח קיבוצי ללא קניידלך, ואין קניידלך ללא חבורת הנשים החרוצות שנתפסה בעדשת המצלמה של צבי נהור ז"ל . וכך נכתב באתר יד יערי שפרסם את התמונה "המבטאת באופן המרוכז ביותר את אלה שלא זוכים לתשואות. את החצר האחורית שבלעדיה לא קיים חג בקיבוץ. את הסולידריות הקיבוצית במיטבה, את הגיוס למטבח ערב החג.  את אותה חבורת נשים מופלאה היושבות סביב השולחן, לבושות סינרים, כתף אל כתף. חג פסח שמח!
מטה התנועה הקיבוצית נפרד השבוע משבעה מפעיליו שסיימו את תפקידם: כתבי ידיעות הקיבוץ קרני עם עד שעובד 25 שנה בעיתונות הקיבוצית ככתב בתחום הפוליטי, התרבות והאמנות, אריק בשן שאף הוא כותב כבר 25 שנה בתחום התחקירים והסיקור הכלכלי, תחיה שירן ששימשה בעשר השנים האחרונות כעורכת לשונית וספרותית וכתבה את טורי "חפוז" ומהחצר וקטעים מעלוני קיבוצים וחותמת 24 שנים בעיתון הקיבוץ, רכז אזור גרנות, אורי מרגלית, שנבחר לשמש כיו"ר בקיבוצו רמת הכובש וממסיים קדנציה בת 4 שנים, אחראית אתר האינטרנט בשמונה השנים האחרונות, אירית בר נתן, שנבחרה לקדנציה נוספת כיו"ר סניף יד לבנים הקיבוצי בו תמשיך לפעול, דובר התנועה שי אלט שנפרד מאיתנו לאחר כשנה בתפקידו ועורכת ידיעות הקיבוץ בארבע השנים האחרונות, שירלי זינגר. לכולם נתונה תודתנו והערכתנו הגדולה על שנים של פעילות והשקעה לטובת כלל התנועה הקיבוצית וחבריה ואיחולי הצלחה בכל דרך שבה ייבחרו לצעוד. תודה!
___________33
הרפסודיה המסורתית תתקיים השנה בין התאריכים 19.7 ל-4.8 בארבעה מחזורים. 120 רפסודות צפויות לקחת חלק ברפסודיה השנה. בתנועה קוראים לקיבוצים ולמועצות המעוניינים להשתתף באירוע להקדים ולהירשם כבר עכשיו.
הרפסודיה היא אירוע שיא של חברות הנעורים בקיבוצים המהווה במת מפגש לכל השכבות הבוגרות המתנסות בבניה, לינת שטח, בישול עצמי והיכרות עם חברות נעורים אחרות. במהלך התהליך החינוכי בוחרים בני הנוער מסר חברתי משותף שבא לידי ביטוי על עשרות המפרשים.
בעקבות התהליכים המתרחשים בקיבוצים, המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם התנועה הקיבוצית, הפיץ בימים אלו סקר דעת קהל המיועד לכל חברי ותושבי הקיבוצים בארץ בגילאים 21+.  מטרת הסקר לבחון כיצד רואים חברי ותושבי הקיבוצים את המצב ומה דעתם על נושאים שונים העומדים על סדר היום. התשובות בסקר חסויות והמכון מתחייב שלא יפורסם שום נתון מזהה, אישית, ו/או את הקיבוץ. 
כנס ראשון מסוגו בנושא חיזוק הזהות היהודית-חילונית בקיבוצים
____________...
לפני שבוע נערך כנס משותף וראשון מסוגו למנהלי חינוך ולמנהלי תרבות בקיבוצים בנושא של חיזוק הזהות היהודית-חילונית בקיבוצים. 
התכנית "כזה ראה וחדש" נועדה לעודד לימוד, העמקה ועיסוק מחודש בשורשינו במטרה לבנות גשר עדכני המחבר בין מערכות החינוך והתרבות בקהילות הקיבוציות ההטרוגניות, לבין ארון הספרים היהודי שמרביתו זר לציבור הקיבוצי כיום.
התכנים והמסרים שעלו בכנס מספקים קרקע פורייה לתהליכי עיצוב זהות וחיבור מחודש לשורשינו היהודיים כקהילות קיבוציות-חילוניות דווקא מתוך 2 המערכות החברתיות המהוות את לב ליבו של כל הקיבוץ: החינוך והתרבות.
מקדמים שוויון בין נשים לגברים
IMG-20160418...
ביום רביעי בשבוע שעבר התכנסו מנהלי קהילה, מנהלי מש"א חינוך ועסקים בכפר בלום
לדון בנושא האם קיים שוויון הזדמנויות בין גברים לנשים באזורם ואם לא מה ניתן לעשות?
"כאבות לבנות", אמר רמי פלג, מנהל הקהילה מקיבוץ גדות ואחד מיוזמי הכנס "כוונתנו לפעול להעלאת המודעות המגדרית והלמידה של המציאות בעזרת פורומים שונים אשר חשוב שתהיה להם נגיעה לנושא. יתכן שאת הפירות של העבודה המגדרית, יקטפו ילדינו אך נוכל לומר להם שיחד, ניסינו לפתוח להם אפשרויות, לבנים ולבנות לנשים ולגברים. שיחד, ניסינו ליצור חברה ערכית המקדמת שוויון הזדמנויות".

הוספת תגובה חדשה