דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 23.10.2015

לוגו תנועה
אם אינך רואה מייל זה לחץ כאן
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 23/10/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 

כן לאחדות ולגיבוי, לא לגזענות!

 
מזכירות התנועה הקיבוצית בקריאה לסולידריות ואחדות
 
ישיבת מזכירות התנועה הקיבוצית השבוע נפתחה, כצפוי, בהתייחסות חברי המזכירות למצב הביטחוני ולטירוף הדמים שאנו חווים בשבועות האחרונים. חברי המזכירות התלכדו תחת קריאה לסולידריות ולאחדות לנוכח גודל השעה. לדבריהם, אין זו העת לעסוק בעסקנות פוליטית או בהתקפות אישיות, אלא בקונצנזוס ובגיבוי לכוחות הביטחון שבכוחם להשליט סדר ולהחזיר את תחושת הביטחון.
בנוסף, מבקשת המזכירות להביע התנגדות נחרצת לתופעות הגזענות שהוליד המצב הזה. מזכירות התנועה הקיבוצית הצטרפה פה אחד לקריאתו של חבר המזכירות אילן שדה (ראש המועצה אזורית מנשה), ומגנה בחריפות כל יוזמה המבקשת לסמן ולהחרים עסקים ובעלי עסקים, על רקע אתני.
 
אנו בתנועה הקיבוצית מצטרפים לאיחולי ההחלמה לכל הפצועים שנפגעו כתוצאה מטרור נוראי, ושולחים את השתתפותנו בצער משפחות הנרצחים. 
 
התנגדות עזה בוועדת הכלכלה לרפורמה בפטם; יו"ר הוועדה: "הצרכנים הם האלוהים שלנו אבל זה לא אומר שניתן לדרוס את אחיהם החקלאים"; התאחדות חקלאי ישראל: "נגיע להסדר עם האוצר רק כשיבוטל השינוי בחוק ההגבלים העסקיים"
 
ועדת הכלכלה קיימה השבוע את הדיון הראשון בנושא הרפורמה בענף הפטם. היו"ר ח"כ איתן כבל, הבהיר כבר בפתח הדיון כי "זה חוק שלא יכול להיות מובא בכפייה, על הצדדים להגיע להסכמה. החקלאות המשפחתית הולכת ונגמרת, והבעיות בחקלאות הן הרבה מעבר לענף הפטם". בהמשך הדיון הוסיף ח"כ כבל: "הצרכן הוא האלוהים שלנו, אבל זה לא אומר שצריך לדרוס את החקלאים". הוא אף ביקש מנציגי האוצר התייחסות להשפעות השליליות של ההצעה על צער בעלי חיים והחשש לעליה בהשמדת עופות.
במהלך הדיון הציגה התאחדות חקלאי ישראל חזית אחידה ומגובשת הדורשת לשמור על התכנון בענף הפטם כדי למנוע תנודתיות חדה בשוק למען החקלאים ולמען הצרכנים. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "המנגנון של "היד הנעלמה" לא עובד בחקלאות. כמה כישלונות נצטרך לספוג כדי שהלקח הזה ילמד?! הרי רק החקלאים משלמים את מחיר הטעויות. לא עברה שנה וקצת מחוק ההגבלים העסקיים בחקלאות וכבר האוצר לא מרוצה ומנסה לדחוף תיקון מבלי שאף אחד מבין את השלכותיו. התיקון שאתם מציעים יוביל לסגירת אינטגרציות כך שיישארו שלושה שחקנים חזקים וכל השאר ימחקו. השוק יישלט ע"י בעלי ההון בלבד". 
20151021_095309
מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, הדגיש בדבריו את הצעד החמור שמבקש האוצר לעשות במסגרת הרפורמה והוא ביטול הפטור להגבלים העסקיים: "זה לא יכול להיות, ולא הוגן לעשות זאת ולכן יש להוריד את זה מידית מסדר היום. התכנון הוא חשוב ומשמעותי בענף ונועד לפקח על המחיר ועל הכמות כדי שהצרכן לא יפגע וכדי שלא יישמדו בעלי חיים לשווא". מרבית הדוברים בדיון, הן חברי כנסת והן נציגי החקלאים, ביקשו לא לראות רפורמה זו כאירוע בודד אלא כעוד פגיעה, שיטתית ומתמשכת, בזכויות החקלאים בשנים האחרונות. ניר מאיר התייחס לכך כאשר עדכן על פגישה שהתקיימה השבוע אצל מנכ"ל משרד רה"מ: "המנכ"ל נדהם לגלות כי הגיל הממוצע של החקלאי הישראלי עומד היום על 64 ובשנה הבאה כבר יעמוד על 65, והסיבה לכך היא שאף אחד לא רוצה להיכנס לתחום בו באופן שיטתי ישנו מנגנון ממשלתי שפוגע וגורם נזקים לעוסקים בו".
 
A1
רוחות חדשות נושבות מעל הסדר הביניים
בשבועות האחרונים מתגבשת הצעה חדשה הנוגעת להסדר הביניים היכולה לפרק את המוקשים שהוכנסו בו מלכתחילה, ויהפכו הסדר זה יישים לקיבוצים רבים. הסדר הביניים המקורי נועד לאפשר לקיבוצים אשר מעוניינים לצאת מחלופת השיוך המקורית, 751, ולבחור באחת מהחלופות העדכניות יותר. ההסדר נועד לטפל בזמן הביניים עד אשר יחליט הקיבוץ על חלופת שיוך חדשה, ובמסגרתו יכול הקיבוץ להמשיך ולבנות. הסדר הביניים המקורי גרס כי על מנת להוציא היתרי בניה עבור החברים החדשים ישנו צורך בהתחייבות ללוחות זמנים מוכתבים מראש על ידי המינהל, וכנגד ערבות אישית של החבר, ובנוסף לכול התחייבות הקיבוץ לכניסה למתווה שימושים חורגים בקרקע, של מינהל מקרקעי ישראל.
כעת כאמור, מתגבש באגף התקציבים באוצר הסדר ביניים משופר שיקל על קבלת היתרי הבנייה ויפחית את הסיכונים בתהליך. גורמים העוסקים בנושא הגידול הטבעי בתנועה הקיבוצית מעידים כי הסדר ביניים משופר משקף התחלה בנייה מידית של כ-1000 יחידות דיור בקיבוצים.
 
yTIK030409_hh1
פוליטיקה קיבוצית- בחירות פנימיות במרצולמוסדות הלאומיים
השבוע התקיים הקונגרס הציוני (ל"ז) בירושלים. הקונגרס קיבל חשיפה בעיקר בשל בחירתו של ח"כ דני עטר כיו"ר קק"ל החדש "ובזכות" אמירתו האומללה של רה"מ נתניהו על הקשר הישיר, כביכול, של המופתי אל-חוסיני לפתרון הסופי של הנאצים... במקביל התקיימו במהלך הקונגרס שורה של הצבעות למוסדות הלאומים בהסתדרות הציונית העולמית. מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה, בריכוזה של חניק מרשק, רשם הצלחה מלאה כאשר כל נציגיו נבחרו לתפקיד עליו התמודדו- סילביו חוסקוביץ (נתיב הל"ה), נבחר לתפקיד היוקרתי של חבר הנהלה המחזיק תיק החינוך בוועד הפועל הציוני, ומחליף בכך את שמעון בטאט. בנוסף, נבחרו מרקו סרביה (צרעה) ועמיר נחשון (גבע), כסגני ציר בוועד הפועל.

שבוע שעבר התקיימו גם בחירות למוסדות מפלגת מרצ, במסגרתן לא הצליח אלי ספרן, מועמד התנועה הקיבוצית (קיבוץ סאסא ותנועת מס"ד) לקבל את הניקוד הדרוש על מנת להיכנס לנשיאות ועידת מרצ. מנגד, בבחירות להנהלת מרצ, נבחרו נציגי קיבוצים רבים, ביניהם: תום דרומי (פלך), דורון ליבר (מצר), אסתר לבנון מורדוך (גזית), יעל איזנר (מעגן מיכאל), יניב שגיא (עין השופט), ואבי דבוש, תושב בברור חיל. לרשימה זו נבחר גם יורי קנדל (להבות הבשן), רכז המחלקה הרעיונית-פוליטית בתק"צ, ויחדיו הם חוברים למיכל ויינברג (מסילות), מנכ"לית התק"צ הממלאת מקום בהנהלת מרצ מתוקף תפקידה. 
 
זוכרים את יצחק רבין
 
התנועה הקיבוצית מצטרפת לצוות המארגן את העצרת המרכזית לזכרו של רה"מ יצחק רבין, וקוראת לכל החברות והחברים בקיבוצים לבוא וליטול חלק באירוע החשוב הזה. במהלך ישיבת מזכירות התנועה הקיבוצית, השבוע, הציגו מנכ"לי תנועות הנוער את מהות העצרת ואת הרצון להפיכת זיכרון הרצח לסמל ולתמרור אזהרה חי במאבק על הדמוקרטיה הישראלית. עשרים שנה אחרי הרצח והאלימות בארץ גואה וממשיכה לפורר את המרקם החברתי בישראל. זו העת לגלות מחויבות כנגד כל נסיון לפגיעה ביסודות הדמוקרטיה הישראלית. בעצרת ייקח חלק, גם השנה,
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שכהונתו עד כה התאפיינה בשמירה על הצביון היהודי-דמוקרטי במדינה. האירוע עצמו יתקיים בשבוע הבא, במוצ"ש 31.10, בשעה 20:00, בכיכר רבין בת"א.
גיל מושקוביץ, רכז מחלקת משימות בתנועה הקיבוצית יעמוד בראש ארגון העצרת מטעם התנועה, והוא מזמין את המעוניינים לפנות אליו, בטרם העצרת, ולהצטייד באבזור ייעודי מטעם התנועה לאירוע. ניתן ליצור קשר ב:gil@tkz.co.il
התנועה הקיבוצית משתלבת במסגרת מעבר צה"ל לנגב
ZEL_2255
"צה"ל עולה לנגב" הינה התוכנית הרב שנתית של צה"ל, שמטרתה העברת בסיסים רבים ממרכז הארץ אל הנגב. במסגרת הפרויקט יוקמו בסיסים חדשים וכ-27,000 אנשי קבע יעברו דרומה. השבוע התקיימה פגישה חשובה בה נטלו חלק בכירי אגף החברה והצמיחה הדמוגרפית בתק"צ, עם יונת מרטון-רזון, ראש החטיבה האזרחית במנהל המעבר דרומה, וגורמים נוספים במשרד הביטחון המלווים תהליך זה. הפגישה התאפיינה במפגש רצונות, הן של התנועה הקיבוצית והן של מנהלת המעבר דרומה. התנועה הקיבוצית מעוניינת לחזק את ההתיישבות ביישובי הדרום, ומנגד מנהל המעבר רואה בקיבוצי הדרום יעד אטרקטיבי עבור אנשי הקבע, בין אם במתכונת של מועמדים לקבלה לחברות בקיבוץ ובין אם במתכונת של השכרת דירות למגורים. מעבר לחיזוק קיבוצי הדרום יצוין כי שיתוף פעולה בין הצדדים יכול לסייע בשדרוג מעטפת התמיכה, שמציע המנהל למשרתי הקבע בפרויקט. המועצות האזוריות הרלוונטיות בשל קירבתן לבסיסים המוקמים הן בני שמעון, רמת נגב, וכן המועצות האזוריות מרחבים, אשכול ושער הנגב, בדגש על היישובים בחלק המזרחי שלהן.
הפגישה הסתיימה ברוח חיובית ביותר וסוכם על הידוק הקשר והגברת פעולות השיווק וההסברה שיקדמו את אפשרויות המגורים של אנשי הקבע בקיבוצים.
 
DSCF8003
מעל 400 ילדים ועשרות בוגרים מעמק הירדן השתתפו במבצע הארצי של "לקט ישראל"
זו השנה השלישית ברציפות בה שותפים ילדים ותושבים מעמק הירדן במבצע של ארגון "לקט ישראל" בשדות עמק הירדן. בשבוע שעבר התקיים הקטיף בשדות דגניה א', כאשר למעלה מ- 400 ילדים מיישובי המועצה יחד עם עשרות בוגרים השתתפו בקטיף אשכוליות אדומות. בסיומו של הקטיף המיוחד רשמו המתנדבים, כמות מכובדת של תוצרת כאשר מלאו 10 מיכלים במשקל כולל של 5 טון פרי! מי שהוביל את המבצע הוא רון יצחקי, מנהל צמח ניסיונות, שציין בסיום: "במסגרת פעילויות חשיפה לחקלאות בשיתוף עם "מרכז עידן", החינוך החברתי בעמק ועמותת לקט-ישראל, קטפנו יבול שנאסף עבור נזקקים. הילדים דיווחו על חוויה מדהימה ותחושת סיפוק רבה על התגייסותם". ארגון "לקט ישראל", בנק המזון הלאומי מספק מזון לנזקקים בין השאר ע"י פעולות קטיף משדות החקלאים, והתוצרת הנאספת מחולקת לנזקקים, לפעילותן הארצית שותפה גם התנועה הקיבוצית. 
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • גלריית הקיבוץ- שתי תערוכות יחיד יפתחו ב-29.10: אורלי זיילר: הכיסא של יוסקה, מלי דה-קאלו: חמישה סימנים וזמן. התערוכות יוצגו עד 28.11. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קיבוץ כיסופים מזמין צעירים ומשפחות המעוניינים להכיר מקרוב את החיים המיוחדים בקיבוץ, לאירוע חוויתי ב-31.10. באירוע יוכלו המשפחות להכיר את הקהילה ואת אפשרויות הקליטה. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חביבה רייך- צונחים על הסף. ערב של זמר, סיפור ושירה בציבור על סיפורה של חביבה רייק. האירוע יתקיים ביד טבנקין (אפעל) ב-1.11. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מתחברים אל העבר וחולמים את העתיד- צוות תל"מ בתנועה הקיבוצית עורך את הסמינר השנתי של הפרויקט, בקמפוס גבעת חביבה, ב-2.11. הסמינר יכלול הקרנת סרטו הדוקומנטרי של דוד גברו- "סיסאי". לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • חינוך לשלום ולקיום משותף בישראל- בית יגאל אלון מקיים כנס במטרה לקדם את הדרכים לחיזוק החיים המשותפים בישראל. האירוע יתקיים ב-5.11 בקיבוץ גינוסר. לפרטים נוספים לחצו כאן או במייל: maydan4@gmail.com
 
____________...
מקהלת האיחוד בקוריאה
מקהלת האיחוד, בניצוחו של רונן בורשבסקי, סיימה השבוע את מסעה שנמשך כשבועיים בדרום קוריאה. הסיור נפתח בקונצרט חגיגי באולם הקונצרטים המרכזי של העיר דגו (Daegu) בחסות שגריר ישראל בסיאול ובנוכחות נספח התרבות דודי לוי. 700 מאזינים נלהבים הריעו בתשואות ממושכות וקראו לזמרים לשוב להדרנים נוספים. המופע כלל גם שיר קוריאני מוכר, שהוכן לביצוע מרשים ובמיוחד עבור הסיור. בהמשך המסע הופיעה המקהלה מול כ- 10,000 מאזינים בכנסייה הגדולה בסיאול, ואחר כך השתתפה בתחרות מקהלות יוקרתית בינלאומית בעיר פוסאן (Busan). בסה"כ קיימה המקהלה 10 קונצרטים, בהם הפגין הקהל התלהבות חמה יחד עם הערצה של ממש למדינת ישראל. לדברי שאול גלעד, מנכ"ל המקהלה: "טוב לפגוש ידידות אוהדת ומרגשת כזו במציאות הקשה היום. היינו גאים לייצג את ישראל ואת התנועה הקיבוצית בפן היצירתי והיפה שלנו".
 
brochure_ken...
 
לסיום אבקש לאחל לכולנו סוף שבוע רגוע, חברי, שקט ועמוס בבשורות טובות. שנדע לשמור על קור הרוח וצלילות המחשבה גם אל מול תקופה מאתגרת. שבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088.

הוספת תגובה חדשה