דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 30.10.2015

לוגו תנועה
____________...
השבוע בתנועה הקיבוצית
    תאריך: 30/10/2015
    
לצפייה בקובץ וורד, לחצו כאן. לצפייה בקובץ PDF לחצו כאן.
 
20151026_111...

התנועה בבקעה ובצפון ים המלח

בתחילת השבוע התקיים סיור של מטה התנועה בקיבוצי הבקעה- נערן, גלגל, ויט"ב וכן במצפה שלם שבמועצה האזורית מגילות (בצפון ים המלח). הסיור אורגן ע"י רכז האזור, יענקלה שצ'רנסקי (המשמש גם כמרכז הרכזים בתנועה), והיה זה הסיור הראשון של צוות ההיגוי התנועתי, בהובלת מזכ"ל התנועה ניר מאיר. עבור ניר הביקור היה סמלי ושיקף סגירת מעגל אישית כאשר תחילת דרכו בתנועה הייתה כרכז באזור שבו התקיים הסיור. הביקור כלל סיור לימודי בכל קיבוץ ולאחריו דיון מעמיק במצב הקיבוץ ודרכים לחזקו. בנוסף, עודכן המטה על הקשר בין המועצה לקיבוצים, על ההתמודדות עם סוגיות הבנייה והצמיחה הדמוגרפית ועל נושאים שונים בתוך החיים הקיבוציים.מוטיב המאפיל על התפתחות הקיבוצים באזור, הוא היבט פוליטי- מדיני, כתוצאה ממיקומם הגיאוגרפי של הקיבוצים, ובא לביטוי בין השאר בקושי בפיתוח אדמות חקלאיות נוספות ובהשפעות החרם הבין-לאומי. הסיור נפתח בקיבוץ נערן, קיבוץ מחנכים משימתי, של חברי תנועת קבוצות הבחירה של המחנות העולים. לדיונים הצטרף אילן גזית, מזכ"ל "מחנות העולים" (חבר הקיבוץ), והם כללו בחינה של הבסיס הכלכלי של הקיבוץ, שיאפשר לקיבוץ לצמוח דמוגרפית מחד, ולהגביר את פעילותו המשימתית המבורכת, מאידך. 
20151026_105...
לאחר מכן הגיע מטה התנועה לקיבוץ גילגל שם דווח בין השאר על התנהלות הקיבוץ, ורמת הערבות הדדית הגבוהה שבו כחלק מהחלטות החברים, ועל רמה טובה של שירותי קהילה במערכות החינוך, הבריאות, התרבות, ועוד, המשרתים הן את תושבי הקיבוץ והן את תושבי המועצה. מאוחר יותר הגיע מטה התנועה ליט"ב ונחשף שם לסיפור המקום המרתק של מקימי הקיבוץ, שהחל מאמצע המאה הקודמת והמשיך בהתארגנות בקבוצת "חבקיאל", והעלייה מחבר העמים. ייחודם של התושבים בא לביטוי בשמירת תורה, אמונה ומסורת אבות, דבר שזיכה אותם בכינוי "סובוטניקים" (שומרי שבת).
סוף הסיור הוקדש לקיבוץ מצפה שלם, המתמודד בימים אלה באתגר כלכלי לא פשוט לנוכח מכת "הבולעניים" שבין השאר החריבה את חוף "מינרל".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "התנועה הקיבוצית, כתנועה מיישבת, מחויבת לבוא לידי ביטוי באחריותה להצמיח ולפתח את קיבוצינו באשר הם, לסייע בריכוז אמצעי יצור, ולתמוך כמיטב יכולתנו בתהליכי צמיחה דמוגרפית, עד הפיכתם לקיבוצים רב דוריים מבוססים".
 
___________19
בשבוע הבא: כנס הנהגות הקיבוצים!
ההרשמה לכנס ההנהגות השלישי של התנועה הקיבוצית נסגרה השבוע. ביום שלישי (3.11) יחל הכנס במלון מעלה החמישה ובו ישתתפו שרת המשפטים, שר הביטחון, שר החקלאות, שר הבינוי, יו"ר האופוזיציה, הסופר עמוס עוז, ד"ר חיים שפירא,  ועוד רבים ומעניינים. משתתפי הכנס ידונו בדמותו של הקיבוץ- לאחר ששרד את המשבר הגדול, הדמוגרפי והכלכלי, וכיצד יתנהל בעתיד. אורחת כבוד בכנס תהיה פאולין גרין, נשיאת ICA, התנועה הקואופרטיבית הבין-לאומית, שנוכחותה בכנס תשמש לצורך חשיפת השיטה הקואופרטיבית הבין-לאומית, והכרתה על ידי קיבוצי התנועה, מתוך ההבנה כי מקור כוחם מצוי בשיטה הכלכלית-חברתית זו.
אנו מאחלים לכל המשתתפים כנס פורה, מהנה ומרתק וזו הזדמנות לומר תודה גדולה לשלומית צימרינג מנהלת הכנס ולריקי רז המפיקה, אשר מובילות את ההכנות בבטחה ובנחישות! לבאי הכנס נציין, כי נוכחות השרים הבכירים מולידה סידורי אבטחה קפדנים המחייבים נשיאת תג משתתף לאורך ימי הכנס.
ניפגש בכנס!
 
____________1_1
רשת "הגן הקיבוצי" - מודל לשיתופי פעולה ארגוניים
ביוזמה משותפת של רשת "הגן הקיבוצי" והאגף הקדם-יסודי במשרד החינוך, נערך לפני שבוע, בקבוצת-יבנה, יום עיון שביקש להדק את הקשרים ולבחון את ממשקי העבודה בין מפקחות משרד החינוך לבין המנהלים והמנהלות של מערכות הגיל הרך בקיבוצים. יום עיון זה נולד מתוך
צורך שעולה "מהשטח", ואך טבעי היה שרשת הגן הקיבוצי תקדם זאת כהמשך לתפישת עולם המבקשת להשתית דיאלוג פורה עם משרד החינוך. ביום העיון השתתפו למעלה משבעים איש, הממלאים תפקיד ניהולי-חינוכי ביישובים ובמועצות של המרחב הכפרי. מרב היום הוקדש לסדנאות מונחות, שביקשו להציג עמדות יסוד ולדון בסוגיות יום-יומיות, ובכך ללבן נושאים המעסיקים את הצדדים.
מארגנות הכנס הגיבו בקורת רוח לדבריה של סימה חדד מה-יפית, ממשרד החינוך, שהעידו על הבנת מקומו המיוחד של החינוך הקיבוצי בגיל הרך. בדבריה היא ביקשה לחזק את העשייה של הקהילה הקיבוצית המקנה חשיבות ואחראיות לחינוך כלל ילדיה.
 
מתחברים אל העבר וחולמים את העתיד
IMG-20151019...
המפגש השנתי של תוכנית תל"מ יתקיים בשבוע הבא בגבעת חביבה, והוא עומד בסימן "מתחברים אל העבר וחולמים את העתיד". המפגש יערך במתכונת סמינר ויעסוק בדרכי שילוב בין חוויות וניסיון העבר עם התכניות והחלומות העתידיות של בני העדה האתיופית ואופן השתלבותם בחברה הישראלית. במהלך היום יוקרן סרטו הדוקומנטרי של דוד גברו שצולם בישראל ובאתיופיה והוא מעלה שאלות הנוגעות להגירה, זהות, קשרי משפחה, אהבה וגעגועים. המשך הסמינר יכלול חוגי דיון בהנחיית מנחי תכנית "דרך הכפר", ותינתן במה לצעירי בני העדה שהגשימו בהצלחה את חלומם ומעוניינים לשתף בדרך בה עברו. איציק שפרן, מנהל תכנית תל"מ ויעל בזנר-ברגיל המפיקה ואחראית על תכני הסמינר מוסרים שעד עתה נרשם מספר שיא של חניכים המתחנכים ב- 16 קיבוצים, אולם נתון מרשים זה עומד בסכנה לאור החלטת משרדי הממשלה השונים לקצץ את השתתפותם בתכנית. האירוע פתוח למעוניינים. לפרטים נוספים על הסמינר, לחצו כאן.
עכשיו הזמן לבנות
IMG-20151025...
בתחילת השבוע התקיימה פגישת עבודה בין אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, לבין ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מתוך רצון לקדם את נושא הגידול הטבעי, שמעסיק קיבוצים רבים ומהווה אבן נגף לצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים. הפגישה הוגדרה כמוצלחת ביותר, והשניים היו תמימי דעים שזו העת המתאימה להפסיק להיתקע על סעיפי בירוקרטיה, ולעבור לשלב מעשי של בנייה מסיבית בקיבוצים. בין השאר דנו השניים בקידום "חלופת האגודה" ו"הסדר הביניים", וכן בקידום צורך דחוף לעדכון לוח 2 בתמ"א 35 , דבר שישחרר באופן מידי בנייה של מאות יחידות דיור בקיבוצים (בשלב הראשון), וכן יאפשר תכנון עתידי לאלפי יחידות נוספות. אביגדור יצחקי חזר על התחייבותו לייצר במהרה התחלות בנייה נרחבות, בסדרי גודל כפולים מאלה שהיו בשנים האחרונות במדינה. לראייתו, התחלות הבנייה בקיבוצים הן נדבך מבורך בהתמודדות עם מצוקת הדיור הכוללת בישראל. בנוסף, להבנתו של יצחקי, הושחת זמן יקר מדי על התדיינות בין מוסדות המדינה לתנועה הקיבוצית, וזו העת להפסיק לדבר ולהתחיל לבנות, כאשר התנועה הקיבוצית תהיה צד שותף ויוזם למהלכים שיקודמו עוד השנה.
 
ZEL_2325
המרפאה הקיבוצית-לאן?
מחלקת הבריאות בתנועה, בהובלתה של עדי רמות, זימנה מספר רכזי בריאות בקיבוצים ובמועצות אזוריות, לדיון ראשוני, של שולחן עגול בנושא המרפאות הקיבוציות. השאלה המרכזית שליוותה את הדיון נעוצה בציפיות שיש ממרפאת "קצה", בעולם של שירותי בריאות רבים, מתקדמים ויקרים, ועל רקע המחירים האלטרנטיביים שהקיבוץ וחבריו מוכנים לשלם. בבסיס הדיון עמד הסכם המסגרת שנחתם בין ברית התנועה הקיבוצית לבין שרותי בריאות כללית ב-1996. מאז, נעשו שינויים רבים "בכללית" כספק שירותי בריאות, כמו גם שינויי אורחות חיים בחלק גדול מהקיבוצים, אך במקביל לא תמיד הייתה הקפדה על התאמות לשינויים בתוך מערכות הבריאות בקיבוצים, ובעבודת המרפאות בפרט.
הדיון שנערך השבוע הוא ראשון מבין נוספים שיערך בשנה הקרובה כחלק מתוכנית העבודה של מחלקת הבריאות. במהלך הדיון האחרון, ניתן היה כבר להבחין בתבונה שיש להמליץ על הוצאת חלק ניכר מפעילות המרפאה המקומית למרפאה אזורית משוכללת, וכן בהמלצה לרכזי הבריאות להיות בצד היוזם את הידוק הקשר עם ספקי שירותי הרפואה, על מנת לעמוד בציפיות ברמת הזמינות ואיכות השירות לחברים.
כאמור, דיונים נוספים יתקיימו בנושא ובסופם יגובש נייר עמדה. 
 
ZEL_2288
מאבק החקלאים: "המשמעות של הרפורמה בפטם היא הוצאה של כ-300 חקלאים מהענף לשוק העבודה".
 ועדת הכלכלה התכנסה השבוע לדיון נוסף בנושא הפטם. במהלך הדיון הציגה התאחדות חקלאי ישראל מצגת ובה נתונים המשווים בין מחירי העופות בארץ למחירם בעולם וכן נתונים המראים את ההשלכות החמורות של ביטול התכנון בפטם על המשק הישראלי. במהלך הדיון עלו לדבר מגדלים שונים (משק משפחתי וקיבוצי), והציגו את ראייתם בנוגע להשלכות הרפורמה. 
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "אנחנו מוכנים לעשות הרבה על מנת למצוא מודל שיאפשר תועלת לצרכן. אך אנו לא מוכנים לקבל שני דברים: שלולנים מהמשק המשפחתי יהפכו למובטלים ואת נושא ההגבלים העסקיים. זכותם המלאה של המושבים והקיבוצים להתאגד במשחטות, ובמידה והרפורמה תעבור כך, מדינת ישראל תהיה המדינה הראשונה הנוהגת כך". מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "אנחנו לא ניתן לפגוע בפרנסתם של כ- 300 מגדלים אשר עשויים להגיע למצב של פשיטת רגל. ישנה התקדמות מסוימת במו"מ יותר ממה שנראה כאן בוועדה. אני בטוח שאנחנו בדרך להסכם סביר לכל הצדדים וזאת כדי שאנחנו נמשיך להתפרנס בכבוד ושציבור הצרכנים יקנה עופות במחיר הוגן". יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, סיכם את הדיון בבקשה להמשך מו"מ מקצועי שיביא תועלת לכל הצדדים. 
 
מספר אירועים מעניינים בקרוב:
  • "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה"- העצרת לציון 20 שנה לרצח יצחק רבין ז"ל, תתקיים השנה ב-31.10 בכיכר רבין, במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ונשיאה לשעבר של ארה"ב, ביל קילינטון. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • קונצרט המאה- תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית בקונצרט ייחודי בו היצירות המבוצעות מסמלות, כל אחת בדרכה, תקופה בחיי האנושות. סדרת הקונצרטים תתקיים בין התאריכים: 14 עד 19 לנובמבר. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
  • נשים מצדיעות לצדי צרפתי- מופע מחווה לצדי צרפתי ב- 15.11 בצוותא. עם ירדנה ארזי, קורין אלאל, מיקי קם, שלומית אהרון, מיי פיינגולד ועוד. קוד 2015 לכרטיסים מוזלים בקופות ובאתר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
  • מפגשי קולטורה- מכון שיטים פרסם את לוח פגישות לימוד שמוביל המכון במטרה להרחיב את הידע ליצירה וחידוש כל חג. לפרטים נוספים לחצו כאן. 
 
IMG-20151025...
קיבוץ געש
12191074_892...
קיבוץ רמת הכובש. צילום: אביב לום
סערת השבוע
הסופות הראשונות של החורף גרמו לנזקים חמורים שהשביתו אזורים רחבים במדינת ישראל. גם בקיבוצים רבים נגרמו נזקים, כתוצאה מנזקי הרוח, ההצפות, ברד כבד והפסקות חשמל. הנזקים נרשמו בכל תחומי הקיבוץ- בתשתיות, במבני הציבור והחינוך, ברכבים, בשדות ובחממות החקלאיות.
בולט במיוחד היא סיפורו של קיבוץ רמת הכובש, שזקני הקיבוץ מעידים שטרם ראו נזקים כה קשים, כמו אלו שנוצרו בעקבות הסופה בת 13 הדקות, שהתרחשה בתחילת השבוע. לדברי תמיר כהן, מנהל הקהילה בקיבוץ: "ברד בגודל כדורי טניס החל לרדת, בשילוב עם רוחות במהירות של 136 קמ"ש שהפילו יותר מ-80 עצים בשלמותם, שפגעו ב-75 בתי אב, וגם עמודי חשמל נפלו. דווקא ברגע הזה התגלתה הקהילה החזקה שלנו, הקמנו חמ"ל, התחלנו בפינוי צירים, הפעלנו גנרטורים במוסדות החינוך והציבור, צוותי התרבות הכינו הצגות ופעילויות לילדים, ובחדר האוכל הוגשה ארוחת ערב חמה."
השבוע הסוער הביא עמו גם כמויות חריגות של גשם, ובקיבוצים רבים נמדדו כמויות גדולות, כאשר בקיבוץ ארז נמדדו 136 מ"מ מתחילת השבוע, ואילו בקיבוץ שפיים ירדו יותר מ- 200 מ"מ מתחילת אוקטובר. זו הפעם השנייה מאז ומעולם שנמדדה כמות כזו ומדובר ברבע מכמות הגשמים השנתית של שפיים!
בדף הפייסבוק של התנועה הזמנו אתכם לשתף אותנו בתגובות, ובתמונות של מזג האוויר. לפרטים נוספים לחצו כאן.
 
אחרי השבוע הסוער, לא נותר אלא לאחל לעצמנו סוף שבוע רגוע, יבש, ונינוח. השמש יוצאת ומסתמנת הזדמנות טובה לצאת לטייל ולצפות בזרימת הנחלים, רק אנא בזהירות... סוף שבוע מהנה ושבת שלום.

שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית, 058-6650088

הוספת תגובה חדשה