דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התחדשה המתקפה כנגד חלופת האגודה: "ניסיון מחטף של פקידות עוינת ; נילחם בניסיון לחבל בחלופת האגודה בכל הכוח והאמצעים"

מזכ"ל התנועה קורא לכ-60 הקיבוצים שבחרו בחלופת האגודה כמסלול השיוך המועדף עליהם ולקיבוצים שעוד מתלבטים לזרז את טיפולם ביישום חלופת האגודה: "אין זמן לבזבז. יש לנוע קדימה, לקבל את ההחלטות הנדרשות ולעבור את נקודת האל חזור"
בניה במנרה

בשבוע שעבר, חצי שנה לאחר ששר האוצר, משה כחלון, הודיע מעל במת כנס ההנהגות כי יעצור את הועדה לבחינת חלופת האגודה, החליטו במנהל מקרקעי ישראל לחדש את העבודה בכל הכח, בניגוד מוחלט לעמדת השר.

"אין ספק כי הפקידים מנסים לעשות מחטף בחסות אפלת הבחירות, מצפצפים על הוראת השר הממונה עליהם, ומנסים לקבור את חלופת האגודה", אמרו השבוע בתנועה הקיבוצית. 

חלופת האגודה הינה חלופה המאפשרת לקיבוץ רכישה של כל זכויות הדיור הקיימות בקיבוץ ב"הינף אחד" או בכמה שלבים, אשר בעקבותיה לא זקוק יותר הקיבוץ להסכמת רמ"י, חתימת רמ"י או תשלום לרמ"י, לצורך מימוש זכויות אלו (היתרי בניה) או הענקת זכויות לחברים בדירות אלו.

על פי חלופת האגודה, רוכש הקיבוץ גם זכויות בבתים שטרם נבנו ומגרשים שטרם שויכו, ותוך עיגון בהווה של מחירי הקרקע הנוכחיים, אזור עדיפות לאומי קיים, וכו'. בנוסף, מאפשרת החלופה לקיבוץ ולחבריו לקבוע בצורה מסודרת ומעוגנת כדין בחוזה חכירת משנה את אופי השיוך התואם את רצון החברים והקיבוץ, מתוך רצון לשמור על הקיבוץ ועל אופיו. הוראות אלו יכולות לקבוע כללים כגון חובת חברות בקיבוץ של בעלי הדירה, חובת מגורים במקום, הוראות לגבי בינוי הבתים, השכרתם וכיוצ"ב.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר: "אין בכוונתנו לוותר. ניאבק בכל דרך ובכל זירה אפשרית נגד הניסיון לעצור את הבניה בקיבוצים משיקולים זרים". מאיר הוסיף, "יש גורמים ברמ"י שהחליטו לעשות כל מה שבאפשרותם בכדי לחסל את חלופת האגודה. אותם גורמים לא מאפשרים לאף אחד להפריע להם עם עובדות, נתונים, פסיקות בג"צ, החלטות ממשלה או ועדות הכנסת. הפקידות סימנה את המטרה ועושה הכל על מנת לכרסם ביכולתם וברצונם של קיבוצים להמשיך ביישום חלופת השיוך בה בחרו. חלופה המחלישה מבחירה את זכות הקניין שלהם בדירתם אך מגדילה מאוד את יכולתו של קיבוצם להבטיח את עתידו כקיבוץ".

עו"ד מיכי דרורי, היועץ המשפטי של התנועה הקיבוצית: "קיבוצים רבים בחרו בחלופת האגודה, ואנו עושים כל שביכולתנו על מנת למנוע כרסום בתנאיה ולאפשר לקיבוצים הרבים הללו לממש אותה. הטענות המועלות כנגדה הן טענות שאין בהן ממש, ואנו מראים זאת בצורה נחרצת"

דגן לוין, ראש אגף כלכלה: "גורמים ברמ"י החליטו לעשות פוליטיזציה של הכלכלה ולקבוע לקיבוצים מודל כלכלי ייחודי הסותר את המודל הכלכלי הנוהג ברמ"י. אנחנו נאבק באפליה בלתי סבירה זאת בכל הכלים העומדים לרשותנו".

פרופ' אמיר ברנע, מומחה בתורת המימון, שערך לבקשת התנועה בחינה מעמיקה של הפרמטרים הכלכליים של חלופת האגודה (ובפרט תקופות ההיוון וריבית ההיוון). פרופסור ברנע הציג את מסקנותיו בפני הועדה. ממצאי המחקר מראים כי לא רק שחלק מהפרמטרים הגיוניים וסבירים, חלקם אף מחמירים עם הקיבוצים.

מזכ"ל התנועה קרא לכ-60 הקיבוצים שבחרו בחלופת האגודה כמסלול השיוך המועדף עליהם ולקיבוצים שעוד מתלבטים לזרז את טיפולם ביישום חלופת האגודה כפי שהוחלטה כבר ב- 2014  בידי מועצת מקרקעי ישראל וכפי שאושרה ב- 2016 בידי בית הדין הגבוה לצדק: "אין זמן לבזבז. הפקידות העוינת של רמ"י איננה נחה לרגע. היא מתעלמת מהחלטות ועדות הכנסת, מצפצפת על הנחיות שר האוצר ופסיקות בג"צ. הם נחושים לפגוע בעתיד הקיבוצים וגם עלינו להיות נחושים. לנוע קדימה, לקבל את ההחלטות הנדרשות, ולעבור את נקודת האל חזור".

הוספת תגובה חדשה