דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית הגישה את מפעל שנת השירות לאות הנשיא למתנדב

השנה ייוחד הפרס להתמודדות עם משבר הקורונה. "צעירים חדורי שליחות אלה, התנדבו להישאר במסגרות בהן הם פועלים ולטפל בבעלי צרכים מיוחדים ובילדים חסרי עורף משפחתי, כל זאת מבלי לצאת מהמסגרת לאורך שבועות ארוכים"
קומונת זיו נעורים באנדרטת הקיבוצים

התנועה הקיבוצית הגישה השבוע את מפעל שנת השירות למועמדות לקבלת פרס "אות הנשיא למתנדב" לשנת תש"ף.

בבקשה, עליה חתום המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, גיל לין, מפורט מפורטת תרומתם של אלפי מתנדבות ומתנדבי שנת השירות לאורך ארבעים השנים בהן מפעילה התנועה את המפעל החינוכי.

בפניה לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נכתב, בין היתר - "מפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית הינו אחד ממפעלי ההתנדבות המיוחדים, הוותיקים והמרגשים הפועלים בחברה הישראלית. כ-1000 צעירות וצעירים מדי שנה אשר דוחים בשנה את גיוסם לצה"ל, כדי לתרום שנה מחייהם למען החברה הישראלית, מתוך אמונה ותחושת שליחות לאומית. הוא הוקם בראשית שנות ה- 80 של המאה הקודמת, ומאז היווסדו לקחו במפעל שנת השירות יותר מ- 20,000 צעירות וצעירים מכל רחבי המדינה. כיום, פועל מפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית במסגרת 105 קומונות הפרושות ברחבי הארץ, מנהריה בצפון ועד אילת שבדרום, ועוסק בשורה ארוכה של נושאים חינוכיים וחברתיים בעלי חשיבות גדולה."

בין המסגרות השונות נכללות:

פנימיות: חינוכיות, שיקומיות, טיפוליות, פוסט-אשפוזיות ופנימיות חסות הנוער.

מסגרות של צרכים מיוחדים וחוות טיפוליות: עבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים בעלי לקויות גופניות, שכליות, נפשיות, רגשיות והתנהגותיות. חלק מהמסגרות משמשות כמסגרת חיים כוללת למטופלים, וחלקן משמשות כמרכז יום תעסוקתי-טיפולי-לימודי.

כפרי נוער: פועלים על פי תפיסה של "קהילה מחנכת" שבה כל עובדי כפר הנוער פועלים כצוות חינוכי עבור חניכי הכפר. מרבית כפרי הנוער בנויים על פי המרכיבים הבאים: בית ספר, פנימייה ומשק חי ומשק חקלאי.

גופים ירוקים: העוסקים בהדרכת קבוצות ילדים, נוער ומבוגרים בנושאי אהבת וידיעת הארץ, איכות הסביבה, אקולוגיה, קיימות וכו'.

מסגרות העוסקות במשימות של מעורבות חברתית בחברה ובקהילה.

התיישבות: משימות שנת השירות ההתיישבותיות כוללות מגורים בקיבוצים בפריפריה ובגבולות הארץ.

פעילותם הברוכה חשובה ומיוחדת בזמן שיגרה, ובאה לידי ביטוי רב עוד יותר בזמני חירום. כך, למשל, בתקופה האחרונה, בשעה שמדינת ישראל כולה נלחמת מול התפרצות נגיף הקורונה, צעירי שנת השירות הקיבוצית ממשיכים לפעול (תחת ההנחיות והמגבלות הרפואיות) ולהתנדב למען הקהילות והארגונים החברתיים בהם הם פועלים. צעירים חדורי שליחות אלה, התנדבו להישאר במסגרות בהן הם פועלים ולטפל בבעלי צרכים מיוחדים ובילדים חסרי עורף משפחתי, כל זאת מבלי לצאת מהמסגרת לאורך שבועות ארוכים, על מנת להימנע מסיכון אוכלוסייה רגישה זו בהדבקה ומתן מענה לצרכיה במהלך תקופה מאתגרת זו. גם הצעירים שמתנדבים במספר מסגרות שכן פוזרו בתקופת הסגר, התנדבו בתקופת זו בעבודות חקלאיות, בחלוקת מזון לנזקקים ובמגוון פעילויות שנדרשו על ידי המדינה.

עוד מצוינת בפניה תרומת של מתנדבות ומתנדבי שנת השירות לקהילות בגבול הדרום ובעוטף עזה, וכן בישובי גבול הצפון הסמוכים ללבנון בזמן מלחמות, מבצעים צבאיים ו"סבבי לחימה".

לסיכום הבקשה מצוין כי "מתנדבי שנת השירות הופכים עם השנים לאוכלוסייה מעורבת ותורמת גם לאחר סיום שנת השירות. דבר זה בא לידי ביטוי בהתנדבות באחוזים גבוהים ביותר לתפקידי לחימה וקצונה בצה"ל, בשירות משמעותי בכל החילות וביחידות המובחרות. גם לאחר השירות הצבאי ממשיכים בוגרי שנת השירות להתנדב ולקחת אחריות על עתידה של החברה הישראלית והעם היהודי במגוון משימות בארץ ובקהילות היהודיות ברחבי העולם".

גיל לין מוסיף, "מדובר באחד מפרויקטי ההתנדבות המשמעותיים והגדולים ביותר בישראל. קשה להגזים בחשיבות עשייתם של הש"ש שלנו, תרומתם והשפעתם על חייהם של אלפים רבים של ילדים חסרי עורף משפחתי, בעלי צרכים מיוחדים, חניכי כפרי הנוער ואוכלוסיות נוספות. מסיבות אלה ואחרות, הביקוש לשנת שירות בתנועה הקיבוצית עולה כל שנה, ולצערנו אנו מוגבלים במספר התקנים שמאשרת המדינה, דבר הגורם מפח נפש לרבים המעוניינים גם הם לתרום ולהתנדב. אנו פועלים ללא לאות להגדיל את מספר התקנים ואף מצליחים בכל שנה לגדול, אולם זה לא מספיק.

אני רוצה להודות בשם כולנו לצוות שנת השירות, מלווי הקומונות והמדריכים שמלווים את הש"ש לאורך כל השנה - מבחינתנו כבר זכיתם."

הוספת תגובה חדשה