דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

התנועה הקיבוצית מתייחדת עם הנופלים במלחמת יום הכיפורים

במלחמה שפרצה ב-6 באוקטובר 1973 נפלו 2,656 חללי צה"ל, בתוכם 470 נופלים מ-167 קיבוצים. השבוע התקיים מפגש באנדרטה המנציחה את חללי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה בין מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר לנורית מורן שריג ובנה פלג מקיבוץ בית השיטה, אלמנתו ובנו הצעיר של רס"ן יוסף שריג ז"ל שנפל במלחמה. יהי זכרם של הנופלים ברוך
נורית מורן שריג ובנה פלג, עם מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ליד הקיר המוקדש לחללי יום הכיפוריםי
נורית מורן שריג ובנה פלג, עם מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר ליד הקיר המוקדש לחללי יום הכיפורים

בימים אלה מציינת מדינת ישראל 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, אשר פרצה ב-6 באוקטובר 1973 והסתיימה כעבור 19 ימים עם כניסת הסדר הפסקת האש לתוקף. חילופי האש בגזרה המצרית בסיני נמשכו עוד יומיים. בגזרה הסורית נמשכו חילופי אש עד חודש מאי 1974 מומש הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה. 

מלחמת יום כיפור גבתה מהחברה הישראלית מחיר כבד - 2,656 חללים נפלו במערכה, ביניהם 470 חללים מהתנועה הקיבוצית (קרוב לחמישית מהנופלים), שאוכלוסייתה מנתה 2% בלבד מכלל אוכלוסיית המדינה. השכול היכה במרבית הקיבוצים. 167 קיבוצים שכלו בנים (ובת אחת - ניבה שאול ממשמר הנגב, החיילת היחידה שנפלה) במלחמת יום הכיפורים, שפרצה בהפתעה רבתי והסתיימה בניצחון הרואי של צה"ל. 

ביום שלישי נפגשו באנדרטה המנציחה את חללי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר, נורית מורן שריג מקיבוץ בית השיטה, ובנה פלג. נורית היא אלמנתו של רס"ן יוסף שריג ז"ל מבית השיטה, שלחם כמפקד פלוגת טנקים שהדפה כוחות סוריים ברמת הגולן, ונפל בקרב בחושניה ביום י"ד בתשרי (ערב חג סוכות). יוסף השאיר אחריו את בנו אסף, ואת נורית ובנם פלג שריג, שהיה בן ארבעה חודשים בלבד כשאביו נפל.  

במפגש אמר ניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "התנועה הקיבוצית ספגה מכה קשה במלחמת יום הכיפורים. רבים מהקיבוצים איבדו במלחמה את עתודות המנהיגות והניהול שלהם. אבל האמת היא שלא הייתה כל ברירה אחרת. זו מהות החינוך וההוויה הקיבוצית, 'להיות שם, כשצריך'. והיה צריך. מאוד! יהי זכרם של כל הנופלים ברוך".

נורית שריג סיפרה "כשהגיעו הידיעות מהחזית ועימן שמות הנופלים זה היה קשה מנשוא. ידעתי שיוסף נלחם, ולא שמעתי ממנו, עד שגם אליי הגיעה הבשורה המרה על נפילתו בערב חג סוכות, י"ד תשרי. מאז במשך שנים הקפדנו לקיים בערב החג מפגש שירה עברית לזכרו, כיוון שהיה איש תרבות יוצר, בהשתתפות כל השבט המשפחתי, חבריו ומוקירי זכרו הרבים. שרנו את שיריו, שבהם "אור וירושלים" האהוב, שזכה כבר ל-40 ביצועים שונים". 

הבן פלג הוסיף "הידיעה והזיכרון של אבי נוכחים בחיי כל השנים. לאורך השנים היה לי חשוב לדעת עליו ולהכיר אותו דרך אימי ודרך חבריו. אני מאוד גאה בו, ומספר עליו לילדיי".

הוספת תגובה חדשה