דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זכויות כספיות מהביטוח הלאומי והרשויות - להם זכאים תושבי וחברי התנועה הקיבוצית עובדים שכירים/עצמאיים וגמלאים - כתוצאה ממצבם הרפואי

מאת עורך דין ליאור טומשין
**המאמר הינו מטעם משרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, ואינו מטעם התנועה הקיבוצית
עו"ד ליאור טומשין
עו"ד ליאור טומשין

בשנים האחרונות הוכרו יותר ויותר בעיות רפואיות בהן לוקים תושבי וחברי קיבוצים, כפגיעות עקב עבודה, המזכות את הסובלים מהן, במענק חד פעמי או בקצבה חודשית לצמיתות. פרט לכך קיימות זכויות משמעותיות נוספות שכדאי להכיר, כשמימוש זכות זו או אחרת יכולה להוביל לשיפור ניכר באיכות החיים, במאמר זה נסקור בקצרה את הזכויות העיקריות להם זכאים תושבי וחברי קיבוצים.

להלן רשימה של פגיעות נפוצות שיכולות להיות מוכרות כפגיעה בעבודה:

פציעות וחבלות באירועים תאונתיים- עשויות להיות מוכרות כפגיעות עקב עבודה ולזכות את הלוקים בהן בתגמול כספי משמעותי:

  • נגעים וכתמים בעור- מלנומה, BCC ,SCC, סולר קרטוזיס וכיוב'- מדובר בגידולים בעור שיכולים להיות מוכרים אצל מי שעבד או שירת בחשיפה לשמש (לרבות נהגים, גננים, אנשי תחזוקה, מורים שמלמדים בחוץ ועוד), גם כאשר הנגעים הופיעו שנים רבות לאחר סיום החשיפה.
  • מחלות ריאות- ישנה שורה של מחלות בריאות או פגיעה בתפקודי ריאות המזכות בתגמול כספי, שהמקור להן עשוי להיות מחשיפה תעסוקתית של העובד לעשן, לדיזל, לחומרי הדברה, ריסוס, אבק ועוד.
  • פגיעות גב / צוואר- עבודה שכרוכה בנהיגת טרקטור ו/או מלגזה, או שכרוכה בהרמת משאות או בכיפוף, או עבודה מעל גובה הראש (כמו למשל בקטיף או במחסן), עלולה לגרום פגיעה בעמוד שדרה מותני או צווארי ולהקרנות לישבן, לרגליים או לידיים.
  • כתפיים- עבודה הכרוכה בהרמת היד מעל גובה השכם ו/או בהרמת דברים, ו/או משיכה או דחיפה, עלולה לגרום לאורך השנים לשחיקה ולקרעים בכתפיים.
  • שורשי כפות ידיים- עבודה עם כלים רוטטים או עבודה מאומצת בידיים תוך שימוש במזמרות, קטפות, חרמש, מקדחות, נהיגת טרקטור ועוד עלולה לגרום לפגיעה בשורשי כפות הידיים ולנימול בחלק מהאצבעות.
  • ברכיים- עבודה הכרוכה בכפיפה מרובה של הברכיים עלולה לגרום לשחיקה של הברכיים, לפגיעת סחוס ולקרעים ברצועות.
  • סרטן- יש לא מעט מחלות סרטניות שהוכרו כמחלות עקב העבודה, בהתאם לסוג ולתנאי העבודה, ובהם סרטן עור, סרטן ריאות, לוקמיה, סרטן שלפוחית השתן, סרטן כליות, סרטן מוח ועוד.
  • פרקינסון- מי שנחשף לחומרי ריסוס והדברה עלול ללקות בהפרעות נוירולוגיות, ובכללן – מחלת הפרקינסון.
  • פגימות נוספות- דליות ברגלים (עבודה בעמידה), פגיעות ברכיים (עבודה בכריעה) ועוד.

תביעה לאיחוד נכויות- בתנאים מסוימים ניתן לאחד נכויות מכמה תאונות עבודה לנכות אחת גבוהה.

תביעות של אלמנים/אלמנות- אם הפטירה היא כתוצאה ממחלה או תאונה שהוכרה או תוכר כמחלת מקצוע, תקום זכות לקצבת תלויים המגיע לאלפי שקלים בחודש (הגבוהה בהרבה מקצבת שארים), וזאת בנוסף וללא קשר לפנסיה החודשית.

פטור ממס הכנסה- חבר שסך הכנסתו מפנסיה או מעבודה עולה על כ- 8,500 ש"ח עשוי לשלם מס הכנסה מדי חודש. במידה וקיימות אצלו בעיות רפואיות משמעותיות או מכלול של בעיות רפואיות שכל אחת מהן אינה חמורה בהכרח, עשויה לקום לו זכות לפטור ממס הכנסה לעתיד ואף להחזר מס עד 7 שנים אחורה.

קצבת נכות כללית- עובדים וגמלאים שטרם הגיעו לגיל קצבת זקנה הסובלים מבעיות רפואיות שונות, לא בהכרח חמורות מדי (לדוגמא-סכרת, ירידה בשמיעה, בעיות גב וכדו') עשויים להיות זכאים לקצבה הנעה בין 1,900 ₪  ל- 3,300 ₪ לחודש.

תביעות להחמרת מצב- מי שהוכר בעבר בגין תאונות עבודה וקיבל מענק חד פעמי או קצבה חודשית, זכאי לבקש ועדה מחודשת בטענה של החמרת מצב וכך יוכל להגדיל את נכותו ולהיות זכאי למענק או קצבה מוגדלים.

ייפוי כח מתמשך- אפשרות לקבוע במסמך שדומה לצוואה את זהות ואופן הטיפול בענייניים רכושיים ורפואיים למקרה עתידי של מצב סיעודי.

תאונות עבודה נפוצות בקרב החברים:

חשוב לציין שבכל גיל ניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי- להכרה בפגיעה עקב עבודה בעבר. גם מי שכבר מקבל קצבת זקנה- יוכל לקבל תגמול מביטוח לאומי אם יוכר כנפגע עקב עבודה. מי שיוכר - יקבל תגמול כספי, בהתאם למצבו והתגמול ינוע בין מענק חד פעמי בגובה עשרות אלפי שקלים לבין קצבה חודשית לצמיתות, בגובה אלפי שקלים בחודש. תגמולים אלה פטורים ממס, הם אישיים ומשולמים מהמוסד לביטוח לאומי ולא מהמעביד. על תביעות להכרה בתאונת עבודה לא חלה התיישנות וניתן להגיש אותן בכל עת, אף לאחר שנים. עם זאת, ככל שמעכבים את התביעה, חלק מהזכויות מצטמצמות.

מאחר שרבים מהאנשים אינם מודעים לזכויותיהם אלה - חלק ניכר מהזכויות והתגמולים הכספיים להם זכאי הציבור אינו מגיע ליעדיו.

לבדיקת הזכאות שלכם לקבלת תגמולים עקב מצבים רפואיים, מומלץ להיכנס ללינק המצורף ולמלא - ומשרד עוה"ד יחזור אליכם.

בברכת בריאות ואריכות ימים.

*עו"ד ליאור טומשין הוא בעליו של משרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, ממחברי הספר "תאונות עבודה ומחלות מקצוע", כותב טור שבועי במוסף השבת של גלובס, מגיש תכנית רדיו שבועית "כבוד העו"ד ", ברדיוס 100 FM, הופיע באופן קבוע בתכנית הטלויזיה "עושים שינוי" כמומחה רפואי בתחום נזקי גוף וביטוח לאומי. עו"ד טומשין הינו מומחה בזכויות הגיל השלישי ומרצה בקורסי פרישה לגמלאות.

 

הוספת תגובה חדשה