דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חינוך קיבוצי במיטבו בימי קורונה: מתווה היערכות קיבוצית לפעילויות הפגה חינוכיות  - מענה לצורך אמיתי

בהמשך למסמך קודם, מסמך זה מבקש להציע להנהלות הקיבוצים יחד עם מנהלי מערכות החינוך חלופות ישימות שיאפשרו לקיים פעילות חינוכית חברתית להפגה בקיבוצים במצב הנתון בו:
צילום: רחלי וורטמן
צילום: רחלי וורטמן
  • צוות צח"י מנהל את שגרת החיים בקיבוץ ונתון להנחיות שמתעדכנות כל העת על ידי המדינה;
  • מודל ההפעלה המוכר – אינו אפשרי;
  • המקורות התקציביים הקהילתיים והמשפחתיים מוגבלים;
  • פניות אנשי החינוך והקהילה לחינוך שונה מביימי שגרה – חלק מהצוות הוא ?
  • ההנחיות והמגבלות המתעדכנות מצמצמות את המרחב הציבורי.

למרות כל המצוין, אנו בוחרים להדגיש את חשיבות קיומה ופעילותה של מערכת הפגה חינוכית קהילתית במודלים או מתווים המותאמים למצב החירום המשתנה כחלק מהמאמץ הקהילתי למען הקהילה כולה. המתווים המוצעים פה הם בסיס לשינויים והתאמות בכל קיבוץ וקיבוץ בהתאם ליכולותיו ולמציאות שלו.

שגרת חינוך המותאמת למציאות מהווה מגדלור קהילתי בקהילה חפצת חיים בחירום ובשגרה – ומחויבותנו היא להתאים את אופן הפעלתה למשאבים האנושיים, הכלכליים והערכיים.

ומה זה אומר בפועל:

מנהל החינוך - בכל מתווה או התארגנות למנהל החינוך תפקיד מרכזי  - בלעדי מבוגר אחראי מקצועי ומחויב לא ניתן ליצור מענה חינוכי מיטבי מותאם. תפקידו:

  • ליזום ולהתוות את השגרה החדשה מתוך הבנת תפקידה של מערכת החינוך בעת חירום עבור הקהילה כולה.
  • להוביל את המתווה החליפי מתוך היכרות עם כלל השותפים, מחויבות לעבודה מערכתית והבנה ששגרת חינוך בחירום תתמוך בחזרה לשגרה לאחר יעבור זעם.
  • לתכלל את הפועלים בשטח, לתמוך, לזהות הזדמנויות, להתחבר ליוזמות קהילתיות ולשלב את הילדים והנוער ביוזמות הפועלות.
  • להרחיב את מעגל השותפים בקהילה כדי לבסס את המחויבות הקהילתית למתן מענה קהילתי הפגתי- חינוכי מתמשך.
  • מחויב להיות חלק פעיל מצוות צח"י ולהתאים את הפעילות ההפגתית חינוכית קהילתית להנחיות.

בפני הקהילה עומדים שני מתווים כדי לממש את האפשרות למתן מענה קהילתי לילדים ולנוער. בשני המתווים מקומו ותפקידו של מנהל החינוך הם הבסיס המקצועי בשיח החינוכי-חברתי-קהילתי ועל תכנית הפעולה לאפשר, ככל שניתן, שמירת רצף מפגשים קבוצתי:

מתווה של מערכת החינוך במודל חירום – גיבוש צוות מערכתי המורכב מנציג מכל יחידה חינוכית – הצוות המערכתי יצור, יוביל ויקיים את פעילות ההפגה הקיבוצית המותאמת לגילאים השונים. במתווה זה מנהל המערכת בוחר מכל יחידה חינוכית את אחד מאנשי הצוות – דמות מוכרת לילדים ולמשפחות. ההיכרות המוקדמת מהווה בסיס לתחושת ההמשכיות והקשר הרציף גם בעתות חירום בהם השגרה משתנה ללא הרף. קשר מבוסס אמון, מאפשר עבודה מערכתית ושיתופי פעולה בין כלל חברי הצוות מכל יחידה חינוכית.

יתרונות

  1. הבנת האתגר הקהילתי והיערכות בהלימה למציאות המחייבת התייעלות כללית  וצמצום הצוות
  2. העברת מסר של הבנה, הקשבה והתחשבות לאתגרים המשפחתיים תוך שמירה על המערכת הקהילתית
  3. הזדמנות לשיח קהילתי על חשיבות דמותו של איש החינוך הקבוע והמוכר בשגרה ובחירום
  4. המשכיות הקשר עם אחד מחברי הצוות בכל היחידות החינוכיות, מאפשרת לקיים תכנים ופעילויות במסגרת הנחיות משרד החינוך ומשרד הבריאות
  5. החזרה לשגרה החינוכית בתום המשבר תהיה טבעית יותר בזכות קיומו של קשר רציף בתקופת המשבר
  6. אפשרות לצוות למצות את זכויותיו מול המדינה באמצעות היציאה לחל"ת – חברי הצוות ישותפו בתהליך קבלת ההחלטות ויצאו לחל"ת מתוך הבנה כי מחכים להם בחזרה בתום תקופת החירום וההנחיות המגבילות

חסרונות -

  1. קושי של מנהל החינוך בבחירת הנציג מכל יחידה חינוכית
  2. אכזבה של חברי הצוות שיצאו לחל"ת שהם לא אלו שנבחרו להישאר בעת החירום במערכת החינוך
  3. אתגר בתיווך חשיבות ההמשכיות בדמות הבוגר המשמעותי בשיח עם הנהלת הקהילה או ההורים

 

מתווה קהילתי המבוסס על מערך מתנדבים מהקהילה – למנהל החינוך תפקיד מרכזי בהובלת מודל הפעלה זה לפעילויות הפגה חינוכיות קהילתיות.

באחריות מנהל החינוך:

  1. לבנות מודל הפעלה אפשרי בהתייחס להנחיות משרד הבריאות
  2. למפות את קבוצות הגיל או התכנים שיאפשרו מפגשים המשכיים בין הילדים והנוער
  3. לרתום חברי קהילה, בני נוער ומד"צים שזמינים ויכולים לקחת חלק  ביצירת מפגשי ילדים ונוער סביב תכנים, מסורות ומקומות בקיבוץ
  4. למנות מדריך מכל קבוצה חינוכית, על מנת לקיים קשר וירטואלי עם הילדים

יתרונות –

  1. מחזק את מקומו של החינוך בקהילה- גם בעתות חירום מתקיימת התגייסות קהילתית
  2. מערך התנדבות הינו בעל עלויות כלכליות נמוכות – ההוצאה הקהילתית ממוקדת במשרת מנהל החינוך
  3. שיתוף חברי קהילה בהתארגנות חינוכית מעניקה להם חווית ערך ומשמעות בעת חירום ותומכת בביסוס הקשר הבינאישי בין הילדים והנוער וחברי הקהילה הרב דורית
  4. מייצר בסיס קהילתי משמעותי וחשוב שישרת את הקהילה גם בימי שגרה חינוכית

חסרונות –

  1. השקעה במערך מתנדבים שאינו מכיר את הילדים והנוער
  2. בניית צוות שיש להכשיר אותו  לפעול יחד
  3. בניית תכנית עבודה שנתונה לשינויים והתאמות תמידיות
  4. עבודה עם קבוצות משתנות

אנחנו מודעים לקושי ולעומס הריגשי הרב שמופעל על כולם ומבקשים להביע הערכה גדולה לכל העושים במלאכה.

 

 

הוספת תגובה חדשה

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

12 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.