דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ח"כ זנדברג: "יש כאן יותר משותפות פוליטית כזו או אחרת, יש כאן שותפות שיושבת על תשתית אידיאולוגית ואת זה אי אפשר יהיה לקחת מאיתנו"

במפגש המיוחד שהתקיים ביום ראשון השבוע, בארגונו וניצוחו של יורי קנדל, רכז מרצ בתנועה הקיבוצית, נפגש מטה התנועה עם כל חברי וחברות הכנסת של סיעת מרצ. כמו כן, לקחו חלק במפגש גם חברי קיבוצים הפעילים במרצ, ח"כ לשעבר ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בהווה, אבשלום (אבו) וילן ויניב שגיא, יו"ר הנהלת מרצ.
מטה התנועה נפגש עם סיעת מרצ

במפגש, שכותרתו הייתה היכרות עם העשייה התנועתית ועם סוגיות מפתח בהם נדרשת עזרתם של חברי הכנסת, הביעו כל חברי הכנסת את רצונם לפעול למען התנועה והקיבוצים ואת היותם שותפים אידיאולוגית ופרקטית למאבקיהם ולתפיסת עולמם של חברי וחברות הקיבוצים.

אנשי מטה התנועה הדגישו את הצורך הגדול ביותר והוא עזרתם של חברי הכנסת במשבר הדיור הנמשך כבר כמעט עשור. עו"ד מיכי דרורי, ראש המחלקה המשפטית בתנועה ציין כי המצב הקיים הוא כבר כמעט קטסטרופלי וכי רמ"י מאלצת את הקיבוצים לקבוע הסדרים שדוחפים אותם בכח להיות יישובים קהילתיים ומאיימים על עתיד הקיבוץ כקיבוץ. דגן לוין, ראש אגף כלכלה הוסיף ואמר: "אנחנו מצפים ממרצ בשאלות שהן חיים עבורנו לקפוץ למים יחד איתנו, גם אם לעיתים זה לא בדיוק המקומות שהייתם מזנקים עליהם מראש. סוגיות כמו מצוקת הבנייה והדיור אצלנו - שם באה למבחן השותפות האמיתית שלנו, ושם אנחנו זקוקים לכם יותר מהכל". 

ח"כ אילן גלאון: "מבחינתי התנועה הקיבוצית היא "היהודה ושומרון שלי" – ואני לא אוהב לא את המשל ולא את הנמשל של זה. אבל מה שאני מנסה להגיד הוא שזהו הבית הטבעי שלי, גם היום כשהקיבוץ השתנה והתחדש, עדיין הסולידריות החזקה מגיעה לידי ביטוי במלוא עוצמתה. לכן, מתקשה לראות פער בין הדברים שהתנועה הקיבוצית רוצה לעשות לבין הדברים שמרצ רוצה לעשות, מה שכן, יש פערים בידע ובהיכרות ואת זה אני רוצה לשנות ולתקן ובשביל זה באנו לכאן היום".

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה, סקר את התחומים והפעילויות בהם עוסקת התנועה בחברה הישראלית. תחומים עיקריים כמו קידום הקואופרציה והכלכלה השיתופית, החינוך הקיבוצי המבקש להטמיע את הערכים שבבסיסנו כמו הכרת האחר, פלורליזם ומעורבות בקהילה – ערכים איתם גם מרצ יכולים להזדהות במלוא פה, ותיאר את שורת הפרויקטים החברתיים בהם עוסקת התנועה כמו אימוץ החיילים הבודדים בקיבוצים, תוכנית תל"מ עבור האוכלוסייה האתיופית, נוער נעל"ה, מתנדבי שנת השירות ועוד ועוד. לין אמר: "הבעיה האמיתית שלנו בכל התחומים הללו הינם מחסומים רגולוטוריים – אם זה בדיור כפי שנאמר כבר, אם זה בחיזוק החינוך הקיבוצי והפיכתו לזרם חינוך של ממש, אם זה באימוץ הקואופרציה והפיכתה לפתרון עבור מצוקת הדיור ואם זה מספר התקנים עבור השינשינים שאינו מאפשר לכל מי שרוצה לצאת ולהתנדב. במקומות האלו, אנחנו מבקשים לראות את עזרתכם, לראות אתכם צועקים את הצעקה שלנו עבורנו במסדרונות הכנסת". מפגש עם סיעת מרצ

הדס ילין-דניאלי, מנכ"לית התנועה, שילבה בין הסוגיות הבוערות שעלו ואמרה: "בקיבוץ שלי ביגור, קלטו רק שתי משפחות של אמהות חד הוריות מבקשות מקלט, בגלל שאין לנו בתים להציע עבורם. סוגיית הדיור מונעת מאיתנו קודם כל לבנות בתים עבור החברים עצמם ושנית, מונעת מאיתנו להרחיב פרויקטים חברתיים משמעותיים שאנחנו מבקשים לקחת בהם חלק ולפעול למען החברה כולה".

ח"כ מיכל רוזין: "חשוב לי להגיד לכם, כי אנחנו לא נפעל עבור הקיבוצים בגלל שהם יביאו לנו מנדטים. אנחנו נפעל למען הקיבוצים כי אנחנו מאמינים בהם. מאמינים בצורת החיים, בערכים באידיאולוגיה, ואנחנו באמת מבקשים לעשות הכל על מנת לסייע להם בגלל זה. אני קוראת לכם תחשפו אותנו לפרויקטים, תפנו אלינו בצמתים חשובים, בדיונים בכנסת בהם אנחנו יכולים לעזור. סיעת מרצ היא אמנם יתוש קטן אבל היא יתוש מטריד ומפריע וכשהוא עוקץ זה גם כואב – ואנחנו באמת כאן כדי לעזור".

שאר חברי מטה התנועה סיפרו אף הם על העשייה בתנועה, על השירות המשמעותי באחוזים הגבוהים שממשיך להתקיים בקרב בני ובנות הקיבוצים, בסוגיות של חקלאות, מים ופריפריה ועוד. גם שאר חברי הסיעה, ח"כ מוסי רז וח"כ עיסאווי פריג', הביעו רצון רב לתת כתף ולהיות לעזר עבור הקיבוצים בכל התחומים ושמחו על המפגש החשוב.

סיכמו את הדיון מזכ"ל התנועה ניר מאיר וח"כ תמר זנדברג, יו"ר מרצ, שאמרה: "אנחנו פה היום בשל תפיסת העולם המשותפת. מתוך המאבקים לצדק, לשוויון לסולידריות, מאבקים שהתנועה הקיבוצית מזדהה איתם, אבל שאנו נלחמים בהם עבור כל החברה הישראלית ובניגוד לממשלה לא עבור סקטורים מסויימים. יש כאן יותר משותפות פוליטית כזו או אחרת, יש כאן שותפות שיושבת על תשתית אידיאולוגית ותפיסת עולם ואת זה אי אפשר יהיה לקחת מאיתנו. כמו שמיכל אמרה, אנחנו לא כאן בשביל הקולות בבחירות אבל אנחנו כן פה בשביל השותפות הפוליטית ולכם צריך להיות יותר נוח לשבת איתנו וידינו מושטת ופתוחה כדי שככה תרגישו. יושבים כאן חברי הכנסת מספר אחת בכל המדדים: בחקיקה, בנוכחות בהשתתפות בועדות – תשתמשו בזה. הקול שלנו ייחודי ואין בלתו, יש מקומות וסוגיות שכולם נמצאים שם ונכונים לעזור אבל את מרצ תראו גם במקומות הפחות נוחים ומעניינים ודווקא שם הגאווה הגדולה שלנו והיכולת האמיתית לעזור".

ניר מאיר סיכם אף הוא ואמר: "שמחתי מאוד על הפגישה הזאת. אתם אינכם פנים חדשות, עבורנו. שיתפנו פעולה בעבר. הייתם לצידנו באחדים מן המאבקים המרים בועדות הכנסת. בסופו של יום, מעבר לחילוקי דעות כאלה ואחרים אנחנו שייכים באופן מובהק למחנה אחד. מחנה שחווה ימים לא פשוטים. בכדי להדק את שיתוף הפעולה נקבע מכניזם שיפעל בעזרתו של יורי ויעזור לנו לייצר קשר בלתי אמצעי עם כל אחד מחברי הסיעה החרוצה הזאת".

הוספת תגובה חדשה