דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

יוצרים רצף הדרכה בשגרה לא רגילה

במציאות הנוכחית, כאשר תפקיד מדריכי הנוער בתחום זה נעשה גדול יותר וחשוב יותר, יצרו באגף חינוך סדרה של מפגשי זום אשר ימשיכו את רצף ההדרכה, במטרה לתת מענה לשכבות י"א-י"ב ולתהליכי הבחירה והמיון לקראת היציאה לשנת שירות ושירות משמעותי בצבא, ולהגדיל את ארגז הכלים של המדריכים
תכנית מפגשי תוכן לשכבות י-יב

שנת ההדרכה שהחלה בספטמבר מתאפיינת בחוסר ודאות ואתגרים לא פשוטים. תהליכים חינוכיים ארציים ואזוריים אשר היינו רגילים לקיים במפגשים מסורתיים פנים מול פנים לא יכולים להתבצע, ומרבית העבודה מתקיימת בתוך תחומי הקיבוץ והיישוב. 

מפגשי הזום מיועדים למנהלות החינוך ומדריכי הנוער על מנת להעביר את התכנים והמידע דרכם לבני הנוער. במפגשים אשר מיועדים לבני הנוער, נוכחות הצוות החינוכי היא מהותית. לצוות החינוכי במפגשים אלו יש תפקיד חשוב של תיווך התהליכים, עזרה בהבנת המידע ועיבודו לאחר המפגש, ראיה רחבה של הקבוצה והפרטים אשר מרכיבים אותה, והעברת המידע להורים, כך שבסופו של תהליך, כל בני הנוער יקבלו את המענה המתאים להם.

התכנית משותפת למחלקות "שבילים" ו"שנת שירות" באגף חינוך ולמחלקת ביטחון באגף צעירים ומעורבות בחברה, ומטרתה לתת מענה למערכות החינוך ולבני הנוער בשכבות י"א-י"ב המתמודדים עם תהליכי מיון והערכה אשר לא הכירו בעבר, בשגרת חינוך שונה ואחרת.

המפגש הראשון שהתקיים ב- 26/11/20 עסק בנושא "ערבות ומעורבות" בחברה הישראלית. בהרצאת הפתיחה דיבר תומר בוהדנה, מנהל פנימיית "דארנא" - בית בטוח לנוער בסיכון, על התרומה שיש למעורבות בחברה הישראלית ליצירת "אני" פנימי שלם, להקניית ערכים והשפעה על האחר.

המדריכים ומנהלי החינוך נחשפו בעזרת דליה אונר, יועצת ב"שבילים" ליחידות תוכן בנושא וקיבלו  כלים ויחידות תוכן לעסוק בכך. ליחידות התוכן אשר עוסקות בערבות ומעורבות חברתית במרכז ההדרכה: לחצו כאן

המפגש השני, התקיים ב-30/11/20 והועבר על ידי מחלקת שנת שירות. המפגש עסק בנושא המיונים לשנת השירות והשתתפו בו כ-250 נערים ונערות בני שכבת י"ב. במהלך המפגש שוחח הצוות עם הנערים והנערות על הבחירה ביציאה לשנת שירות, על כנסי המיון למסגרות ההתנדבות השונות ועוד. החלק האחרון של המפגש כלל שיח בקבוצות קטנות עם שינשינים ממסגרות ההתנדבות השונות ששיתפו אודות חוויותיהם בשנת השירות (החיים בקומונה, עשייתם ההתנדבותית, האתגרים המיוחדים בשנת קורונה וההזדמנויות שבשנה כזו ועוד). ליחידות התוכן אשר קדמו למפגש ולעיבודו: לחצו כאן.

נותרו עוד חמישה מפגשי תוכן, כאשר חלקם מיועדים לצוותים החינוכיים ללמידה והעשרת בכלי ההדרכה והצגת אפשרויות כיצד להנחות את בני הנוער בתהליכי המיון והבחירה האישיים, וחלקם מיועדים לבני הנוער עצמם בהם יקבלו מידע וידע שיתמכו בתהליכים האישיים. כל המפגשים מאפשרים לצוותי ההדרכה ולבני הנוער שיח ותמיכה בעבודה הקבוצתית ובליווי האישי.

נושאי המפגשים הבאים:

מפגש שלישי - "הבחירה!"

מיועד לשכבות י"א-י"ב ולמדריכי הנוער. המפגש יעסוק בשאלות החשובות:

  • איך אני בוחר נכון בצמתים חשובים בחיים שלי?
  • עם מי מתייעצים?
  • מה היא בחירה נכונה?
  • האם יש בכלל נכון ולא נכון או מתאים ולא מתאים?

מפגש רביעי - השירות המשמעותי והמיטבי - מה זה בכלל?

  • מי מחליט האם השירות שלי משמעותי?
  • איך הופכים שירות צבאי למיטבי?
    האם הלחץ מסביב (הורים, חברים, קיבוץ, מסורת יישובית) הוא הגורם המשפיע על מיון לתפקיד מסוים?
  • האם ישיבה מאחורי מקלדת ומסך, יכולה להיות שרות מאתגר משמעותי ומיטבי? האם סיירת או ניירת?

מפגש חמישי - איך אני מציג/ה את עצמי?

מפגש אשר מיועד למדריכי הנוער, ובו יקבלו כלים לעבודה קבוצתית בנושא חשוב זה.

מפגש שישי - ארגז הכלים הרצוי

שיחה בזום עם אנשי בריאות הנפש בצבא, לקראת השלב הבא –

  • איך מתכוננים לשירות עצמו?
  • האם יש לי את כל הכלים ומוכנות אישית לצאת לדרך עצמאית?
  • האם מותר לפחד?
  • מי הם גורמי הסיוע בצבא?
  • איך נכון להתכונן כדי להתמודד עם הבלתי נודע?
  • האם יש לי את כל המידע שנחוץ על התפקיד המיועד לי? ואת מי שואלים בכלל?

מפגש שביעי - תהליכי פרידה

מיועד למנהלי חינוך ומדריכי שכבת י"ב, ויעסוק בתהליך הפרידה של שכבת י"ב ממערכת החינוך.
 

לסיכום, בתקופה זו, כאשר יוצרים מחדש תהליכים חינוכיים ומתאימים אותם לשגרה הלא מוכרת במטרה לענות לצרכי בני הנוער, לאנשי החינוך יש תפקיד חשוב ומהותי מאין כמותו בהיכרות והתאמת אופן העברת התכנים, השיחה המתמשכת למול ההתלבטויות האישיות ובתיווך והעברת המידע.

לתוכנית מפגשים רב שנתית, "דרושים חולמות/חולמים" אשר נותנת מענה לרצף התהליכי: לחצו כאן

מוזמנים בכל שלב להתייעץ עם צוות אגף חינוך של התנועה הקיבוצית ולהיעזר בו בבניית התוכנית, כך שתתאים לקיבוץ, ליישוב או למועצה בה אתם עובדים.

לשאלות והעמקה בתכנים - oripn@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה