דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

למה הסכם חלב?

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, בטור מיוחד על הסכם החלב: חשוב לזכור כי האלטרנטיבה של פתיחת שוק מוצרי הגבינות הקשות באופן גורף הייתה מורידה מכת מוות על התכנון בענף חלב ותוצאותיה היו חמורות לאין שיעור מן ההסכם כשהגענו אליו
למה הסכם חלב?
אבשלום (אבו) וילן. צילום: דנה בר-און

במשך כשנה ניהלו התאחדות מגדלי בקר יחד עם התאחדות חקלאי ישראל משא ומתן ארוך ועיקש עם אגף התקציבים באוצר על הסכם חלב חדש שיאפשר לשמור על ענף החלב כענף מתוכנן, וימנע את קריסתו עקב כניסה מאסיבית של גבינות קשות, נוכח הורדה צפויה של מכסי המגן.

ע"פ חוק החלב - באפריל 2019 מסתיים מנגנון מחיר המטרה וקביעת המחירים עוברת לוועדת מחירים ממשלתית, הזקוקים לאישור שר החקלאות ושר האוצר למחיר החלב. דוגמא לבעייתיות מנגנון זה ראינו לאחרונה, כאשר שר האוצר סירב להכיר בהחלטת ועדת המחירים על העלאת מחירם של מוצרי החלב המפוקחים, כ-53% מתוצרתה של תנובה, ובתגובה פנתה חברת תנובה לבג"צ, הנידון בשבועות אלה בבית המשפט. גם מכסי המגן על הגבינות הקשות היו אמורים להיפתח בחודש ספטמבר 2019, ככתוב "בהסכם לוקר" שנעשה כהסדר והגנה על הרפתות בשנת 2015.

מה הושג? נקבעו מדרגות של ויתור מצד היצרנים על מחיר המטרה, כך שתוך 8 שנים הוא ירד ב-23 אג', במקביל בוטלה ירידה צפויה של 2.5 אג' לשנה במחיר החלב בגין התייעלות שנקבעה בהסכם לוקר, אי לכך ובהתאם לחישובים שביצענו מחיר המטרה ירד באופן ריאלי בין 10 ל-13 אג' במשך שנות ההסכם.

במקביל נפתח השוק ליבוא ומכסות המגן על יבוא גבינות קשות ירדו מ-8 ₪ לק"ג היום לאיזור ה-5 ₪ לק"ג ובתהליך מדורג ירדו עד 3 ₪ לק"ג בשנת 2026 – אם כמות החלב המיוצרת  כיום 1.5 מיליארד ליטר לא תישמר, תיעצר הורדת המכסים, כך שהרפתנים יוכלו לייצר את הכמות הנוכחית גם בעתיד.

הרפתנים יקבלו כ-450 מיליון ₪ כמענקים להשקעות, הגדלת רפתות, דמי פרישה מרצון וכו'. סעיף נוסף ובעייתי מאפשר למנכ"לי החקלאות והאוצר לנסות ולטפל פוליטית במנגנון מחיר המטרה המקצועי, במקרה של אי הסכמות ומנושא זה נכונו לנו כנראה עוד עלילות לצערי.

בשולי ההסכם קיבלנו שורת הטבות נוספות לכלל החקלאים. כגון הגדלת מספר העובדים הזרים הרב-שנתיים כ-6,000  והעלאת מכס על יבוא עגלים גדולים. דבר שיאפשר לרפתנים מגדלי העגלים לבשר להמשיך להתקיים.

הממשלה בתמורה עומדת להוריד את המכסים על "הבשר המצונן", אבל להערכתי, הדבר מנוגד להסכם בין הממשלה למגדלי הבקר לבשר ובנושא זה עוד צפוי ויכוח קשה ואני מעריך כי הממשלה לא תוכל להתכחש להסכמיה עם המגדלים.

כללית, ההסכם אמור להבטיח ירידת מחירים של מוצרי החלב בעשור הקרוב ולשמור על מרבית המגדלים.

ההסכם מורכב, מסובך ולא פשוט למימוש. אנחנו בפיתחה של תקופה חדשה שבה תרד קרוב לוודאי רמת הרווחיות של הרפתנים שנהנו משנתיים וחצי של רווחיות יפה, ונצטרך להתארגן מחדש, לעבוד ברפתות גדולות יותר, להתייעל בממשק היומיומי ולנסות לייצב את הענף בגבולות מגרש חדשים ובלתי ברורים כרגע.

עם זאת, חשוב לזכור כי האלטרנטיבה של פתיחת שוק מוצרי הגבינות הקשות באופן גורף הייתה מורידה מכת מוות על התכנון בענף חלב ותוצאותיה היו חמורות לאין שיעור מן ההסכם כשהגענו אליו.

לכן, אני תקווה כי נשכיל לבצע את ההתאמות הנדרשות מאיתנו, בעיקר הסקטור המושבי, ולהתייעל במשק הקיבוצי תוך ניצול היתרון לגודל והרחבתו ככל הניתן.

הוספת תגובה חדשה