דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מההר הירוק עד גבעת התחמושת - יורם טהרלב זכה בפרס התרבות היהודית

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע הבוקר לפזמונאי יורם טהרלב, בן קיבוץ יגור, על זכייתו בפרס על-שם אורי אורבך לשנת 2018.
מההר הירוק עד גבעת התחמושת - יורם טהרלב זכה בפרס התרבות היהודית
תמונה מתוך אתר הספריה הלאומית

שר החינוך, נפתלי בנט: ״תרבות היא נשמה וזהות. לאורך הקדנציה פעלנו רבות על מנת להחזיר את התרבות היהודית למקומה הראוי בקדמת הבמה, ואנחנו גאים בכך. היצירה היהודית-ישראלית היא שורש הזהות של עמנו ומהווה חוליה המחברת בין עבר, הווה ועתיד. פועלו של יורם טהרלב הוא אחד מאבני היסוד של הפסקול הישראלי. גדלתי בכרמל על ״ההר הירוק״ ושרנו בטיולים את ״קום והתהלך בארץ״. צעדנו ברחוב הצר בירושלים, וחלמנו על ביצות פתח תקווה. טהרלב הטמיע בנו את אהבת ארץ ישראל הטובה והישנה. אמונה אלון, כותבת מוכשרת ועמוקה, הייתה לפורצת דרך בתחום הספרות ומעשירה את מדף הספרים הישראלי בקול שונה ומיוחד. אמונה ויורם הם מעמודי התווך של התרבות היהודית-ישראלית והפרס הוא הדרך שלנו להוקיר את פועלם ובאמצעותו לתת ביטוי מרכזי לערכי אהבת המולדת והמסורת״.

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע השבוע כי הזוכים בפרס לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך בתחום ספרות ושירה לשנת 2018 הם היוצרים יורם טהרלב ואמונה אלון.  

יורם טהרלב משורר, פזמונאי וסופר. טהר לב אחד מהמעצבים החשובים של הזהות והאתוס הישראליים הוא חיבר רפרטואר עשיר ומגוון של יצירות. שיריו הולחנו ובוצעו על ידי טובי היוצרים והמבצעים, ונחשבים להיסטוריה המזומרת של ההווי הישראלי. הוא נולד וגדל בקיבוץ יגור. בין שיריו אפשר למצוא שירי אהבה, שירי מולדת, שירי טבע, שירי רעות ושירי הומור. השיר "גבעת התחמושת" הוא בין השירים שהשאירו את רישומיהם בזכות תיאורו האותנטי של הקרב על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים. "היֵה לי חבר היֵה לי אח" הוא שיר רעות ידוע והשיר "הבלדה על יואל משה סלומון" הוא תיאור אפיזודה בהיסטוריה של ארץ-ישראל בעת ייסוד של פתח תקווה. בתוך מגוון שיריו נכלליים פזמונים תנ"כיים כמו "מלאך מסולם יעקב", "יעלה ויבוא", "נח", "קום לך אל נינוה" והשיר "על כפיו יביא". לצד השירים חיבר טהרלב ספרים שעוסקים בעולם היהודי, ביניהם ניתן למנות את הספר "וטהר לבנו", "ואהבת" ו"מצע אישה מצע טוב". בשנת 2016 קיבל טהרלב את פרס שרת התרבות והספורט לאמנים ותיקים ע"ש אריק איינשטיין. 

אמונה אלון היא סופרת, עורכת ופובליציסטית ישראלית כלת פרס היצירה לסופרים ומשוררים. היא כתבה ספרי ילדים ורומנים למבוגרים. אמונה נולדה בירושלים ובראשית דרכה החלה לכתוב בעיתונים "נקודה" ו"מעריב". בהמשך לאורך ארבע עשרה שנים היא פרסמה טור פובליציסטי קבוע ב"ידיעות אחרונות". היא פרסמה סיפורים קצרים בכתבי-עת ואנתולוגיות ספרותיות, וספרי ילדים. בשנת 1987 ייסדה עם בעלה את הוצאת הספרים ספריית בית אל ושימשה בה עורכת ראשית בשנותיה הראשונות. בשנת 2004 יצא לאור הרומן הראשון של אלון, שמחה גדולה בשמים, בהוצאת כתר ובתיווכו של עמוס עוז. הספר תורגם לאנגלית על ידי דוד חזוני והיה מועמד לפרס הספר היהודי הלאומי  (National Jewish Book Award ). הרומן השני שלה "ותכתבו: אהובתנו" זכה באות "ספר הזהב" של התאחדות הוצאות הספרים בישראל. בבסיס הרומן השלישי של אלון, "במופלא ממני", עומד הסיפור התלמודי על רבי יוחנן וריש לקיש. אלון זכתה בפרס היצירה לסופרים ומשוררים לשנת תשע"ה (רשימת יצירותיה בנספח).

בנימוקים למתן הפרס ליוצר יורם טהרלב, צויין: "בחירתו של יורם טהרלב מלווה את החברה הישראלית שנים ארוכות. שיריו ופזמוניו של טהרלב נהפכו למזמורי הארץ ולתפילת האדם. בשפה רב-רובדית המשלבת, בקריצה לעיתים, עברית סגנונית בת זמננו ושפת תנ"ך קדומה הצליח טהרלב לאורך השנים לתאר נאמנה את התרחשותה הפנימית של החברה הישראלית על כאביה וכמיהותיה.

לצד השירים הרבים, יצירתו המגוונת של טהרלב שזורה כולה בהתכתבות בלתי פוסקת עם מקורות היהדות, ובקריאה רבת השראה, רצינית ומחויכת. נתינת הפרס ליורם טהרלב מבטאת הכרת תודה גדולה על קלאסיקות נפלאות המהלכות עמנו בביצות פתח תקווה, בגבעת התחמושת, בהר הירוק, ברחובנו הצר ובעוד מקומות רבים בארצנו הקטנטונת".

בנימוקים למתן הפרס ליוצרת אמונה אלון, צויין: "ספריה של אמונה אלון הינם אבני דרך בעיצובו של קול נשי מובהק המודע היטב ליהדותו וישראליותו. דמויותיה של אלון מהלכות בשדה אמוני סוער, מבטאות אתגרים ותמימות בעלות הד יהודי עתיק. אלון משרטטת בספריה נשים חזקות, מחוללות מציאות ובעלות תודעה היסטורית עמוקה.

היקף יצירתה של אלון נוגע בראשית דרכה ככותבת גם לשכבות הגיל הצעירות, כאשר פרצה דרך ויצרה במה לכתיבת סיפורי ילדים שובי לב ומלאי חיים, על בתים וילדות ישראלית שנובעים מתוך תפיסה ציונית-אמונית. מודלים שלא זכו עד אז למקום על מדפי הספרים. יצירתה של אלון נכתבת בעקביות מעוררת רושם, מתגלה ומגלה עוד ועוד איכויות. אנו מקווים כי מתן הפרס יבטא את הערכתנו על הספרים שנכתבו, ואת תקוותנו לספרים הרבים שעוד עתידים להיכתב".

פרס תרבות יהודית מהווה אות הוקרה ליוצרים, אשר תרמו תרומה משמעותית לתרבות היהודית בתחומי היצירה, הרוח והחברה. הפרס נועד להוקיר ולעודד את  היצירה והתרבות היהודית על שלל גווניה.

השנה, הפרס ניתן בתחום של שש קטגוריות: 1. ספרות ושירה  2.קולנוע  3. מוסיקה  4. אומנות פלסטית  5. תאטרון  6. מפעל חיים.

הוספת תגובה חדשה