דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את המלצות הוועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל ואימוץ מסמך המלצות למסלולי טיפול בבנים ובנות עם מוגבלות

מועצת התנועה הקיבוצית הראשונה לשנת 2021 נערכה ביום שלישי השבוע באמצעות הזום בהשתתפות כ-200 צירים ונוספים. המועצה אישרה את המלצת הצוות לשינוי השיטה בה יבחר מזכ"ל התנועה ואימצה את נייר העמדה בנושא מסלול קבלה לחברות של בנים ובנות עם מוגבלות
אהרון ידלין בן ה-94 מצביע בביתו במועצ בתנועה הקודמת כציר מטעם קיבוצו
אהרון ידלין בן ה-94 מצביע בביתו לאחר מועצת התנועה הקודמת כציר מטעם קיבוצו

יו"ר המועצה הייתה הפעם סול לביא בן-שימול (אלמוג). לאחר שצירי המועצה אישרו את סדר היום, פתח מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, בסקירה הקבועה של "ממועצה למועצה". מאיר סקר את נתוני התחלואה וההתחסנות בקיבוצים, ואמר כי "החיסון אצלנו הוא לא זכות אלא חובה כמערכת הבנויה על ערבות הדדית". עוד דיווח מאיר על פעילות התנועה במערכת הבחירות הנוכחית לכנסת וציין כי המטרה שסומנה הייתה שילובם של קיבוצניקים רבים ,ככל שניתן, כחברי כנסת ובמסגרת זאת התקיימו שיחות עם מספר מפלגות ורשימות שפרשו. מזכ"ל התנועה ציין שפרישתו מראשות מחוז הקיבוצים של מפלגת העבודה נועדה בכדי לקדם את המהלך הזה ולא מפני שהצטרף למפלגה אחרת, ובכך ביקש להעמיד על דיוקם דברים לא נכונים שנכתבו ונאמרו לאחרונה.

לסיכום דבריו ואמר מאיר כי על אף הריחוק הפיזי כתוצאה מהסגרים, המגבלות והעבודה מהבית, מטה התנועה הקיבוצית למד לעבוד מרחוק והוכיח את עצמו כרלוונטי ומשמעותי.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר (מפלסים) הציג את פעילות המשרד בחודשיים האחרונים ואמר: "אנחנו במציאות שבה צריך לאזן בין שלושה גורמים מסובכים מאוד: כלכלה שדורשת פתיחה מהירה ככל האפשר. בריאות שדורשת הקפדה על בידוד חברתי ומיגור המגיפה והחזרת אמון הציבור. אנחנו מצווים על אחריות קולקטיבית ואני מקווה שאנחנו בדרך הנכונה. לאחריות המשותפת בתחום הבריאות יש השפעה אדירה. משרד החקלאות ופיתוח הכפר קבע שתהיה לאנשיו מעורבות משמעותית בוועדות התכנון בכל הקשור למרחב הכפרי".

מנכ"לית איגוד התעשייה הקיבוצית, מרים דרוק (יקום), הציגה חלק מהנתונים המרשימים על התעשייה הקיבוצית שהוצגו בכנס השנתי של האיגוד שהתקיים בשבוע שעבר (ראו דיווח).

מנכ"לית התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, הסבירה את דרך התארגנות התנועה לקראת הבחירות לכנסת ואמרה: "לקראת הבחירות זיהינו שני נושאים שבהם אנחנו רוצים לטפל: הבלבול של חברי וחברות הקיבוצים שמתקשים להחליט למי להצביע ואחוזי הצבעה נמוכים בקרב הצעירים". הדס ציינה כי לאור הסוגיות הללו, התנועה תפעל בהתאם לעקרונות שהותוו בהחלטה על שינוי מבנה המחלקה הפוליטית. אגף צעירים ומעורבות בחברה עורך כנסים לצעירים בשיתוף המפלגות של גוש המרכז-שמאל, בהמשך מתוכנן מפגש אחד או יותר לכלל הציבור הקיבוצי עם ראשי המפלגות בגוש במתכונת של ריאיון "אחד על אחד" עם עיתונאי/ת וקמפיין לעידוד הצבעה והקמת מטה משותף ביום הבחירות או "זום פתוח" לאורך כל היום, עבודה מול רשת אנשי קשר בקיבוצים ומנהלים.

עו"ד שימי בראון (שפיים) הציג לצירי המועצה את המלצות הוועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל התנועה. מאז שנת 1999 נערכו חמש מערכות בחירות בשיטה הנוכחית של הצבעת כלל חברי וחברות הקיבוצים, אך עם השנים ישנה ירידה מתמדת ועקבית במספר הממשתפים בבחירות. בחודש יוני 2020 בחרה מועצת התנועה הקיבוצית ועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל התנועה. המלצת הוועדה היא שכל קיבוץ יוכל להחליט מי הגוף המוסמך מטעמו לבחור בין המועמדים, וכי מספר הקולות שמעניק כל קיבוץ ישוקלל לפי מספר חבריו. ראו הרחבה בריאיון עם עו"ד שימי בראון.

מנגד, הציעו יואל מרשק (גבעת השלושה) ומיכאל לבני (לוטן) שהחלטת הקיבוץ בדבר המועמד הנבחר על ידו תתקבל באסיפה. לאחר דיון ארוך ורב משתתפים, הציע אלישע שפירא (עין השופט) להחזיר את הנושא לעיון/דיון נוסף על בסיס ההערות שהועלו במועצה. הצעותיהם של המסתייגים וההצעה לסדר נדחו והתיקון המוצע לשינוי שיטת בחירת מזכ"ל התנועה התקבל על ידי רוב צירי המועצה. עתה, יהיה צורך להכניס שינויים בתקנון התנועה בכדי ליישם את דרך הבחירות עליה הוסכם.

ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה יחד עם עו"ד תמר שי, יו"ר ארגון 'אהדה' ועו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית של התנועה, הציגו את המסלולים העומדים בפני בנים ובנות עם מוגבלות בקיבוץ. המסמך מעודד את ממלאי התפקידים בקיבוצים (שטרם קיימו או קיימו מזמן דיון בנושא) לקיים תהליך עם הבנות והבנים, עם הוריהם ועם הקהילה. מטרת התהליך היא לאפשר בחירה בין קבלה לחברות על כל המשתמע מכך ובין מסלול מותאם של נסמכים בכל גיל עד סוף חייהם. במקרה בו הבן הבגיר מבקש לשנות את מעמדו, כלומר לחדול מלהיות במעמד של בן נסמך ולהתקבל לחברות לאחר שנחתם לגביו 'הסכם אהדה', קיימת לבן הזכות ליזום דיון בנושא מעמדו.

ד"ר גלס אמרה כי תחילתו של המסמך הזה היא בניסוח של מזכירות ארגון אהדה ומתכתב עם ארבעה דגשים מרכזיים של האמנה הבינלאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, שנחתמה באו"ם בשנת 2006 ואושררה בישראל בשנת 2012. גלס הוסיפה בסיום דבריה "אנחנו נמצאים לקראת סיום של תהליך רשמי אבל התהליכים פנימה, לתוך הקיבוצים, יימשכו לאחר אישור המועצה את המסמך".

הדס דניאלי ילין הציגה את השתלשלות האירועים בנוגע למשבר של תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, ועדכנה בהתפתחויות והניסיונות למצוא דרכים שיאפשרו לתזמורת לפעול. הדס עדכנה בישיבת הוועד המנהל של התזמורת כי התנועה הקיבוצית תקצבה את שנת 2021 אך לא תתחייב מעבר לכך, בשלב זה.

ניר מאיר הוסיף בנושא: "לא ציידנו את נציגינו בוועד המנהל של התזמורת במספיק סמכויות. אני מציע לדבוק בהחלטה שלנו מהמועצה האחרונה. אנחנו לא מחפשים הזדמנות לברוח או להתחמק מההחלטה אבל אני לא מסכים לקחת התחייבויות ארוכות טווח כלפי אף עירייה או גורם אחר שייכנס כשותף בתזמורת. אנחנו צריכים לצייד את נציגינו בוועד המנהל באמירות ברורות. זה יהיה חוסר אחריות להיכנס לעונת קונצרטים חדשה כאשר לא ברור עדיין גורלה בשנה הבאה".

המועצה אישרה את הסמכת הוועד המנהל של התזמורת למצוא דרכים להפעלת התזמורת בעתיד ולקבל החלטות מתאימות באם לא ימצא גורם נוסף (כל זאת במסגרת התקציב שאושר לשנת 2021 בלבד).

בסוף המועצה הוצגו לאישור הצירים חברי מזכירות התנועה החדשים - רמי פלג כנציג מחלקת הרכזים בתנועה ומזכ"לית המחנות העולים, לירון אבנת כנציגת תנועות הנוער שתצטרף כמשקיפה (כיוון שאינה חברת קיבוץ).

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. הצירים אישרו את הסעיפים שהוצגו על ידי מטה התנועה בסדר היום. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה