דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה את מינויה של נטע קדם שוורץ לתפקיד מנכ"לית התנועה

קדם שוורץ (עברון), מנהלת הקהילה בקיבוצה בשלוש השנים האחרונות, תחליף את הדס דניאלי ילין שנבחרה לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה לאחר ארבע שנים בתפקיד. המנכ"לית הנבחרת: "אני מביאה לתפקיד את הניסיון הניהולי אותו רכשתי, את העולם הערכי עליו גדלתי כבת קיבוץ ואת האמונה שלקיבוצים ולתנועה הקיבוצית יש ערך מוסף ותפקיד משמעותי בעיצוב פניה של החברה הישראלית גם היום"
נטע קדם שוורץ
נטע קדם שוורץ

מועצת התנועה הקיבוצית הרביעית לשנת 2021, התקיימה היום (חמישי, 30.9) באמצעות הזום בהשתתפות כ-150 צירים ומשתתפים נוספים. בתפקיד יו"ר הישיבה שימש הפעם אבי אובנטל (עברון). לפני שצירי המועצה אישרו את סדר היום, הודיע מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, כי הסעיף שהיה אמור לעסוק באחזקת חדרי ישיבות בתל אביב לאחר מעבר התנועה לבית החדש ביקום, לפי בקשתו של יואל מרשק במועצה הקודמת, ירד מסדר היום לאחר שסיכם עם יואל כי תהיה אפשרות לקיים מפגשים שונים בסמינר אפעל.

מאיר פתח את הישיבה בסקירה הקבועה של "ממועצה למועצה", שהייתה עמוסה בדיווחים רבים על כל מה שהתרחש בפעילות התנועה, במרחב הקיבוצי ובפוליטיקה הארצית מאז המועצה הקודמת בעין חרוד. מאיר דיווח בין היתר, על הפעילות שנעשתה כדי לסכל גזירות נגד הקיבוצים בחוק ההסדרים, וסיפר כי מאז חודש יולי פועלים במטה התנועה בנושא. לדבריו אף כי המאבק החקלאי תפס את מרבית הכותרות, נעשתה עבודה רבה גם בסעיפים אחרים. מאיר אמר כי "ההבדל הוא שהפעם, בניגוד לעבר, איננו לבדנו במאבקים ואנו זוכים לתמיכה ועזרה רבה ממפלגות בקואליציה בהובלת הח"כים שלנו מהקיבוצים". בנוסף, איחל הצלחה למרים דרוק (יקום) שסיימה את תפקידה כמנכ"לית איגוד התעשייה הקיבוצית, ולגיל לין (משמר העמק) שהחליף אותה.

נושא נוסף אותו הזכיר מאיר בדיווחיו היה מספר הקצינים הבכירים הרב בצה"ל שהם בני או חברי קיבוץ. הוא אמר כי "אנחנו מרבים לשמוע נהי וקינות על כי "הקיבוצניקים כבר לא בצה"ל", וכמו הרבה "הספדים" על התנועה הקיבוצית גם זו אמירה חסרת בסיס עובדתי". לבסוף, הזכיר מאיר שני חברי קיבוצים שהלכו לעולמם בשבועות האחרונים: שמוליק בראון מעין שמר שהיה אישיות מרכזית באזור ובמפעלי גרנות, עליו סיפר מאיר, וד"ר רונית פלוטניק ממשמר השרון (ראו הרחבה) לה ספדה ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, דבי ברא"ס.

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה, הציגה את תכנית וועידת התנועה הקיבוצית שתתקיים במלון גליליון בחודש נובמבר, ואת כנס הנהגות הקיבוצים שיפתח בסיומה של הועידה.

אחריהם קיבל את רשות הדיבור גיל לין, המנכ"ל הנכנס של איגוד התעשייה הקיבוצית, אשר סיכם את הקדנציה בת חמש השנים שלו בתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה. לין סיכם את העשייה הרבה והמורכבת והמאבקים הרבים שעמדו בפני התנועה במהלך שנותיו בתפקיד. גיל ציין את עבודת הצוות הטובה ושיתוף הפעולה בתוך מטה התנועה וההתמודדות המוצלחת אל מול האתגרים המורכבים שניצבו בדרך. לין בחר לציין בסיכומו גם את מה שכינה "מהלך גדול ומשמעותי מול הדור הצעיר בקיבוצים" – הקמת אגף צעירים ומעורבות בחברה והצערת התנועה, שינויים מבניים וגישות חדשות בעבודת המטה והשקעה גדולה בתקשורת ובמיצוב התנועה אל מול החברה הישראלית.

לין חלק תובנות ומסקנות מכהונתו, ואמר כי האיומים הגדולים כיום נמצאים מסביב לנו, התהליכים העוברים על החברה הישראלית מסוכנים הרבה יותר מהקשיים בקיבוצים, וכי יש לחפש דרכים חדשות להשפעה על החברה, כיוון שחלק מהפעילויות המסורתיות של התנועה כבר מועילות פחות. עוד אמר כי הקיבוצים והמוסדות הכלכליים של התנועה הקיבוצית כיום חזקים וניתן, בהתנהלות נכונה, להעביר יותר כספים למעורבות חברתית, תוך שמירה על איתנות כלכלית, וכי צריך להמשיך ולחזק את מטה התנועה ולהכניס כוחות חדשים ואנשי מקצוע בתחומים השונים.

לבסוף, במבט קדימה, הוא תהה האם היכולות הכלכליות החזקות של הקיבוצים, תעשייתם והארגונים הכלכליים מנוצלות כראוי להשגת המטרות, אמר שאסור לוותר על הפעילות הפוליטית וכי חובה לשמור על הנציגות הקיבוצית במפלגות השונות וטען שתנאי הכרחי לקיומה של התנועה והגורם החזק ביותר שמחבר אנשים אליה הוא חזון ברור ואטרקטיבי המתאים לאתגרי העתיד, שיש לעדכנו מעת לעת ולהשיג הסכמה רחבה סביבו.

ד"ר שרה אדום, יו"ר ועדת הגיוס הרחבה, הציגה את תהליך האיתור וגיבוש ההמלצה על נטע קדם שוורץ לתפקיד המנכ"לית החדשה של התנועה הקיבוצית. וקראה לחברי המועצה לאשר את מינויה של נטע.

נטע קדם שוורץ הציגה עצמה בפני המועצה ואמרה כי היא רואה במועמדותה המשך של העשייה המקצועית שלה למען ביתה הקיבוצי. "תפקידה המרכזי של מנכ"לית התנועה הקיבוצית, לתפיסתי, הינו להוביל את ביצוע המדיניות של התנועה כפי שהיא נקבעת על ידי מועצת התנועה והנהגתה תוך שימת דגש על עשייה בשלושה מישורים:

הראשון, פנימה - חיזוק התנועה כגורם מקצועי מייעץ מלווה לממלאי תפקידים בקיבוצים.

השני, החוצה - חיזוק התנועה כגוף המייצג את כלל הקיבוצים ומקדם את מטרותיהם מול מוסדות המדינה.

השלישי, התנועה הקיבוצית כמנוע ערכי למעורבות בחברה הישראלית - חיזוק הפעילות התנועתית המעודדת את חברות וחברי הקיבוצים בנותינו ובנינו למעורבות חברתית בישראל בהתאם לעולם הערכים שלנו".

לסיכום, אמרה: "אני מביאה לתפקיד את הניסיון הניהולי אותו רכשתי, את העולם הערכי עליו גדלתי כבת קיבוץ ואת האמונה, שלקיבוצים ולתנועה הקיבוצית יש ערך מוסף ותפקיד משמעותי בעיצוב פניה של החברה הישראלית גם היום" (לחצו כאן להרחבה על הרזומה המקצועי של נטע).

צירי המועצה אישרו את מינויה של נטע קדם שוורץ למנכ"לית התנועה ברוב של 85.5%.

הסעיף הבא על סדר היום היה נושא הרכב מזכירות התנועה. ניר מאיר ציין את "הקושי" החיובי שנוצר בעקבות מספרם הגדול של חברי כנסת חברי הקיבוצים, בכנסת הנוכחית. ניר ציין כי בהתאם לחוברת הכחולה לא ניתן לצרפם כחברי מזכירות התנועה מכיוון שמספר חברי המזכירות קבוע מראש ואינו ניתן לשינוי והציג את הצעת המזכירות, על פיה כל חבר קיבוץ המכהן כחבר כנסת יוכל להיות חבר מזכירות אם ירצה בכך, בכפוף לבחירתו במועצת התנועה. צירי המועצה אישרו את השינוי המוצע.

אחריו הציגה עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית של התנועה שינויים נדרשים בחוברת הכחולה. החוברת הכחולה מהווה את קובץ הנהלים על פיהם פועלים גופי התנועה השונים והיא מתעדכנת מעת לעת בהתאם להחלטות שמקבלת מועצת התנועה. בחלוף מספר שנים בהן לא עודכנה החוברת נדרש הליך פורמלי שיאפשר לעדכנה על בסיס החלטות שהתקבלו בעבר. גם עדכון הסעיפים הללו אושר ברוב גדול.

בסיום הישיבה הציגו רו"ח דגן לוין ראש אגף הכלכלה במטה התנועה הקיבוצית ועמוס רבין יו"ר חבצלת, בפני הצירים את הרקע ליוזמה להקמת חבצלת החדשה ואת עקרונות ההסכם שנחתם (ראו הרחבה). התכנית להקמת "חבצלת החדשה", תידון בוועידת התנועה הקיבוצית, ב- 15 בנובמבר.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה