דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת מקרקעי ישראל: הסדר הביניים יתוקן ויוארך

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "מדובר בהחלטות דרמטיות - יש פה היפוך בנקודת המוצא: עד היום הואשמו הקיבוצים בכך שאנחנו "גוררים רגליים" ביישום החלטות השיוך, מכיוון שאנחנו מנסים להתחמק מתשלום למדינה. כעת מודים אנשי רמ"י לראשונה כי פשוט "אינם מסוגלים" להתמודד עם נטל השיוך ועל כן הוצאו מן ההחלטה האלמנטים "המענישים"
מועצת מקרקעי ישראל: הסדר הביניים יתוקן ויוארך

מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר משה כחלון (כולנו), אישרה השבוע שלוש החלטות אשר מקדמות מאד את הבניה בקיבוצים -
ראשית, הארכת הסדר הביניים לפני החלטה על איזו חלופת בניה מקבלים.
שנית, הארכת תקופת הביניים משנה אחת לשלוש שנים. עד עכשיו הוארך הסדר הביניים בשנה בכל פעם, וכעת יש לקיבוצים יותר זמן להתארגן לקראת החלטה. 
בנוסף, במידה והקיבוץ יגיש את כל המסמכים הנדרשים, אותם חברים שיחתמו על כתבי ההתחייבות, ישלימו ל-33% בלבד במקום 91%, ובתנאי שהקיבוץ ישלם 3.75% על כל חלקת המגורים.
בהמשך לכך, נשארה בתוקפה הוראה המאפשרת לקיבוצים שאינם משייכים לקבל היתרי בניה ללא צורך בהסדר הביניים ובלבד שהבניה היא במימונו המלא של הקיבוץ.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "מדובר בהחלטות דרמטיות - יש פה היפוך בנקודת המוצא: עד היום הואשמו הקיבוצים בכך שאנחנו "גוררים רגליים" ביישום החלטות השיוך, מכיוון שאנחנו מנסים להתחמק מתשלום למדינה. כעת מודים אנשי רמ"י לראשונה כי פשוט "אינם מסוגלים" להתמודד עם נטל השיוך ועל כן הוצאו מן ההחלטה האלמנטים "המענישים". החל מהיום יכולים חברי הקיבוצים שבחרו בשיוך לבנות מבלי לחוש שהם מהמרים הימור לא מחושב. הסדר הביניים שנגמר עכשיו, קיבל הארכה אבל בפרמטרים טובים בהרבה משהיו קודם, יש מי שכל מה שהוא רואה לנגד עיניו הוא שיוך, אני שם דגש בנושא אחר. אני מאמין בזכותנו לבנות, מבלי להיחשד כ"גזלנים". שינוי הפרמטרים של הסדר הביניים מביא אותנו בדיוק לכך".

החלטה נוספת שאישרה מועצת מקרקעי ישראל, בשיתוף שר החקלאות אורי אריאל, היא החלטה על חכירת קרקע חקלאית זמנית להשכרה לטווח קצר, בהסכם מסוג חדש לטווח ארוך, לתקופה של עד 21 שנה, במקום 3 שנים כיום.
עד עתה, הקרקע הזמנית הוקצתה לשלוש שנים, כך שלא ניתן היה לגדל בה גידולים ארוכי טווח, כדוגמת מטעים. כמו כן נמנעו השקעות בקרקע של תשתיות השקיה, דישון וכו'. עתה, הקרקע תוקצה לתקופה ארוכה, ניתן יהיה לגדל בה כל גידול חקלאי צמחי.
מטרת עבודת הצוות הבין-משרדי הייתה לבחון צעדים שונים בתחום הקרקע החקלאית שיגשרו על הפער שבין מדיניות המקרקעין הרווחת מתקופת קום המדינה לבין התמורות שחלו בתחום העיבוד החקלאי והפיתוחים הטכנולוגיים.

מזכ"ל התנועה הוסיף בעניין החלטה זו: "במצב הדברים שהלך והתהווה בשנים האחרונות, כאשר זכות העיבוד שנרכשה במשך עשרות רבות של שנים "נמסה" תחת רגולציה צדקנית, טוב שהתקבלה החלטה הקובעת "קו עצירה" לתהליך ההרסני הזה.

אני מקווה מאוד שההחלטה שהתקבלה תהיה סופית ולא תשמש כנקודת הפתיחה למהלך מנשל נוסף, מבית מדרשם של צדקני "הצדק החלוקתי", המתעלם לחלוטין מן העובדה שהריבונות העברית בקרקע הושגה בעזרת מחרשתם של המתיישבים".

הוספת תגובה חדשה