דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מזכ"ל התנועה הקיבוצית למנכ"ל רמ"י: "חזור בך, שאם לא כן יתברר לך כי חקלאי ישראל יודעים להיות יריב נחוש ועקשני"

כנס הנהגות הקיבוצים החמישי נפתח היום בקיבוץ מעלה החמישה בהשתתפות ממלאות וממלאי תפקידים מרכזיים מהקיבוצים בכל רחבי הארץ. מזכ"ל התנועה פתח בתגובה חריפה לדברי עדיאל שמרון שביקש לחסל את ההתיישבות הכפרית בישראל
ניר ובייניש
נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר דורית בייניש ומזכ"ל התנועה ניר מאיר. צילום: דנה בר-און

כנס הנהגות הקיבוצים החמישי נפתח היום בקיבוץ מעלה החמישה בהשתתפות ממלאות וממלאי תפקידים מרכזיים מהקיבוצים בכל רחבי הארץ.

מזכ"ל התנועה פתח את דבריו והתייחס לדבריו של מנכ"ל רמ"י לידיעות אחרונות בסוף השבוע ואמר: "הנה יצא המרצע מן השק ומנכ"ל רמ"י מדבר בפה מלא על חיסול ישובים חקלאיים בקרבת הערים, וכל זאת בכדי לאפשר לספסרי רמ"י מלאי קרקעות מספק ל- 200 השנים הבאות. עדיאל שימרון, טול קורה מבין עיניך... עד שלא תתחילו להשתמש באופן משמעותי ב- 20 אלף הדונמים, בלב אזורי הביקוש, שקיבלתם מאתנו ב"הסדר הקיבוצים" אין לכם תירוץ... בוודאי לא "המחסור בקרקע". זהו מחסור מלאכותי, ספסרי, וכשל תכנוני מתמשך. עדיאל – חזור בך, שאם לא כן יתברר לך כי חקלאי ישראל יודעים להיות יריב נחוש ועקשני".

מאיר הוסיף: "השלטון בישראל מחזק את אחיזתו תוך שימוש בכלים מסוכנים של הפחדה, פלגנות, שיסוי ציבורים אלה באלה וקרע גלוי בתוככי העם היהודי, והכל במטרה הקדושה "לחזק את הבייס". הניסיונות החוזרים ונשנים לפרק את מערכת אכיפת החוק מכליה ממעמדה ומן הלגיטימציה מכוחה היא פועלת, לצד תגמול ציני במעמד ובשררה למלקקי פנכה מצטיינים. מדינת ישראל בשנתה ה-70 רחוקה מאוד מאוד מן היומרה להיות "אור לגויים".

בעולם ובסביבה המזדהמת הזאת, מתבלטת התנועה הקיבוצית על ערכי החברות, המחוייבות החברתית והלאומית והערבות ההדדית שבתוכה כמי שיכולה היתה להיות סוג של מגדלור. מגדלור ערכי-מוסרי. השיפור המתמיד והשיטתי בחוסן הכלכלי בקיבוצים, יכול היה להוות משענת מתחזקת למגדלור הזה.

אלא שגם אנחנו איננו חיים על אי בודד. גם בתוכנו היו וישנם אירועים של הטרדות מיניות, גם אצלנו מתרבים גילויי השיח המתלהם והבוטה. כך ברשתות החברתיות, בהודעות ווטס-אפ קיצוניות, באלימות מילולית, ואבוי – גם באלימות פיזית של ממש, ואפילו בביטוייה הקיצוניים ביותר, כפי שארע לצערנו, לאחרונה, בחצרנו.

זה לא מקובל. זה בלתי נסבל. קיבוץ ואלימות אינם יכולים לחיות בכפיפה אחת. אם לא נתמודד בנחישות מול ניצני האלימות הזאת, היא תכריע את מערכות חיינו המשותפים. במציאות המוקצנת הזאת מוטלת עלינו, שכבת המנהיגות, אחריות כבדה.

אנחנו אלה שמחובתנו לזהות את האורות האדומים או המהבהבים, לאתר אותם ולטפל בהם. עלינו להגדיר באופן חותך את המותר והאסור, הלגיטימי והבלתי נסבל, ואנחנו חייבים לפעול באופן קשוב אך נחוש, נכון לשיח ולביקורת אך קצר רוח כלפי חריגות בוטות.

מאז ומעולם נטתה דעת הקהל בקיבוצים לעברו של האנדר-דוג. מאז השינוי באורחות החיים זה אפילו מוקצן יותר, בבחינת: "אתה מקבל כסף - תעבוד בעבורנו בכל כוחך, ואל תצפה לתמיכה או לגיבוי". זו מציאות המחדדת את בדידותו של המנהיג, של המנהל. ועלינו להתמודד מולה במגוון דרכים".

מאיר הדגיש בפני ממלאי התפקידים: "אנחנו, במטה ובמזכירות התנועה מודעים היטב לאתגר, ונעמוד לרשותכם ככל שתבקשו".

מברכים

אחריו עלה דני עטר, יו"ר קק"ל שדיבר אף הוא על התחושה כי נעשות פעולות נכונות כנגד ההתיישבות הכפרית ונגד גופים הדואגים לה כמו קק"ל. "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לניסיונות לחיסול קק"ל בכל דרך, ועל אף שיש תחושה כי הצלחנו לבלום ההתקפה, ניסיונות אלו עתידים להימשך". עטר הדגיש את המחויבות שיש לקק"ל לעזור בהתיישבות הקיבוצים וקרא לקיבוצים להיעזר בשירותיה של קק"ל בכל תחום בו היא יכולה לסייע. 

מנכ"לית ביטוח חקלאי, מורלי דורי ברכה גם היא, ודיברה בהתמקדות הארגון במתן מעטפת מענים ביטוחיים בקיבוץ המתחדש: "לביטוח חקלאי יש מוצרים מתאימים לקיבוץ ולתעשייה הקיבוצית.  לביטוח חקלאי הניסיון הרב ביותר בטיפול בתביעות בסקטור הקיבוצי. ביטוח חקלאי מטפלת בתביעות בהוגנות ותוך שיתוף פעולה מרבי עם המבוטח. אנחנו עוסקים כמעט אך ורק בקיבוצים והיא גוף הביטוח היחידי שהוא פעיל בנישה בלבד. חשוב לנו שהקיבוץ או המפעל הקיבוצי שעובד עם חברת ביטוח אחרת מקבל יחס כמו כל הלקוחות. הקיבוץ בביטוח חקלאי מקבל יחס כמו כל הקיבוצים.

ח"כ איתן ברושי, נציג מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה: "אנחנו שותפים לכל מאמץ ולכל משימה, זאת שליחות. עבורנו זה מובן מאליו – זה החינוך שקיבלנו בבית, בקיבוץ ובתנועה. אבל למרבה הצער, מה שבעינינו חובה לאומית, הפך עבור אחרים בשנים האחרונות לשולי ולא חשוב - הכושי עשה את שלו – ועכשיו אפשר לוותר עליו.
בסוף השבוע האחרון הוריד מנהל רמ"י עדיאל שימרון את כל המסכות ואמר באופן ברור את מה שאנו יודעים כבר זמן רב: מדיניות הממשלה מכוונת להרס ההתיישבות והמרחב הכפרי. ממשלה שלא מוכנה לוותר על אף מאחז לא חוקי ביהודה ושומרון, מוכנה לוותר בקלות על מושבים וקיבוצים בכל רחבי הארץ.
לאור המדיניות שיש בה צירוף של עוינות ובורות, עלינו להדגיש את הייחוד והחשיבות בקיום המושבים, הקיבוצים וההתיישבות הכפרית כולה.
אנו רואים חשיבות בשיתוף פעולה באזורים השונים. אין מקום לסגנון של ויכוח מי קדם למי. אין מקום לתחרות שיוזמת מירי רגב בין מגדל העמק ונהלל - היום צריכים לפעול יחד.
נעשה את הכול כדי לאחד את הכוחות ולמנוע פילוג ושֶסע. יש להרחיב את שיתופי הפעולה האזוריים לרבות בתחום החינוך. עלינו לפתוח את החינוך ההתיישבותי שאנו גאים בו כל-כך לחלקים נוספים בחברה הישראלית, לחזק אותו ולהבטיח את קיומו ולשם כך אני מקדם חוק בנושא זה. אנחנו לא מתנצלים ולא מורידים את הראש, אך מבינים שאם נעשו טעויות צריך לתקן אותן, ואת המבט אנו מפנים לעתיד."

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור בכנס הנהגות הקיבוצים: ״בשבוע שעבר מנכ״ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שומרון היה בכנס של המושבים והסתכל על כ-650 מושבניקים בעיניים ואמר- לא מגיע לכם כלום בגלל שהסבים והסבתות שלכם היו ביתושים. זו היתה אמירה מעליבה. ומעבר לכך תפיסת עולם מעליבה ונוראית מבחינתנו. אני אומר לכם כאן על הבמה הזאת-  השותפות כאן בין המושבים לקיבוצים היא חשובה - לעמוד בחזית אחת מול דעות כאלה. 
עם זאת, עלינו להסתכל על ההישגים והתוצאות. אנחנו במקום יותר טוב ממה שהיינו לפני כמה שנים. אנחנו לא מסכנים. תמיד הצלחנו להגיע להסכמים״.
לגבי השיח בחברה הישראלית אמר צור: ״השיח האלים שמתרחש כאן הוא פופוליסטי וזול עד כדי אלים ומסוכן ולכן הדרך היחידה שלנו להשפיע זה במעורבות שלנו, שאנשים ערכיים יהיו מעורבים וישנו את השיח״

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב אמר: "ממרום גילי אני יכול להגיד שהתנועה מבוקשת ורלוונטת יותר מתמיד. קבינט הדיור מחליט לא מעט החלטות כנגדנו, אנחנו נמצאים במצב לא פשוט ביחד עם מרכז המועצות האזוריות חייבים לעבור ממגנה למתקפה בכלל המשברים בהם אנחנו עוברים".

הוספת תגובה חדשה