דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – רמות מנשה

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, ממשיך לחזור אט-אט ובזהירות אל הסיורים הפיזיים בקיבוצים, וביום שני, 15.2, הגיע לביקור בקיבוץ רמות מנשה המשתייך למועצה האזורית מגידו. את הביקור הכין והוביל רוני ברניר - רכז האזור בתנועה (ובמקרה זה גם יו"ר הקיבוץ), והצטרף אליו גם ראש המועצה, איציק חולבסקי
מטה התנועה הקיבוצית בכניסה לרמות מנשה
מטה התנועה הקיבוצית בכניסה לרמות מנשה

רמות מנשה הוקם בשנת 1948, במהלך מלחמת העצמאות, כיישוב משלט. תהליך העלייה לקרקע היה הדרגתי, שכן תחילה ישב הקיבוץ על משלט סמוך ורק כעבור זמן עבר למקומו הנוכחי. מייסדי הקיבוץ היו חברי השומר הצעיר מפולין – ניצולי השואה ומשארית הפליטה. שמו של הקיבוץ נגזר ממיקומו באזור נחלת שבט מנשה מתקופת המקרא. בשנת 1950 התאחד הקיבוץ עם גרעין “קידמה” של יוצאי אורוגוואי וצ’ילה שמנה 95 חברים. האיחוד עלה יפה, ומכאן התחילה ההתפתחות לקראת קיבוץ גדול, קולט ויציב. בשנת 1972 התחילו להיקלט ראשוני בני הקיבוץ. כיום, הקיבוץ מונה כ-1200 תושבים בסטטוסים שונים, כולל שוכרי דירות ושכונת הרחבה קהילתית בסמוך לקיבוץ ובה 111 משפחות של תושבים שאינם חברי הקיבוץ. ל-27 הבתים האחרונים בשכונה נקלטו כבר חברים בחברות מלאה.

מטה התנועה באתר חברת "תרפין"
מטה התנועה באתר חברת "תרפין"

בתחילת דרכו של הקיבוץ התבססה כלכלתו בעיקר על ענפי החקלאות: פלחה, מטע, כותנה, רפת וצאן. בשנת 1954 נכנס הקיבוץ כשותף במפעל "ארד" למדי מים (ביחד עם קיבוץ דליה) ולצידו "ארם" - מפעל שירות לתיקוני מודדי מים מתוצרת "ארד". כיום רמות מנשה הוא בעל המניות הגדול  (27.1%) בחברה שמשגשגת בשנים האחרונות.

בשנות ה-80 נקלע הקיבוץ למצוקה כלכלית ממנה התקשה להיחלץ, אולם לאחר החתימה על הסדר הבנקים השתפר מצבו בהדרגה וביתר שאת בשני העשורים האחרונים. ענפים מפסידים נסגרו, מתקני הלול נמסרו ליזמים פרטיים והכנסות הקיבוץ עלו. לקראת סוף שנות ה-90, לאחר דיונים ממושכים, החליטו חברי הקיבוץ על שינוי יסודי באורחות החיים ומעבר למודל של שכר דיפרנציאלי עם רשת ביטחון.

בביקור שארך כארבע שעות שמע מטה התנועה מפי ממלאי התפקידים בקיבוץ על הקהילה, המשק העסקי, מגמות הפיתוח והאתגרים העומדים בפני הנהגת הקיבוץ. מטה התנועה הגיע לביקור בהרכב כמעט מלא, ואילו את הקיבוץ ייצגו ממלאי וממלאות תפקידים רבים (נוסף על יו"ר הקיבוץ, כאמור) וביניהם עידית פלך - מנהלת הקהילה, עמוס בן דרור - המנהל העסקי, סרחיו וקסלר – גזבר הקיבוץ, יעל גל – מנכ"לית האגודה הקהילתית, ורד רוכמן שני – מנהלת מש"א, עוזי נויבך – מנהל החינוך החברתי, חנה אלון - מרכזת הגיל הרך, דקלה ארגס - רכזת התרבות וטמירה רץ - נציגת ועד ההנהלה.

מטה התנועה בסיור ה"קלאב-קארים"
מטה התנועה בסיור ה"קלאב-קארים" בשביל האופניים
לאורך כביש הכניסה לקיבוץ

הביקור כלל סיור רכוב  על גבי רכבי "קלאב-קאר" באתר החדש בתחומי הקיבוץ של חברת "תרפין" לגידול קנביס, וחברי מטה התנועה התרשמו תוך כדי הסיור משדרוג התשתיות הציבוריות ודגמי בתים חדשים של 55 מ"ר. בהמשך, זכו ליהנות מסיור רכוב לאורך שביל הולכי רגל ואופניים לאורך כביש הכניסה לקיבוץ באוויר הפתוח וביופי הירוק הטבול בפריחה של רקפות, כלניות ותורמוסים.

רוני ברניר, רכז האזור של קיבוצי משקי עמק יזרעאל בתנועה הקיבוצית ויו"ר הקיבוץ, אמר בתום הביקור: "אני מרוצה שבהתאם להנחיות הצלחנו לקיים ביקור פיזי של נציגי  מטה התנועה בקיבוץ. הביקור היה חשוב ובין מטרותיו להכיר ולשמוע מנציגי הקיבוץ על רמות מנשה והזדמנות חשובה לחיזוק שיתופי פעולה עתידיים עם התנועה הקיבוצית".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית,  ניר מאיר אמר בסיכום הביקור: "בשנת 2002, ערב תחילת התהליך לשינוי אורחות החיים, ביקרתי כאן וזה היה קיבוץ אחר לחלוטין. התמונה המצטיירת היום למבקר מן החוץ היא של קיבוץ גדול, מבוסס, נשען על תשתיות משודרגות ובעל פוטנציאל של ממש להמשיך ולהתפתח. התרשמנו מאוד מהפיתוח העסקי המגוון והנחוש ואנו מניחים כי תמצאו את הדרך לאזן בין הצורך לשמר את תנופת הפיתוח הכלכלי לבין רצונם של החברים ליהנות מפירות עמלם ומן ההצלחה הכלכלית".

הוספת תגובה חדשה