דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מצדיעים ומצדיעות לחקלאות בחבל אילות

בשבוע שעבר התקיים במו"פ חבל אילות ובמועצה האזורית הסמוכה לקיבוץ יטבתה יום החקלאות בחבל אילות, שהתקיים השנה תחת הכותרת – "אתגרי המחר".
תמרים והר תמנע. צילום: דורון ניסים
תמרים והר תמנע. צילום: דורון ניסים

לאחר סיור מרשים במו"פ שכלל הסברים מפי מנהל המרכז, עזרא רבינס, התכנסו חקלאים וחוקרים מכל האיזור ביחד עם תלמידי תיכון

ערבה

מהתיכון המקומי לברכות ופנאלים בנושאים שונים. בנוסף לאלו,  הוענקו מלגות על שמה של מרג'ורי (ג'יג'י) סטרום שהייתה חקלאית בכל רמ"ח איבריה ובשנה האחרונה לחייה ניהלה את המו"פ החקלאי של חבל אילות.

ראש המועצה האזורית אילות, ד"ר חנן גינת פתח ואמר: "בחבל הארץ הזה חיים 5000 תושבים ושטחו 14% משטח מדינת ישראל, החקלאות היא ענף הכלכלה המרכזי. יש בפנינו אתגרים גדולים לפיתוח החקלאות כאן, והמרכזי שבהם הוא תוספת המים לענף. הגדלה זו תאפשר את הגדלת שטחי החקלאות והגידולים". ראש המועצה הודה לאנשי המו"פ המקומי והמפעלים האזוריים – "ערדום", על פועלם.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר לבאי הכנס: "דחינו את מועצת התנועה לאישור תקציב התנועה בשבוע כדי להגיע לכנס היום משלוש סיבות - הצדעה לחברי הקיבוצים שחיים כאן. אתם חלק מאיתנו ואנחנו גאים בכם. שנית, מקומה של החקלאות בערבה בשונה מחבלי ארץ שונים בישראל נשאר כשהיה – מקסימום שטח לכל מתיישב, ולכן מקומה הייחודי. סיבה נוספת היא הצדעה לזכרה של ג'יגי שהיה לי הכבוד להכיר ולהוקיר וחשתי צורך להיות כאן היום".
בנוסף למזכ"ל התנועה הגיעו לכנס גם רכז האזור מטעם התנועה יהודה סלומון ואיש מחלקת הקרקעות באגף הכלכלה רפי עשת.

ח"כ איתן ברושי אמר: "התפקיד המרכזי של המדינה הוא ליצור את התנאים לחיים כאן ולא רק בעניין החקלאות, ולאנשים תהיה המוטיבציה והרצון לבוא לגור באיזור הזה".

לאחר מכן, התקיים פאנל בהנחייתו של חבר קיבוץ יטבתה – אבי רמות, רכז הועדה החקלאית ומנהל אגודת המים, בו דנו באתגרי העתיד בחבל אילות. חמישה דוברים בולטים דיברו בו: דגנית איתמרי מקיבוץ סמר, רכזת המשק ורכזת ענף התמרים בקיבוץ שאמרה בין היתר: "החיבור של קיבוץ לחקלאות הוא בעל חשיבות עליונה לקיום הקהילה וחוזקה".

אורי משלי מקיבוץ יטבתה, מנהל הגד"ש בקיבוץ, גדעון זיו, מוותיקי קיבוץ יטבתה, שסיפר על החקלאות בראשית ההתיישבות בערבה ועל ביקור מפתיע בארמון מלך ירדן: "התקשרו ואמרו לי שהמלך מבקש לפגוש אותי, הייתי בטוח שזו מצלמה נסתרת, אבל הבנתי שזה רציני רק הייתה בעיה, אמרתי להם – אני קיבוצניק ואין לי רכב להגיע... הם שלחו אלי נהג ודיברתי עם המלך ואנשיו על החקלאות באזור".
בנוסף אליהם דיבר גבי שחם, מאלון הגליל, איש תכנון מים ותיק, עוזר מנהל רשות המים שאמר: "בשנה האחרונה מדברים על תיקון 27 לחוק המים, אני קורא לזה קלקול 27 ואני מקווה שהוא יתוקן במהרה".
השתתף בפאנל גם פרופסור חיים רבינוביץ', מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה, שהרצה לאחר מכן בנושא "הרהורים אודות חקלאות 2050" שסיכם את דבריו בקביעה – " האנושות הולכת למחסור במזון. מדינה חייבת להבטיח לעצמה אספקה יסודית ממקורותיה. זאת חובה אסטרטגית!"

לאחר הפסקת הצהריים הוענקו כאמור מלגות לזכרה של ג'יגי, שלאחר פטירתה בשנת 2015, הקימה משפחתה קרן לזכרה, בשיתוף מו"פ ערבה דרומית ומועצה אזורית חבל אילות. הקרן הושקה בדצמבר 2017, במלאת שנתיים לפטירתה של ג'יג'י ז"ל.
קרן ג'יג'י הוקמה על מנת לתמוך בחוקרים וחקלאים מהאזור, העוסקים בנושאים רלוונטיים לחקלאות בחבל אילות.
את המלגות חילקו בן-זוגה של ג'יג'י, עופר בן-טובים, ראש המועצה האזורית, ד"ר חנן גינת ומנהל המו"פ החקלאי, עזרא רבינס.

הוספת תגובה חדשה