דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עוד מעט זה קורה - כנס החינוך החמישי של התנועה הקיבוצית

יו"ר, מנהלות ומנהלי הקהילה והמנהלות והמנהלים העסקיים מגיעים מידי שנה ל"כנס ההנהגות" של התנועה. לאנשי ונשות החינוך לגיל הרך והחינוך החברתי יש את כנס החינוך שיערך בעוד עשרה ימים (20-21/1), וגם הוא כבר הפך למסורת המושכת את אנשי החינוך מהקיבוצים בכל הארץ.

עוד מעט זה קורה - כנס החינוך החמישי של התנועה הקיבוצית


דבי ברא"ס, ראש אגף החינוך בתנועה הקיבוצית פותחת ומתארת את ההיערכות לקראת כנס החינוך ה-5 של התנועה: "לאורך  השנה אנחנו מקיימים קשר רציף עם אנשי ונשות החינוך בקיבוצים בכל הארץ: נפגשים בהכשרות המקצועיות, במפעלים החינוכיים, בסיורי מטה התנועה הקיבוצית ובמועצות האזוריות.  

מקומו של הכנס כמפגש שנתי ייחודי הוא ברלוונטיות שלו למנהלי ומנהלות החינוך. זהו מפגש אשר מאפשר חווית למידה – מההרצאות ומהשותפים בשטח. בכנס מתאפשרת חוויה של יחד ושותפות למקצוע והוא נבנה מתוך הכרות ומחויבות למענים רלוונטיים מהשטח - למועצות האזוריות ולקיבוצים".

הכנס יתפרש על פני יומיים רצופים בעוד כעשרה ימים, 20-21 בינואר, בקיבוץ נחשולים שבחוף הכרמל. הכנס יערך בתאריך זה לאחר דחיית הכנס בבוקר התאריך המקורי בשל האירועים הבטחוניים בחודש נובמבר. 

מה היה הרציונל בכנס ייעודי לאנשי החינוך בקיבוצים?

 "כשהגינו את כנס החינוך, לפני חמש שנים, החזון לאורו פעלנו ניצב על שלושה עוגנים : הראשון -העצמה וחיזוק מנהלי החינוך, שבשגרת היומיום ניצבים לא אחת לבד למול משימות חינוכיות, מערכתיות וקהילתיות. השני – יצירת "יחד" משמעותי, למידת עמיתים וקידום משותף של החינוך הקיבוצי בכל הקיבוצים ובמועצות האזוריות ,  והאחרון - מיצובה של התנועה הקיבוצית באמצעות צוות אגף החינוך כמובילה ויוצרת חיבורים וכן מקדמת, יוזמת ומחדשת את תפיסת החינוך הקיבוצי.

ההשראה לכנס החינוך הייתה לידתו של כנס ההנהגות, שיועד ליו"רים של קיבוץ, מנהלי קהילה והנהלות כלכליות, כנס שמיטיב לתת מענה מקצועי ומחזק את תחושת השייכות של הנהגות הקיבוצים לתק"צ לצד למידת עמיתים, העשרה והנאה. כך יזמנו אנו את כנס החינוך מתוך מחויבות למענה לאנשי החינוך ובראשם למנהלי החינוך".

כנס החינוך הקיבוצי ה- 5 יעסוק בזהות. התנועה הקיבוצית והקיבוצים פועלים ומתקיימים בעולם הנתון לשינויים תכופים, חלקם נכפים עלינו, את חלקם אנו בוחרים וישנם השינויים שאנו מזהים בדיעבד. הנחת יסוד זו מחייבת את כולנו בבחינת תהליכי חשיבה ועדכונים תמידיים כיצד לשמור על הרלוונטיות של המערכות הקהילתיות וחיזוק העוגנים המערכתיים בכלל ובחינוך בפרט, כשפערי הדורות רק הולכים וגדלים.

באגף החינוך בתנועה הקיבוצית מבינים כי תמונת מציאות זו דורשת ממנהלי החינוך בקיבוץ לעסוק תדיר בבחינה ארגונית, חינוכית ומקצועית של מערכת החינוך הקהילתית על מנת לשמור ולחזק אותה, ליזום התאמות ארגוניות ולעגן את מחויבות הבית הקיבוצי למערכת החינוך היקרה לכולנו בכל מובן. ההנחה באגף היא כי קיום מערכת החינוך הקיבוצית אינה יכולה להיות בגדר מובנת מאליה וכי התפתחותה המקצועית כרוכה בהתמודדויות עם אתגרים פנימיים וחיצוניים מתמשכים. שיח זהותי ככלי ניהולי הוא בסיס החיפוש המתמיד אחר החדש, השונה והדומה בתוך המערכת ומחוצה לה.

נועה צור ברוש, מנהלת "הגן הקיבוצי", מדגישה "כי היום יותר מתמיד זו אחריות ומחויבות מנהל מערכת החינוך בשיתוף פעולה עם מנהלי הקהילה ליזום תהליכי חשיבה אסטרטגית ולהציף שאלות ,  כגון " מה היעוד של מערכת חינוך בישוב שלנו?" ו"מה ערך המוסף של חינוך קיבוצי בכלל?". העיסוק החברתי- קהילתי בשאלות אילו על חינוך ילדינו מאפשר לנו לבחון את הקהילה בהקשר הרחב שלה. את התשובות לסוגיות אלה נמצא לא רק ביחס של תושבי המקום אל הסביבה הקיבוצית ואל מאפייניה הנוכחיים והעתידיים , אלה יתקשרו במידה רבה לשאלת הגדרת הזהות העצמית של מערכת החינוך הקיבוצית.  מכאן , שכל דיון בסוגיות הקשורות לקיומו המיטבי של החינוך הקיבוצי היום ובעתיד, תמיד תעסוק בשאלות הקשורות לזהות הקיבוצית- קהילתית, מערכתית ומקצועית של כל אחד מאיתנו".

בין דוברי הכנס יהיו, אילנה נורמן, ראש המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער, ד"ר גדי ביאליק שידבר על חשיבות השיח הזהותי בכל ארגון, זהות כמושג מרכזי ומשפיע על היבטים תפקודיים בארגונים חינוכיים ובכלל. פרופ' יערה בר-און תבחן את קריסת המשפחה האלטרנטיבית קיבוצית והשפעתה על חינוך ילדינו, ״זהות היברידית בעולם דיגיטלי״ הוא נושא ההרצאה של דפנה עינת-ליבר, טל פרידמן יעסוק בזהותו כאבא לילדים מאומצים וילדה עם צרכים מיוחדים בשילוב הומור והרבה אהבה, ויחתום את שני הכנס מאיר שלו שייקח למסע מרתק במילון המשפחתי וידבר על השפעת השפה העברית על עיצוב זהותנו.

מארגני הכנס מאמינים כי דוברים אלה יעניקו למשתתפים בכנס נקודות מבט שונות ומגוונות על מרכיב הזהות האישית והמקצועית, יתייחסו לאופן בו הם בוחרים להוביל ולנהל את מערכת החינוך. והן מבקשים על ידי ההעשרה והרחבת ההסתכלות על מרכיב הזהות לשלוח את מנהלי החינוך להעמקה בנושא עם עצמם ועם צוותי החינוך והמערכות הקיבוציות איתם מתקיימת שגרה קהילתית.

ביום הראשון יתקיימו סדנאות ייעודיות למנהלי הגיל הרך לחינוך החברתי וביום השני נעסוק במרחב פתוח בממשקים שבין זהותו המקצועית של מנהל החינוך לזהותה של הקהילה הקיבוצית בה הוא מוביל את מערכת החינוך.

על בניית תכני הכנס החינוך אמון צוות היגוי ייעודי שבין חבריו שולבו לצד פעילות ופעילי אגף החינוך בתנועה הקיבוצית, גם מנהלי חינוך מצפון ומדרום, מהגיל הרך והחינוך החברתי: אמנון אביגדור מנהל החינוך החברתי באשדות יעקב, מישל דגני מנהלת החינוך החברתי בכפר עזה, שירי אביב מנהלת החינוך הגיל הרך בכיסופים וענת קצנלבוגן מנהלת הגיל הרך בעין שמר. שילוב שותפים מהשטח הינה משימה שאגף חינוך הגדיר לעצמו כיעד ואנו מחויבים לקדם את משימות האגף יד ביד עם השטח.

עידו נאור,מנהל חינוך החברתי בקיבוץ רמת-הכובש, שלקח חלק בכל כנסי החינוך עד היום, מיטיב להסביר את תרומתו של הכנס עבור מנהלי החינוך " הכנס מזמן חוויות, למידה משמעותית, אפשרות לקחת פסק זמן מהשגרה ומפגש עמיתים. תחושה של "ביחדנס", משולבת בהנאה, וצחוק. הרגשה חזקה של קולגיאליות, שמדברת באותה שפה, מתמודדת עם אותם אתגרים, ומטעינה באנרגיה את המשך העשיה".

ברא"ס מבקשת להוסיף: " יאנוש  קורצ'אק סימן עבור כולנו, אנשי החינוך, את משימת הלמידה וההכשרה אינסופית "היה כפי שהנך - חפש דרך בעצמך - הכר את עצמך, לפני שתרצה להכיר את הילדים. חשוב נא למה אתה מוכשר ואחר כך תבוא לתחום תחומים לזכויותיהם וחובותיהם של הילדים. קודם כל אתה בעצמך ילד ועליך לחנך ולהשכיל את עצמך". ברוח זו כנס החינוך מאפשר למנהלי החינוך "פסק זמן" נחוץ למילוי המצברים מתוך מחויבות ללמידה והעשרה לכל משתתף בהלימה לצרכיו במסגרת זמן נתונה לצד שותפים לדרך."

והיא מסכמת: "מטרתו היא קודם כל להבין את החשיבות בקיום שיח זהותי כחלק מצמיחה וחוסנה של מערכת החינוך כמערך משמעותי - הכרחי לבית הקיבוצי. אנחנו מזהים ששאלות מהותיות העוסקות בזהות החינוכית והאישית אינן זוכות לבירור מספק בשגרה ובטח במסגרת סדר היום העמוס שלנו כאנשי חינוך . הכנס הוא הזדמנות עבור כולנו לברר מה הם הזהויות הרבות שלנו, ואיך הן באות לידי ביטוי באופן הניהול וקבלת ההחלטות שלנו."

 

ללוח הזמנים של כנס לחצו כאן

 

הוספת תגובה חדשה