דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פותחים מרחב משותף

מעגלי השיח

לראשונה בכנס ההנהגות, נפתח היום השני בפעילות שיח רבים באמצעות מרחב פתוח בהנחייתם של איילת הריס מאגף חברה וקהילה בתנועה וד"ר שי בן יוסף, מנחה ויועץ ארגוני לקהילות, בו עלו הנושאים הבוערים לקהילות והנמצאים על שולחן ההנהגות בקיבוצים ובליבת העשייה.

הרעיון שעמד בבסיס המרחב היה להקדיש זמן ומקום להתייעצות ולמידה עבור משתתפי ומשתתפות הכנס, בדגש על הזמנת המשתתפים עצמם להציע ולשתף בנושאים בהם חשוב להם לעסוק.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר אמר בדברי הפתיחה למושב: "אנחנו מבינים כמה הצורך לדבר על הדברים הקורים בשטח הוא אלמנטרי ומשמעותי בימים אלו, ולכן אנחנו מזמינים

מרחב פתוח
איילת הריס וד"ר שי בן יוסף, מנחי המפגש. צילום: דנה בר-און

אתכם להשפיע ולהציף מהם הנושאים והשינויים המשמעותיים שמעסיקים את החברה הקיבוצית".

משתתפי הכנס, מובילי הדעה ומכתיבי סדר היום בקיבוצים, בנו יחד את סדר היום שכלל בין היתר נושאים כמו מחויבות הקיבוצים לעשייה חברתית, יחסים בין חברים-תושבים, קליטה מיטבית, חינוך חברתי קהילתי, תנועות הנוער, מעורבות הקיבוצים וממלאי התפקיד בעשייה פוליטית ועוד.

שיטת המרחב הפתוח מאפשרת למספר גדול של משתתפים שיש להם עניין משותף להתכנס, לקבוע סדר יום ולקיים שיחות במטרה לקדם את העניין המשותף. השיטה פותחה לאחר זיהוי בצורך של משתתפי כנסים לבלות יותר זמן בשיח פתוח, לא מתוכנן, להחליף דעות ולייצר קשרים חדשים.

במהלך המפגש המשתתפים זכו להעמיק את ההיכרות ההדדית, לשתף ברעיונות ובניסיון המצטבר של העשייה משמעותית בקיבוצים ולשתף באתגרים ובנושאים החמים שמעסיקים את הנהגות הקיבוצים.

הבוקר התחיל בכניסה לאולם גדול, רחב ידיים ללא כסאות ועם מוזיקה ברקע. המשתתפים התבקשו לפנות לאדם שאינם מכירים בחדר ולספר להם על חוויה שבה הם הצליחו להשפיע על המרחב שלהם בשנה האחרונה. מיד בתום דקת המבוכה הראשונה, התחילה המולה בחדר והתמלא ב"פגישות אישיות" ובשיחה קולחת.

המרחב המשיך במעגל התכנסות, בו לאחר הסבר קצר, ניתנה האפשרות לכל אחד מהמשתתפים להעלות נושא על סדר היום. במהלך המרחב הפתוח, התקיימו שלושה סבבים של דיונים סה"כ הועלו קרוב ל30 נושאים שונים שביקשו לדון עליהם ולהעלותם על סדר היום.

איילת הריס, ממארגני המפגש: "השנה, בהחלטה אמיצה, בהמשך לבקשות שעלו ממשובי הכנסים הקודמים, בחרו מארגני הכנס להקדיש בוקר שלם לטובת ההתנסות בשיטת המרחב הפתוח. ד"ר שי בן יוסף, שהוביל ביחד איתי את המפגש, ואני מאמינים שהמפגשים האלו יסייעו למשתתפים להמשיך ולהוביל את עשיית היומיום, ולתנועה לגבש ולדייק את סדר יומה עבור הקיבוצים. התוצרים מהמפגשים הפוריים נאספו, יעברו עריכה וישלחו באופן מסודר לכל המשתתפות והמשתתפים על מנת להמשיך בשיחה ובלמידה משותפים ומעמיקים גם בקיבוצים עצמם".

הדס ילין-דניאלי, מנכ"לית התנועה מסכמת את הניסיון החיובי בכנס ההנהגות: "התקיים כאן תהליך למידה חשוב ומשמעותי גם עבור פעילי התנועה עצמם וייתכן שהנושאים שעלו ישפיעו על סדר היום של פעילות מטה התנועה ובטח מכוונים את העשייה התנועתית אל מול הקיבוצים".

הוספת תגובה חדשה